Page 65 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 65
Coğrafya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Yerküre Hareket Ediyor!
Konu Tektonik Süreçler
• Levha tektoniğine neden olan süreçleri belirler.
Öğrenme Hedefleri
• Yeryüzü şekilleri ile levha tektoniği arasındaki ilişkiyi belirler.
Haritalar, çalışma kağıdı, kağıt, renkli kalemler, dergiler, coğrafya ders kitabı, çev-
Materyaller
rimiçi araçlar
Açık Anlatım: Öğretmenin ders başlangıcında dünyanın yapısı ve tektonik hareket-
lerin oluşumu ile ilgili öğrencilere anlatım yapılmasıdır.
Araştırma Merkezleri: Öğretmenin öğrencilerin etkinlikte kavramsal olarak araş-
tırma yapabileceği merkezler kurmasıdır.
Akran Öğrenme: Küçük grup düzenlemesinin içinde öğrencilerin birbirlerini des-
Süre
tekleyerek birbirlerinden öğrenmelerinin sağlanmasıdır.
Drama: Grupların konularıyla ilgili hazırlanan senaryoları tahtada canlandırma-
larıdır.
Özetleme: Öğretmenin etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıy-
la önemli noktaları kısaca ifade etmesidir.
Etkinlik Açıklaması 2 ders saati
Öğretmen bu derste öğrencilerin Levha Tektoniği Kuramı ile yer kabuğundaki lev-
haların hareketlerini ve bu hareketin sonucunda meydana gelen bazı oluşumları
öğreneceklerini söyler. Önceki derste edinilen ve ön koşul niteliği taşıyan Dünya’nın
iç yapısıyla ilgili genel bilgileri, Dünya’nın iç yapısı ve yer kabuğundaki hareketliliğin
nedenleri hakkında kısa ve sade ifadelerle konuya giriş yapar. Ardından sınıfın Lev-
ha Tektoniği Kuramı, levha hareketleri ve sonuçlarının (1-İki kıtasal levhanın yak-
laşması, 2- İki kıtasal levhanın uzaklaşması, 3-İki okyanusal levhanın yaklaşması,
4-İki okyanusal levhanın uzaklaşması) çalışılacağı ve bu konuların drama ile tem-
sil edilmek üzere 5 grup oluşturulacağını söyler (SF1). Sınıfta her bir grup için ayrı
araştırma yapabilmeleri için öğrenme merkezleri oluşturulur (FÖOD1). Öğrenciler,
konuyla ilgili araştırma yapmaları için öğrenme merkezlerine yönlendirilir. Her bir
öğrenme merkezine ilgili levha hareketlerinin gerçekleşme biçimleri ve sonuçları
Uygulama Süreci hakkında bilgi kartları hazırlama görevi verilir (İF1). Gruplara konularına ilişkin
araştırma kaynakları öğretmen tarafından sağlanır (İF2). Grupların hazırladıkla-
rı bilgi kartları öğretmen tarafından toplanır. Etkinliğin diğer aşamasına geçilir ve
öğretmen drama aşaması için öğrencileri bilgilendirir (SF2). Öğretmen, öğrenciler
tarafından hazırlanan bilgi kartlarını karışık şekilde gruplara dağıtır. Gruplara da-
ğıtılan bilgi kartlarının içeriği o grup içerisinde kalır ve diğer gruplarla paylaşılmaz.
Gruplardan sırasıyla bilgi kartlarında yer alan tektonik hareketleri drama yönte-
miyle canlandırılmaları için senaryo hazırlamaları ve rol paylaşımı yapmaları iste-
nir (SF3).
Canlandırmaları gerçekleştirilecek Levha Tektoniği Kuramı’na göre levha hareket-
leri ve levha hareketlerinin sonuçlarına ilişkin öğrencilerin hazırladıkları senaryoyu
sergilemeleri için uygun alan oluşturulur (FÖOD2). Tüm gruplar etkinliği tamamla-
dıktan sonra öğretmen özetleme yaparak etkinliği tamamlar (SF4).
65