Page 122 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 122

Fizik

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Sürtünme Kuvveti Keşif Atölyesi
         Konu                  Kinetik ve Statik Sürtünme Kuvveti
                               Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerine ilişkin özellikleri belirleyebilme
         Öğrenme Hedefleri     Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerine ilişkin benzerlikleri ve farklılıkları listeleye-
                               bilme
                                 •  Kâğıt

         Materyaller             •  Etkileşimli Tahta
                                 •  Kalem
         Süre                  2 ders saati

                               Bu  etkinlikte;  beyin  fırtınası,  simülasyon,  soru-cevap,  gözlem,  doğrudan  anlatım
                               yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.

                               Beyin Fırtınası: Öğretmen öğrencilere günlük hayatta karşılaştıkları sürtünme kuv-
                               vetinin etkili olduğu örneklerin neler olduğunu sorar.

                               Simülasyon: http://meb.ai/UedQVqr
                               simülasyonu öğretmen tarafından etkileşimli tahtada açılır.
         Etkinlik Açıklaması
                               Soru-Cevap: Cisim hareket halindeyken sürtünme kuvvetinin neden sabit kaldığı
                               öğrencilere sorulur.
                               Gözlem: Yapılan tüm simülasyonlarda sürtünme kuvvetinin önce arttığı fakat belli
                               bir değere gelince aniden bir miktar azalıp sonrasında sabit kaldığı gözlemlenir.
                               Doğrudan  Anlatım:  Cisim  harekete  geçene  kadar  cisme  etki  eden  bu  sürtünme
                               kuvvetinin statik sürtünme kuvveti olduğu söylenir. Statiğin kelime anlamının “dur-
                               gun, durağan” olduğu ifade edilir.

                               Öğretmen  öğrencilere  günlük  hayatta  karşılaştıkları  sürtünme  kuvvetinin  etkili
                               olduğu  örneklerin  neler  olduğunu  sorar  (SF1).  Öğrencilerden  gelen  cevaplar
                               tahtaya  listelenir.  Yürümek,  yazı  yazmak,  su  bardağını  tutmak  ve  bir  kitabın
                               sayfalarını çevirmek gibi bir çok eylemin sürtünme kuvveti sayesinde gerçekleştiği
                               vurgulanır (İF1).
                               Kuru  bir  zeminde,  havada  ya  da  suda  hareket  etmekte  olan  cisimlere  sürtünme
                               kuvvetinin  etki  ettiği  söylenir.  Bu  etkinlikte  sadece  kuru  zemin  sürtünmesinin
                               inceleneceği ifade edilir. Kuru bir zeminde kayan cisimler için sürtünmeyi etkileyen
                               faktörlerin neler olabileceği öğrencilere sorulur (İF2).
         Uygulama Süreci
                               Öğrencilerden gelen cevaplar ve öğretmenin katkısı ile aşağıda verilen maddeler
                               tahtada listelenir.

                                 •  Cismin kütlesi
                                 •  Cismin sürati
                                 •  Cismin sürtünen yüzeyinin genişliği

                                 •  Cismin yapıldığı maddenin cinsi
                                 •  Zemin yüzeyinin yapısı



    122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127