Page 119 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 119

Fizik

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Üçüncü  gruptan  iki  gönüllü  öğrenci  tahtaya  gelir.  Öğrencilerden  birisi  uygun  bir
                               sınıf duvarının önüne yüzü duvara dönük olacak şekilde tekerlekli ofis sandalye-
                               sini yerleştirerek sandalyeye oturur ve öğretmen öğrenciden duvarı itmesini ister
                               (FÖOD1). Öğrenci duvarı ittiğinde sandalyenin geriye doğru gittiği gözlenir. Öğ-
                               retmen bu noktada öğrencilere şu soruları yöneltir: “Öğrenci duvarı ileri doğru ittiği
                               hâlde neden geriye doğru hareket etmiştir?”, “Öğrenciyi hareket ettiren kuvvetin
                               yönü nedir?”
                               Öğrencilerin verecekleri cevaplar doğrultusunda duvarın öğrenciye, öğrencinin du-
                               vara uyguladığı kuvvetin büyüklüğü kadar ve bu kuvvete zıt yönde bir kuvvet uygu-
                               ladığını vurgular.

                               Sonrasında  iki  öğrenci  tekerlekli  ofis  sandalyelerine  karşılıklı  oturur.  Öğrencinin
                               biri, ellerini avuçları açık bir şekilde ileri doğru sabit tutar ve diğeri avuçlarıyla bu
                               öğrenciye karşısından itme uygular.  İki sandalyenin de birbirine zıt yönde ivmelen-
                               diği gözlenir. Öğretmen sınıfa şu soruları yöneltir: “Öğrencinin biri hiç kuvvet uy-
                               gulamadığı hâlde diğer sandalye nasıl geriye doğru hareket etti?”, “Öğrencilerin
                               birbirlerine uyguladıkları kuvvetin büyüklüğü ve yönü nasıl olabilir?”, “Hareket eden
                               iki sandalyenin ivmelerinin farklı olma sebebi nedir?”
                               Bu soruları öğrenciler sınıfta öğretmen rehberliğinde tartıştıktan sonra etki-tepki
                               yasası hakkında gündelik yaşamdan örnekler verilir (İF8).

                               Öğretmen son olarak 1. Gruba Eylemsizlik Yasası’nın, 2. Gruba Dinamiğin Temel
                               Yasası’nın ve 3. Gruba da Etki-Tepki Yasası’nın özelliklerini ve günlük yaşamdaki uy-
                               gulamalarını içeren poster hazırlamalarını ister (ÜF1).
                               Öğretmen Ek-1. Newton Menüsünü öğrencilerine dağıtır ve yönergeler doğrultu-
                               sunda soruları cevaplamalarını söyler.
                               Öğrenciler; simülasyonlar sonucunda aldıkları notlar, beyin fırtınasına katılım du-
         Değerlendirme         rumlarına göre kontrol listesi oluşturularak ve hazırladıkları poster sonucu ortaya
                               çıkardıkları ürüne göre değerlendirilir.

                               Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
                                 •  Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlama

                                 •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
                                   nekleri sunma
                                 •  Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
         Kullanılan Evrensel       me ve değerlendirme biçimleri vb.)
         Tasarım Ögeleri         •  Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
                                   sel vb.)

                                 •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
                                 •  Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
                                   uygulamalar vb.)

                                 •  Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
                                   yaçlarına uygun hedefler belirleme
                                 •  Öz düzenleme becerileri için seçenekler sunma


                                                                                                         119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124