Page 71 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 71

Coğrafya

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı           Yerleşmelerin Yer Seçimi ve Gelişiminin  Perde Arkası
         Konu                   Yerleşmelerin Kuruluşu ve Gelişimi
                                  •  Yerleşmelerle ilgili yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişmesinde etkili olan coğ-
                                   rafi faktörlere yönelik sorular sorar.
                                  •  Yerleşmelerin  yer  seçiminde  ve  yerleşmelerin  gelişiminde  etkili  olan  coğrafi
                                   faktörlerle ilgili bilgi toplar.

         Öğrenme Hedefleri        •  Yerleşmelerin  yer  seçiminde  ve  yerleşmelerin  gelişiminde  etkili  olan  coğrafi
                                   faktörlere yönelik topladığı bilgileri düzenler.
                                  •  Yerleşmelerin  yer  seçiminde  ve  yerleşmelerin  gelişiminde  etkili  olan  coğrafi
                                   faktörlere yönelik düzenlediği bilgileri çözümler.
                                  •  Yerleşmelerin  yer  seçiminde  ve  yerleşmelerin  gelişiminde  etkili  olan  coğrafi
                                   faktörlere yönelik çözümlediği bilgilerden çıkardığı sonuçları paylaşır.
                                Haritalar, kağıt, kalem, renkli karton ve kalemler, üç kare etkinliği için oluşturulmuş
         Materyaller
                                çalışma kağıdı
         Süre                   2 ders saati
                                Üç  Kare  Etkinliği:  Öğrencilere  dokuz  hücreli  bir  seçenekler  tablosu  sunulur.  Bu
                                yöntemin birkaç varyasyonu vardır:
                                1.Öğrenciler yatay, dikey veya çapraz bir çizgi oluşturan üç ürün seçeneğini seçer-
                                ler.
                                2.Öğrenciler her satırdan veya her sütundan düz bir çizgi oluşturma gereksinimi
                                olmadan bir ürün seçimi yaparlar.
         Etkinlik Açıklaması
                                3.Öğretmen farklı hazırlık düzeylerine hitap edecek iki veya daha fazla versiyon
                                oluşturabilir.
                                Ağaç Diyagramı: Öğrencilerin ilişkileri anlamalarına yardımcı olan bir düzenleyici.
                                Özetleme: Öğretmenin etkinlik sırasında öğrencilerden gelen  cevaplardan elde
                                edilen bilgileri özetleyerek tahtaya yazması
                                Soru-Cevap: Öğretmenin dersin girişinde öğrencilere soru sorup cevap alması
                                Öğretmen öğrencilere bu derste yerleşmeler ve yerleşmelerin gelişmesinde etkili
                                olan coğrafi faktörleri inceleyeceklerini söyler. Sınıfa getirdiği farklı yerleşim yer-
                                lerinin  (İstanbul,  Bursa,  Ardahan,  Hakkâri  vb.)  fotoğraflarını  paylaşır  (İF1).  Ar-
                                dından öğrencilere “Nerede yaşamak istersiniz/istemezsiniz, neden?” diye sorar.
                                Öğrencilerin cevap vermelerini bekler (SF1). Ardından görsellerdeki yerleşmelerin
                                yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan coğrafi faktörleri  öğrenciler-
                                le birlikte inceler. İncelenen görsellerin yerleşim yerlerinin coğrafi özelliklerini sınıf-
                                la paylaşır (İF2). Ardından yer şekillerinin ve iklim tiplerinin gösterildiği haritalar
                                ile nüfus ve yerleşme dağılışını gösteren haritaları sınıfla paylaşır (İF3). Paylaşılan
         Uygulama Süreci
                                haritalarda  yer  şekilleri  ile  iklimin  yerleşmeler  üzerindeki  etkisi  açıklanır.  Öğret-
                                men, açıklamaların ardından bir etkinlik yapacaklarını söyler. Bu etkinlik içerisin-
                                de öğrencilerden  yerleşmelerle ilgili yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişmesinde
                                etkili olan coğrafi faktörlere yönelik soruları cevaplamalarını ister (SF2). Önceden
                                hazırlamış olduğu üç kare etkinliğini öğrencilerle paylaşır (İF4). Öğrenciler  belir-
                                tilen sürede soruları cevaplar (FÖOD1). Öğrencilerin çalışmaları bittikten sonra
                                öğretmen tüm soruları cevaplar.
                                Yerleşmelerin kuruluşu ve gelişimiyle ilgili hazırlanan örnek üç kare etkinliği ekte
                                verilmiştir.
                                Öğretmen tahtaya örnek bir ağaç diyagramı oluşturur. Daha sonra öğrencilerden
                                özgün bir ağaç diyagramı oluşturmasını ister (ÜF1). Etkinlik sürecinde öğrencile-
                                rin gösterdiği çaba, katılım, verilen görevlere katılım sağlama, birbirleriyle iş bir-
         Değerlendirme          liği içinde çalışabilme, ve son durumda verilen görevlerin uygun şekilde tamam-
                                lanması  değerlendirilir.Öğretmen  dereceleme  ölçeği  hazırlarken  Coğrafya  Sınıf
                                İçi  Değerlendirme  Öğretmen  Rehber  Kitabı’ndan  yararlanabilir  (http://meb.ai/
                                UW8PWDJ).






                                                                                                         71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76