Page 74 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 74

Coğrafya

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Şehirleri Keşfet: Farklı Fonksiyonlar, Farklı Dünyalar
         Konu                  Fonksiyonlarına Göre Yerleşmeler
                                 •  Türkiye ve dünyadaki yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde etkili olan değişken-
                                   leri belirleyebilme
                                 •  Türkiye ve dünyadaki yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde etkili olan değişken-
         Öğrenme Hedefleri         leri ayrıştırabilme
                                 •  Türkiye ve dünyadaki yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde etkili olan değişken-
                                   leri tasnif edebilme
                                 •  Türkiye ve dünyadaki yerleşmeleri fonksiyonlarına göre etiketleyebilme
         Materyaller           Renkli kalemler, sözcük kartları, Frayer diyagram şablonları

         Süre                  2 ders saati
                               Sözcük Yakalama: Öğretmenin soruları kağıtlara yazıp bir zarf/torba içinden çe-
                               kerek öğrencilere sorması.
                               Frayer Diyagramı: Kavramları daha karmaşık düzeyden daha anlaşılabilir bir şek-
                               le sokmaya katkı sağlayan grafik düzenleyicidir. Frayer diyagramı, kavramın derin-
                               lemesine anlaşılmasını sağlar ve öğrencilere kavramın farklı yönlerini keşfetme ve
                               analiz etme fırsatı sunar.
         Etkinlik Açıklaması
                               Beyin Fırtınası: Öğrencilere sorulan soruların ardından öğrencilerden akıllarına ilk
                               gelenleri söylemelerinin istenmesi
                               Açık Anlatım: Öğretmenin konuyla ilgili sunudan yararlanarak konuyu anlatması
                               Soru Cevap: Öğretmenin şehirlerin hangi fonksiyonlara göre ayrıldığıyla ilgili öğ-
                               rencilere sorular sorması ve cevapları alması
                               Öğretmen, bu derste Türkiye’de ve dünyada yerleşmelerin fonksiyonları üzerinde
                               etkili olan değişkenlerin neler olduğunu ve yerleşmeleri fonksiyonlarına göre sınıf-
                               lamayı  öğreneceklerini  öğrencilere  söyler.  Önceki  derste  edinilen  ve  ön  koşul  ni-
                               teliği taşıyan yerleşmelerin yer seçiminde ve yerleşmelerin gelişiminde etkili olan
                               coğrafi faktörlerin neler olduğunu söyleyerek konuya giriş yapar (SF1). Daha sonra
                               öğrencilere “Yerleşmelerin fonksiyonlarının belirlenmesinde dikkate alınan ölçütler
                               nelerdir?” diye sorar (SF2). Aldığı cevapları tahtaya yazar. Daha sonra konu ile ilgili
                               bilgileri öğrencilere aktarır (İF1). Ardından öğrencilere hep beraber bir oyun oy-
                               nayacaklarını söyleyerek gruplara ayrılmalarını ister (SF3). Bu oyun için öğrenciler

         Uygulama Süreci       gruplara ayrılır (FÖOD1). Her gruba üzerinde şehir isimleri yazılı olan ve öğretmen
                               tarafından hazırlanmış  kartlar dağıtılır (İF2). Öğretmen şehirlerin fonksiyonlarıyla
                               ilgili önceden hazırladığı soruları torba/zarftan çekerek sınıfa sorar (SF4). Aşağıda
                               verilen örnek sorulara öğretmen tarafından yeni sorular eklenebilir.
                                 •  Deniz ulaşımının ve ticaretinin  gelişmiş olduğu şehir hangisidir?
                                 •  Doğal güzellikleri ve kültürel özellikleri ile ön plana çıkan şehir hangisidir?

                                 •  Kutsal mekânlarıyla ön plana çıkan şehir hangisidir?
                                 •  Sanayi, ticaret, ulaşım, liman, eğitim, kültür ve turizm fonksiyonlarının hepsine
                                   sahip olan çok fonksiyonlu şehir hangisidir?



    74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79