Page 74 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 74
Coğrafya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Şehirleri Keşfet: Farklı Fonksiyonlar, Farklı Dünyalar
Konu Fonksiyonlarına Göre Yerleşmeler
• Türkiye ve dünyadaki yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde etkili olan değişken-
leri belirleyebilme
• Türkiye ve dünyadaki yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde etkili olan değişken-
Öğrenme Hedefleri leri ayrıştırabilme
• Türkiye ve dünyadaki yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde etkili olan değişken-
leri tasnif edebilme
• Türkiye ve dünyadaki yerleşmeleri fonksiyonlarına göre etiketleyebilme
Materyaller Renkli kalemler, sözcük kartları, Frayer diyagram şablonları
Süre 2 ders saati
Sözcük Yakalama: Öğretmenin soruları kağıtlara yazıp bir zarf/torba içinden çe-
kerek öğrencilere sorması.
Frayer Diyagramı: Kavramları daha karmaşık düzeyden daha anlaşılabilir bir şek-
le sokmaya katkı sağlayan grafik düzenleyicidir. Frayer diyagramı, kavramın derin-
lemesine anlaşılmasını sağlar ve öğrencilere kavramın farklı yönlerini keşfetme ve
analiz etme fırsatı sunar.
Etkinlik Açıklaması
Beyin Fırtınası: Öğrencilere sorulan soruların ardından öğrencilerden akıllarına ilk
gelenleri söylemelerinin istenmesi
Açık Anlatım: Öğretmenin konuyla ilgili sunudan yararlanarak konuyu anlatması
Soru Cevap: Öğretmenin şehirlerin hangi fonksiyonlara göre ayrıldığıyla ilgili öğ-
rencilere sorular sorması ve cevapları alması
Öğretmen, bu derste Türkiye’de ve dünyada yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde
etkili olan değişkenlerin neler olduğunu ve yerleşmeleri fonksiyonlarına göre sınıf-
lamayı öğreneceklerini öğrencilere söyler. Önceki derste edinilen ve ön koşul ni-
teliği taşıyan yerleşmelerin yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan
coğrafi faktörlerin neler olduğunu söyleyerek konuya giriş yapar (SF1). Daha sonra
öğrencilere “Yerleşmelerin fonksiyonlarının belirlenmesinde dikkate alınan ölçütler
nelerdir?” diye sorar (SF2). Aldığı cevapları tahtaya yazar. Daha sonra konu ile ilgili
bilgileri öğrencilere aktarır (İF1). Ardından öğrencilere hep beraber bir oyun oy-
nayacaklarını söyleyerek gruplara ayrılmalarını ister (SF3). Bu oyun için öğrenciler
Uygulama Süreci gruplara ayrılır (FÖOD1). Her gruba üzerinde şehir isimleri yazılı olan ve öğretmen
tarafından hazırlanmış kartlar dağıtılır (İF2). Öğretmen şehirlerin fonksiyonlarıyla
ilgili önceden hazırladığı soruları torba/zarftan çekerek sınıfa sorar (SF4). Aşağıda
verilen örnek sorulara öğretmen tarafından yeni sorular eklenebilir.
• Deniz ulaşımının ve ticaretinin gelişmiş olduğu şehir hangisidir?
• Doğal güzellikleri ve kültürel özellikleri ile ön plana çıkan şehir hangisidir?
• Kutsal mekânlarıyla ön plana çıkan şehir hangisidir?
• Sanayi, ticaret, ulaşım, liman, eğitim, kültür ve turizm fonksiyonlarının hepsine
sahip olan çok fonksiyonlu şehir hangisidir?
74