Page 115 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 115
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Hareketin Doğası
Konu Newton Hareket Yasaları
Bileşke kuvvet ile cisimlerin hareketi arasındaki ilişkileri keşfetme
Öğrenme Hedefleri
Newton Hareket Yasaları'na yönelik genellemeler yapma
• Kâğıt
• Etkileşimli Tahta
• Kalem
Materyaller
• Öğrenci sayısı kadar Ek 1. Newton Menüsü çıktısı
• Yarım litrelik dolu su şişesi
• Yarım litrelik boş su şişesi
Süre 4 ders saati
Bu etkinlikte; doğrudan anlatım, soru-cevap, esnek gruplar, beyin fırtınası, simü-
lasyon, öğrenme menüsü stratejisi ve gösteri yöntem ve tekniklerinden faydalanıl-
mıştır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen öğrencilere dikkat çekmek amacıyla İbni Sina’nın
mekanik konusundaki çalışmalarından kısaca bahseder.
Soru-Cevap Yöntemi: Öğrencilere yöneltilen farklı sorularla öğrencilerin çıkarımda
bulunmaları ve sonuca ulaşmaları sağlanmıştır.
Esnek Gruplar: Öğretmen öğrencileri sınıf mevcuduna uygun şekilde 3 gruba ayırır.
Her grupta simülasyonu etkileşimli tahtada deneyimleyecek birkaç gönüllü öğrenci
belirler. Daha sonra verilecek grup çalışması ödevinin, grubun tahtada uygulama-
sını göstereceği yasalarla ilgili olacağını söyler.
Etkinlik Açıklaması
Beyin Fırtınası: Öğretmen olasılıklı sorular sorarak öğrencileri farklı yönlerde dü-
şünmeye teşvik etmiştir.
Simülasyon: Öğrencilerin simülasyon yoluyla farklı durumları dijital olarak dene-
yimlemesi sağlanmıştır.
Öğrenme Menüsü Stratejisi: Newton Hareket Yasalarını kapsayan öğrencilerin
çözmek istedikleri soruları kendilerinin seçebildiği kendi öğrenmelerini inşa edebi-
lecekleri farklılaştırma stratejisidir.
Gösteri: Gönüllü iki öğrenci tahtaya gelir. Öğrencilerden biri, uygun bir sınıf duvarı-
nın önüne yüzü duvara dönük olacak şekilde, tekerlekli ofis sandalyesini yerleştirir
ve sandalyeye oturur. Öğretmen öğrenciden duvarı itmesini ister. Öğrenci duvarı
ittiğinde sandalyenin geriye doğru gittiği gözlenir.
Öğretmen dolu ve boş su şişelerine yakın büyüklükte kuvvet uygular. Öğrencilerin
su şişelerinin hareketi hakkındaki yorumlarını beyin fırtınası ortamı oluşturarak
dinler. “Cisimlere kuvvet uyguladığımızda cisimlerin hareketinde nasıl değişiklikler
Uygulama Süreci gözlemleyebiliriz?” sorusunu sorar (SF1).
Gelen cevaplar doğrultusunda cisimlerin hangi durumlarda kuvvet uygulandığında
hareket etmeyeceğini, hangi durumlarda sabit hızla hareket edebileceğini veya
hangi durumlarda hızlanıp yavaşlayacağını; bunun yanında, cisimlerin hangi
115