Page 84 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 84
Coğrafya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerin seçmiş oldukları afet türlerini (deprem araştırma merkezi, sel araş-
tırma merkezi vb.) araştırmaları için araştırma merkezleri oluşturulur (FÖOD1).
Oluşturulan merkezlere öğretmen tarafından araştırma materyalleri sağlanır
(İF3). Öğrencilerin seçmiş oldukları afet türü hakkında cevap bulmaları beklenen
örnek sorular şu şekilde hazırlanabilir:
• Afetten korunma yolları nelerdir?
• Farklı mekânlarda (ev, okul, sinema, hastane vb.) karşılaşılması durumunda
yapılacaklar nelerdir?
• Afet sırasında nasıl davranılmalı?
Öğretmen, öğrencilere araştırmalarının ardından L sütununu dolduracaklarını
söyler.
L sütunu (Ne öğrendim?)
Öğrenciler araştırma merkezlerindeki çalışmaları sonrasında öğrendikleri yeni
bilgileri çalışma kağıdında yer alan L sütununa yazar. Daha sonra öğretmen tüm
sınıf için tahtaya ortak bir L sütunu oluşturur. Farklı afet türlerinde çalışmalarını ta-
mamlayan öğrenciler, çıkarımlarını öğretmen rehberliğinde tahtada oluşturulan L
sütununa yazar (İF4).
Örnek KWL grafiği ekte verilmiştir.
Ardından öğretmen tüm süreci özetler. Böylece gruplar çalıştıkları afet türlerinin
dışında diğer afet türleriyle ilgili çıkarımları da öğrenmiş olurlar.
Öğretmen rehberliğinde yakın çevrede sık görülen bir afet türü belirlenir. Tüm öğ-
rencilerden belirlenen afetten korunmaya yönelik özgün bir ürün (poster, afiş, in-
fografik, resim, slogan, karikatür vb.) çıkarmaları istenir (ÜF1). Yapılan çalışma-
Değerlendirme
lar sınıf panosunda sergilenir. Yapılan çalışmalar değerlendirilirken kontrol listesi
kullanılabilir. Poster için hazırlanmış örnek bir kontrol listesi ekte verilmiştir. Diğer
çalışmalar için benzer kontrol listesi örnekleri hazırlanabilir.
• Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
Kullanılan Evrensel nekleri sunma
Tasarım Ögeleri
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
84