Page 68 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 68
Coğrafya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Doğanın Heykeltıraşları
Konu Aşınım ve Birikim Süreçlerinin Yeryüzü Şekillerinin Oluşumuna Etkisi
• Aşınım ve birikim süreçlerinde ortaya çıkan yeryüzü şekillerini belirler.
Öğrenme Hedefleri
• Aşınım ve birikim süreçleriyle yeryüzü şekilleri arasındaki ilişkiyi belirler.
Coğrafya sınıf ders kitapları, atlas, dünya ve Türkiye haritaları, çevrimiçi araçlar,
Materyaller
kavram haritaları, etkileşimli tahta
Süre 2 ders saati
Ayrılıp Birleşme: Öğrencilerin gruplara ayrılarak bir konuda uzmanlaşması, öğ-
rencilerin uzmanlaştıkları alanda diğer arkadaşlarını bilgilendirmesi
Akran Öğretimi: Öğrencilerin etkinlik esnasında grup içi tartışma ve soru cevap
yaparak birbirlerinin öğrenmelerini desteklemesi
Etkinlik Açıklaması
İş Birlikli Öğrenme: Öğrencilerin küçük gruplar oluşturarak bir görevlerini yerine
getirmeleri
Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin kalıcılığının artması ama-
cıyla önemli noktaları kısaca anlatması
Öğretmen dersin konusunu belirttikten sonra yapılacak etkinlik için gruplar oluş-
turulacağını söyler (SF1). Grupların aşınım ve birikime sebep olan çeşitli kuvvetler
(akarsular, rüzgârlar, karstik şekiller, buzullar, dalga ve akıntılar) dikkate alınarak
oluşturulacağını belirtir. Bu kuvvetlerin etkisiyle oluşan ve her birini temsil edecek
bir yeryüzü şekli (vadi, mantar kaya, polye, sander, falez gibi) belirleyerek sınıfla
paylaşır (SF2). Beş yeryüzü şekli tahtaya yazıldıktan sonra öğrencilerin bu baş-
lıklar altında beş gruba ayrılması söylenir. Gruplara ayrılan öğrencilere araştır-
ma yapmaları için gerekli materyaller (görsel, işitsel, yazılı) öğretmen tarafından
sağlanır (İF1). Öğrencilere gruplarda yapacakları çalışmaları takip edebilmeleri
için öğretmen tarafından hazırlanmış yönerge basamaklarını içeren kartlar verilir
(İF2).
Olası yönergeler:
• Seçtiğiniz yeryüzü şekillerini oluşturan kuvvetin ne olduğunu belirleyiniz.
Uygulama Süreci • Seçtiğiniz yeryüzü şeklini oluşturan kuvvetin farklı olarak hangi yeryüzü şekille-
rinin oluşumu üzerinde etkili olduğunu belirleyiniz.
• Belirlediğiniz farklı yeryüzü şekillerinin özelliklerinden yola çıkarak dünya ha-
ritası üzerinde bu yeryüzü şekillerinin nerede daha yaygın görüldüğünü tespit
ediniz.
• Tespit ettiğiniz bölgelerin, 9. sınıfta öğrendiğiniz bilgileri dikkate alarak sıcak-
lık, yağış, bitki örtüsü yeryüzü şekilleri gibi coğrafi özelliklerini belirleyerek iliş-
kilendiriniz.
Verilen sürenin bitiminden sonra öğretmen rehberliğinde tüm gruplardan en az bir
öğrenci olacak şekilde yeni gruplar oluşturulur (FÖOD1). Yeni oluşturulan grup-
lardaki öğrenciler, önceki gruplarından edindikleri bilgileri birbirleriyle paylaşır
(SF3). Grup çalışmaları bittikten sonra her gruptan seçilen bir temsilci konu ile ilgili
çalışmalarını sınıfla paylaşır. Öğretmen bu aşamada öğrencilere rehberlik eder,
çalışmaları hakkında dönüt verir.
68