Page 71 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 71
Coğrafya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Yerleşmelerin Yer Seçimi ve Gelişiminin Perde Arkası
Konu Yerleşmelerin Kuruluşu ve Gelişimi
• Yerleşmelerle ilgili yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişmesinde etkili olan coğ-
rafi faktörlere yönelik sorular sorar.
• Yerleşmelerin yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan coğrafi
faktörlerle ilgili bilgi toplar.
Öğrenme Hedefleri • Yerleşmelerin yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan coğrafi
faktörlere yönelik topladığı bilgileri düzenler.
• Yerleşmelerin yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan coğrafi
faktörlere yönelik düzenlediği bilgileri çözümler.
• Yerleşmelerin yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan coğrafi
faktörlere yönelik çözümlediği bilgilerden çıkardığı sonuçları paylaşır.
Haritalar, kağıt, kalem, renkli karton ve kalemler, üç kare etkinliği için oluşturulmuş
Materyaller
çalışma kağıdı
Süre 2 ders saati
Üç Kare Etkinliği: Öğrencilere dokuz hücreli bir seçenekler tablosu sunulur. Bu
yöntemin birkaç varyasyonu vardır:
1.Öğrenciler yatay, dikey veya çapraz bir çizgi oluşturan üç ürün seçeneğini seçer-
ler.
2.Öğrenciler her satırdan veya her sütundan düz bir çizgi oluşturma gereksinimi
olmadan bir ürün seçimi yaparlar.
Etkinlik Açıklaması
3.Öğretmen farklı hazırlık düzeylerine hitap edecek iki veya daha fazla versiyon
oluşturabilir.
Ağaç Diyagramı: Öğrencilerin ilişkileri anlamalarına yardımcı olan bir düzenleyici.
Özetleme: Öğretmenin etkinlik sırasında öğrencilerden gelen cevaplardan elde
edilen bilgileri özetleyerek tahtaya yazması
Soru-Cevap: Öğretmenin dersin girişinde öğrencilere soru sorup cevap alması
Öğretmen öğrencilere bu derste yerleşmeler ve yerleşmelerin gelişmesinde etkili
olan coğrafi faktörleri inceleyeceklerini söyler. Sınıfa getirdiği farklı yerleşim yer-
lerinin (İstanbul, Bursa, Ardahan, Hakkâri vb.) fotoğraflarını paylaşır (İF1). Ar-
dından öğrencilere “Nerede yaşamak istersiniz/istemezsiniz, neden?” diye sorar.
Öğrencilerin cevap vermelerini bekler (SF1). Ardından görsellerdeki yerleşmelerin
yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan coğrafi faktörleri öğrenciler-
le birlikte inceler. İncelenen görsellerin yerleşim yerlerinin coğrafi özelliklerini sınıf-
la paylaşır (İF2). Ardından yer şekillerinin ve iklim tiplerinin gösterildiği haritalar
ile nüfus ve yerleşme dağılışını gösteren haritaları sınıfla paylaşır (İF3). Paylaşılan
Uygulama Süreci
haritalarda yer şekilleri ile iklimin yerleşmeler üzerindeki etkisi açıklanır. Öğret-
men, açıklamaların ardından bir etkinlik yapacaklarını söyler. Bu etkinlik içerisin-
de öğrencilerden yerleşmelerle ilgili yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişmesinde
etkili olan coğrafi faktörlere yönelik soruları cevaplamalarını ister (SF2). Önceden
hazırlamış olduğu üç kare etkinliğini öğrencilerle paylaşır (İF4). Öğrenciler belir-
tilen sürede soruları cevaplar (FÖOD1). Öğrencilerin çalışmaları bittikten sonra
öğretmen tüm soruları cevaplar.
Yerleşmelerin kuruluşu ve gelişimiyle ilgili hazırlanan örnek üç kare etkinliği ekte
verilmiştir.
Öğretmen tahtaya örnek bir ağaç diyagramı oluşturur. Daha sonra öğrencilerden
özgün bir ağaç diyagramı oluşturmasını ister (ÜF1). Etkinlik sürecinde öğrencile-
rin gösterdiği çaba, katılım, verilen görevlere katılım sağlama, birbirleriyle iş bir-
Değerlendirme liği içinde çalışabilme, ve son durumda verilen görevlerin uygun şekilde tamam-
lanması değerlendirilir.Öğretmen dereceleme ölçeği hazırlarken Coğrafya Sınıf
İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı’ndan yararlanabilir (http://meb.ai/
UW8PWDJ).
71