Page 118 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 118
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen ivme kavramını öğrencilere hatırlatarak “Bileşke kuvvetin sıfır olmaya-
cağı durumlarda, cisimlerin hareketinde ne gibi durumlar gözleyebiliriz?” sorusunu
sorar (SF4). Gelen cevapları tahtaya yazarak http://meb.ai/CX2J30 simülasyo-
nunu açar. 2. gruptan gönüllü öğrenciler tahtaya gelir. Simülasyonda ivme kısmını
açarak sürtünme kuvveti skalasını sıfıra getirir. Öğrencilerin öncelikle 50 kg’lık ku-
tuyu 50 N kuvvetle Görsel 4’teki gibi itmelerini sağlar.
Görsel 4
Gruptaki diğer öğrenciler cismin kütlesini, uygulanan bileşke kuvvetini, cismin hı-
zında nasıl bir değişim olduğunu ve cismin ivme değerini defterlerine not ederler.
Sonrasında öğrenciler, simülasyonda iki tane 50 kg’lık kutuyu üst üste koyarak 50
N’luk kuvvetle kutunun itilmesini sağlar ve aynı değerleri defterlerine not ederler.
Öğrenciler, kutular yerine 200 kg’lık buzdolabının 50 N kuvvetle itilmesini sağlaya-
rak değerleri not eder.
Sonrasında öğretmen simülasyonu baştan başlatarak 200 kg’lık buzdolabının 100
N’luk kuvvetle itilmesini öğrencilerden ister ve değerler not edilir (İF5).
Sonrasında 200 kg’lık buzdolabı 200 N’luk kuvvetle itilir ve öğrenciler çıkan sonuç-
ları not ederler.
Simülasyon sonrasında öğretmen tahtaya aşağıdaki tabloyu çizer. Öğrencilerden,
aldıkları notlara göre tabloyu doldurmalarını ister (İF6).
Uygulanan Cismin Kütlesi Cismin İvmesi
Bileşke Kuvvet
Öğretmen öğrencilerine, tablodaki değerlere göre cismin kütlesi ile ivmesinin çar-
pımının bileşke kuvveti verdiğini genelleyebileceklerini belirtir (İF7).
118