Page 121 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 121
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 20
TEMA: KUVVET VE HAREKET
Etkinliğe FİZ.11.1.3. Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerini karşılaştırabilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
FİZ.11.1.3.
Basamaklandırılmış a) Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerine ilişkin özellikleri belirler.
Bilgi Birimleri b) Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerine ilişkin benzerlikleri listeler.
c) Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerine ilişkin farklılıkları listeler.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin hız ve ivme kavramlarını bildikleri, ilgili hesaplamaları yapabildikleri,
Temel Kabuller periyot ve frekans kavramlarını bildikleri kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerine ilişkin özellikleri, benzerlikleri ve farklılıkları
İhtiyaçları öğrenmede zorluk yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen, verdiği örneklerle ilgili resim veya animasyon gibi görsel uyaranlar
ekleyebilir. Örneğin, bir kişinin yürümesini gösteren bir resim veya animasyon ek-
lenebilir. Ayakların yüzeye temas ettiği ve sürtünme kuvveti sayesinde ileri doğru
hareket ettiği gösterilebilir.
İF2: Öğrencilerin cevaba ulaşmaları için öğretmen tarafından yönlendirici sorular
sorulabilir ya da karşılaştırmalı örnekler sunulabilir. Örneğin, buzlu bir yüzeyde ka-
yan bir kızakla, beton bir yüzeyde kayan bir kızağın hareketi ile ilgili farkların neler
İçerik olduğunun tartışması yapılabilir.
İF3: Simülasyon sırasında, öğrencilere gerçek zemin örnekleri sunularak farklı yü-
zeylerin dokunsal özelliklerini hissetme fırsatı verilebilir. Örneğin; tahta, metal,
cam, deri vb. yüzeylere dokunup aralarındaki farkı hissetmeleri sağlanabilir.
İF4: Öğretmen, bir ses kaydından farklı yüzeylerde kayan cisimlerin seslerini din-
letip hangi yüzeyin daha fazla sürtünme kuvvetine sahip olduğunu öğrencilerden
tahmin etmelerini isteyerek işitsel uyaranları çeşitlendirebilir.
SF1: Bir öğrenciden gününü nasıl geçirdiğini anlatması istenebilir. Sınıf, arkadaş-
larının yaşadığı olayları dinlerken sürtünme kuvvetinin etkili olduğu kısımları def-
terlerine not alabilir. Öğrenci günlük yaşamındaki olayları paylaştıktan sonra sınıf,
arkadaşlarının hangi durumlarda sürtünme kuvvetiyle karşılaştıklarını tartışabilir.
SF2: Öğrenciler her adımdan sonra o ana kadar ulaşılan bilgileri defterlerine not
Süreç
edebilir.
SF3: Öğrencilere statik ve kinetik sürtünme kuvvetlerini temsil eden "kuvvet kart-
ları" verilebilir. Tahtaya yansıtılan ya da öğrencilere okunan örneklerin hangi sür-
tünme kuvveti türünü temsil ettiğini göstermeleri için öğrencilerden kartları havaya
kaldırmaları istenebilir.
ÜF1: Öğrencilerin bir nesneye dinamometre bağlayıp kuvvet uygulayarak, kuvvete
Ürün
bağlı sürtünme kuvveti grafiğini çizmeleri istenebilir.
Fiziksel Öğrenme FÖOD1: Öğrencilerin etkileşimli tahtayı daha rahat görebilmeleri için sınıf oturma
Ortamı Düzenlemeleri düzeninde gerekli görülen değişiklikler yapılabilir.
121