Page 68 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 68

Coğrafya

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
         Etkinlik Adı           Doğanın Heykeltıraşları

         Konu                   Aşınım ve Birikim Süreçlerinin Yeryüzü Şekillerinin Oluşumuna Etkisi
                                  •   Aşınım ve birikim süreçlerinde ortaya çıkan yeryüzü şekillerini belirler.
         Öğrenme Hedefleri
                                  •   Aşınım ve birikim süreçleriyle yeryüzü şekilleri arasındaki ilişkiyi belirler.
                                Coğrafya sınıf ders kitapları, atlas, dünya ve Türkiye haritaları, çevrimiçi araçlar,
         Materyaller
                                kavram haritaları, etkileşimli tahta
         Süre                   2 ders saati

                                Ayrılıp Birleşme: Öğrencilerin gruplara ayrılarak bir konuda uzmanlaşması, öğ-
                                rencilerin uzmanlaştıkları alanda diğer arkadaşlarını bilgilendirmesi
                                Akran Öğretimi: Öğrencilerin etkinlik esnasında grup içi tartışma ve soru cevap
                                yaparak birbirlerinin öğrenmelerini desteklemesi
         Etkinlik Açıklaması
                                İş Birlikli Öğrenme: Öğrencilerin küçük gruplar oluşturarak bir görevlerini yerine
                                getirmeleri
                                Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin kalıcılığının artması ama-
                                cıyla önemli noktaları kısaca anlatması
                                Öğretmen dersin konusunu belirttikten sonra yapılacak etkinlik için gruplar oluş-
                                turulacağını söyler (SF1). Grupların aşınım ve birikime sebep olan çeşitli kuvvetler
                                (akarsular, rüzgârlar, karstik şekiller, buzullar, dalga ve akıntılar) dikkate alınarak
                                oluşturulacağını belirtir. Bu kuvvetlerin etkisiyle oluşan ve her birini temsil edecek
                                bir yeryüzü şekli (vadi, mantar kaya, polye, sander, falez gibi) belirleyerek sınıfla
                                paylaşır (SF2). Beş yeryüzü şekli tahtaya yazıldıktan sonra öğrencilerin bu baş-
                                lıklar  altında  beş  gruba  ayrılması  söylenir.  Gruplara  ayrılan  öğrencilere  araştır-
                                ma yapmaları için gerekli materyaller (görsel, işitsel, yazılı) öğretmen tarafından
                                sağlanır (İF1). Öğrencilere gruplarda yapacakları çalışmaları takip edebilmeleri
                                için öğretmen tarafından hazırlanmış yönerge basamaklarını içeren kartlar verilir
                                (İF2).

                                Olası yönergeler:

                                  •  Seçtiğiniz yeryüzü şekillerini oluşturan kuvvetin ne olduğunu belirleyiniz.
         Uygulama Süreci          •  Seçtiğiniz yeryüzü şeklini oluşturan kuvvetin farklı olarak hangi yeryüzü şekille-
                                   rinin oluşumu üzerinde etkili olduğunu belirleyiniz.

                                  •  Belirlediğiniz farklı yeryüzü şekillerinin özelliklerinden yola çıkarak dünya ha-
                                   ritası üzerinde bu yeryüzü şekillerinin nerede daha yaygın görüldüğünü tespit
                                   ediniz.
                                  •  Tespit ettiğiniz bölgelerin, 9. sınıfta öğrendiğiniz bilgileri dikkate alarak sıcak-
                                   lık, yağış, bitki örtüsü yeryüzü şekilleri gibi coğrafi özelliklerini belirleyerek iliş-
                                   kilendiriniz.
                                Verilen sürenin bitiminden sonra öğretmen rehberliğinde tüm gruplardan en az bir
                                öğrenci olacak şekilde yeni gruplar oluşturulur (FÖOD1). Yeni oluşturulan grup-
                                lardaki  öğrenciler,  önceki  gruplarından  edindikleri  bilgileri  birbirleriyle  paylaşır
                                (SF3). Grup çalışmaları bittikten sonra her gruptan seçilen bir temsilci konu ile ilgili
                                çalışmalarını sınıfla paylaşır. Öğretmen bu aşamada öğrencilere rehberlik eder,
                                çalışmaları hakkında dönüt verir.




    68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73