Page 116 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 116
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
özellikleri değiştiğinde cismi hızlandırmanın veya durdurmanın zorlaştığını günlük
hayattan örnekler vererek tartışmalarını sağlar (SF2). Konu ile ilgili verilen örnekleri
tahtaya yazar.
Öğretmen öğrencilerine,”Filozof ve bilim insanı olan Aristo’nun bir cismin hareketini
sürdürebilmesi için kuvvete ihtiyaç duyduğu, hareketsizliğin kütlenin doğal durumu
olduğu düşüncesi yüzyıllar boyu benimsenmiş ve savunulmuştur. Orta Çağ modern
biliminin kurucusu ve hekimlerin önderi olarak bilinen İbn-i Sina, fizikteki önemli
konulardan biri olan hareketin açıklanmasında Aristo’nun bu görüşüne karşı çıkmış
ve “Herhangi bir cisim bir engelleyici etki ile karşılaşmıyorsa hareketine devam
eder.” demiştir. Başlangıçta uygulanan kuvvetin ortadan kalkması ile cismin
hareketini sürdürmesini, “nesneye kazandırılan hareket etme isteği (kasrî meyil)”
olarak açıklamıştır. Batı’da Avicenna (Avisenna) adıyla bilinen İbn-i Sina’nın bu
açıklaması yedi yüzyıl sonra farklı bir coğrafyada, Newton tarafından da aynı
şekilde ifade edilen Birinci Newton Kanunu ile eş değerdir. İbni Sina’nın mekanik
konusunda çalışmaları bulunmaktadır.” açıklamalarını yapar.” (İF1)
Sınıf mevcuduna uygun şekilde öğrenciler 3 gruba ayrılarak her grupta simülasyonu
etkileşimli tahtada deneyimleyecek birkaç gönüllü öğrenci belirlenir. Daha sonra
verilecek grup çalışması ödevinin grubun tahtada uygulamasını göstereceği
yasalarla ilgili olacağı söylenir. Her grubun etkileşimli tahtada http://meb.ai/
CX2J30 simülasyonunu kullanmaları ve verilen örnekleri genellemeleri sağlanır.
Birinci grup tahtaya gelerek Görsel 1’deki simülasyonu açıp verilen durumları test
eder (İF2).
Görsel 1
Öğretmen öncelikle gruba şu soruyu sorar: “Simülasyonda duran bir vagon gör-
mektesiniz, bu vagonun hareket etmemesi için neler yapılmalıdır?”
Sınıftan gelen cevaplar doğrultusunda öğrenciler, simülasyon üzerinde vagona
karşılıklı eşit büyüklükte kuvvet uygular ve vagonun hareket etmediğini gözlemler.
Bu durumu sınıftaki öğrenciler defterlerine not alırlar.
Öğretmen sonrasında şu soruyu sorarak devam eder: “Vagon hareket ediyorken
karşılıklı kuvvet büyüklükleri eşit olsaydı vagonun hareketi için ne söyleyebilirdik?”
116