Page 154 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 154
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Daha Adil Bir Dünya Mümkün
Konu Hukuk ve Felsefe
Öğrenme Hedefleri Temel hukuk sorunlarına yönelik görüş ve argüman oluşturur.
• Kalem, tahta
• Dijital materyaller ve düzenlenmiş yazı kâğıtları
Materyaller • Felsefi temaları gösteren görsel materyaller
• Öykü kartları ve etkinlik kâğıtları
• 6 adet küp
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte Sokratik Tartışma, akvaryum tekniği, küpleme yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
Sokratik Tartışma: Öğretmen hukuk ve ahlak sorunlarına dair yönlendirici sorular
sorarak sınıfta sokratik tartışma yöntemini uygular.
Etkinlik Açıklaması
Akvaryum Tekniği: Öğrencilerin fikirlerini daha rahat şekilde ifade edebilmesi ve
sağlıklı bir tartışma ortamı için akvaryum tekniği kullanılır.
Küpleme: Öğrencilerin verilen konu hakkında farklı açıdan düşünmelerine yardımcı
olmak için küpleme tekniği kullanılır.
1.DERS
Öğretmen öğrencilere Immanuel Kant’ın “Yakalanırım korkusuyla hırsızlık yap-
mıyorsam, davranışım yasalara uygundur ama ahlaki sayılmaz.” sözü üzerine ne
düşündüklerini sorarak derse giriş yapar (İF1). Bu söz üzerine hukuk ve ahlak ku-
rallarının benzerlik ve farkları konularına dair yönlendirici sorular sorup sınıfta sok-
ratik tartışma yöntemini uygular. Daha sonrasında öğretmen akvaryum tekniğini
kullanarak aşağıdaki soru örneklerine yönelik tartışma yaptırır. Bu bağlamda öğ-
retmen sınıftaki tüm öğrencileri çember düzeninde oturtur. Çemberin ortasına bir
sıra/sandalye konur (FÖOD1). Daha sonra öğretmen “Şimdi size hukuk sorunları-
na yönelik birtakım sorular soracağım. Sizlerden cevap vermek isteyenler ortadaki
sıraya/sandalyeye oturarak cevap verecek. Herkes sandalyede oturan arkadaşını
dinleyecek. Size soracağım soruların doğru cevapları bir tane değil. Söylediğiniz
Uygulama Süreci her şey değerli. Bizim için önemli olan öncelikle sözlerinizin tutarlı olması. O yüzden
yanlış cevap verme korkusu olmadan rahatlıkla cevap verebilirsiniz.” diyerek öğ-
rencilere etkinliği açıklar (SF1). Söz alan her öğrencinin alkışlanmasını sağlayarak
motivasyonlarının ve katımlarının artmasını sağlar. Örnek olarak öğretmen aşağı-
daki soruları sorabilir (SF2, İF2):
• Bir eylemin yasal olması onun ahlaki olduğu anlamına gelir mi? Neden?
• Hukuk kuralları neden var ve toplum için ne işe yarar?
• Ahlak kuralları toplumda nasıl bir rol oynar ve hukuk kurallarından farkları nelerdir?
• Hukuk kuralları her zaman ahlaki değerlerle uyumlu mudur?
• Bir toplumda ahlak veya hukuk kurallarına uyulmazsa ne gibi sonuçlar doğabilir?
Gönüllü tüm öğrencilerin katılımıyla tartışma sonlandırılır, öğretmen öğrencilere
katılımları için teşekkür eder.
154