Page 116 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 116

Fizik

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               özellikleri değiştiğinde cismi hızlandırmanın veya durdurmanın zorlaştığını günlük
                               hayattan örnekler vererek tartışmalarını sağlar (SF2). Konu ile ilgili verilen örnekleri
                               tahtaya yazar.

                               Öğretmen öğrencilerine,”Filozof ve bilim insanı olan Aristo’nun bir cismin hareketini
                               sürdürebilmesi için kuvvete ihtiyaç duyduğu, hareketsizliğin kütlenin doğal durumu
                               olduğu düşüncesi yüzyıllar boyu benimsenmiş ve savunulmuştur. Orta Çağ modern
                               biliminin kurucusu ve hekimlerin önderi olarak bilinen İbn-i Sina, fizikteki önemli
                               konulardan biri olan hareketin açıklanmasında Aristo’nun bu görüşüne karşı çıkmış
                               ve  “Herhangi  bir  cisim  bir  engelleyici  etki  ile  karşılaşmıyorsa  hareketine  devam
                               eder.”  demiştir.  Başlangıçta  uygulanan  kuvvetin  ortadan  kalkması  ile  cismin
                               hareketini sürdürmesini, “nesneye kazandırılan hareket etme isteği (kasrî meyil)”
                               olarak  açıklamıştır.  Batı’da  Avicenna  (Avisenna)  adıyla  bilinen  İbn-i  Sina’nın  bu
                               açıklaması  yedi  yüzyıl  sonra  farklı  bir  coğrafyada,  Newton  tarafından  da  aynı
                               şekilde ifade edilen Birinci Newton Kanunu ile eş değerdir. İbni Sina’nın mekanik
                               konusunda çalışmaları bulunmaktadır.” açıklamalarını yapar.” (İF1)
                               Sınıf mevcuduna uygun şekilde öğrenciler 3 gruba ayrılarak her grupta simülasyonu
                               etkileşimli tahtada deneyimleyecek birkaç gönüllü öğrenci belirlenir. Daha sonra
                               verilecek  grup  çalışması  ödevinin  grubun  tahtada  uygulamasını  göstereceği
                               yasalarla  ilgili  olacağı  söylenir.  Her  grubun  etkileşimli  tahtada  http://meb.ai/
                               CX2J30  simülasyonunu  kullanmaları  ve  verilen  örnekleri  genellemeleri  sağlanır.
                               Birinci grup tahtaya gelerek Görsel 1’deki simülasyonu açıp verilen durumları test
                               eder (İF2).



























                                                                Görsel 1
                               Öğretmen öncelikle gruba şu soruyu sorar: “Simülasyonda duran bir vagon gör-
                               mektesiniz, bu vagonun hareket etmemesi için neler yapılmalıdır?”
                               Sınıftan  gelen  cevaplar  doğrultusunda  öğrenciler,  simülasyon  üzerinde  vagona
                               karşılıklı eşit büyüklükte kuvvet uygular ve vagonun hareket etmediğini gözlemler.
                               Bu durumu sınıftaki öğrenciler defterlerine not alırlar.
                               Öğretmen sonrasında şu soruyu sorarak devam eder: “Vagon hareket ediyorken
                               karşılıklı kuvvet büyüklükleri eşit olsaydı vagonun hareketi için ne söyleyebilirdik?”


    116
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121