Page 36 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Adres Tarifi
Konu Elementlerin Periyodik Tablodaki Yeri
Elektronların atom orbitallerine yerleşimine ilişkin örüntü bulur.
Atomların elektron dizilimiyle periyodik tablodaki yeri arasında örüntü bulur.
Öğrenme Hedefleri
Atomların elektron dizilimiyle periyodik tablodaki yeri arasında bulduğu örüntüyü
yeni örnekler üzerinde dener.
Materyaller Karton, mukavva, yapıştırıcı, bant, kavanoz, renkli kalemler, dijital materyaller
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, soru-cevap, akran öğretimi, doğrudan anlatım,
ayrılıp-birleşme, özetleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler etkinlik sürecine başlamadan önce ikili küçük grup-
lar oluşturulur. Grup oluşturulurken öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyleri dikkate
alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
Soru-Cevap Yöntemi: Etkinlik sürecinde öğrencilere konuyla ilgili soru bulunan kâ-
ğıtlar dağıtılır. Öğrenciler cevaplarını yazdıkları kâğıtları cam kavanoza atar. Sırası
gelen grup öğrencisi cam kavanozdan rastgele bir kâğıt çeker. Soruyu arkadaşına
yöneltir. Cevaplayan öğrenci cevabı periyodik tabloda gösterir.
Akran Öğretimi: Bu etkinlikte öğrenciler soruları birbirlerine yöneltir ve cevaplar.
Etkinlik Açıklaması
Periyodik tabloda bulunan elementleri birlikte keşfederler.
Doğrudan Anlatım: Bu etkinlikte öğretmen, öğrencilere etkinliğe başlamadan
önce element atomlarının elektron diziliminin nasıl yapıldığını ve elementlerin peri-
yodik tablodaki yerlerinin nasıl bulunduğunu sözel olarak ifade eder.
Ayrılıp-Birleşme Tekniği: Öğrenciler, belli bir orbital türüne ilişkin elektron dizilimi-
ni anlamak amacıyla üç gruba ayrılır. Gruplar bilgi paylaşımı yaptıktan sonra diğer
gruplarla yer değiştirerek o grubun orbital türüne ilişkin elektron dizilimi hakkında
bilgi alır.
Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
en önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
Öğrencilere bu etkinlikte elementlerin periyodik tablodaki yerlerinin bulunması ile
ilgili çalışılacağı söylenir. Ardından öğretmen elementlerin elektron diziliminin nasıl
yapıldığını gösteren bir animasyon izletir. Öğretmen elektron diziliminin nasıl ya-
pıldığını animasyon izleterek gösterdikten sonra ilk 36 elementten oluşan ve farklı
orbital türlerinin örneklendiği element kartlarını öğrencilere dağıtır (İF1). Örnek
element kartları aşağıdaki gibi olabilir.
Uygulama Süreci
C Mg V
6 12 23
2
6
2
6
2
6
2
2
1s 2s 2p 2 1s 2s 2p 3s 2 1s 2s 2p 3s 3p 4s 3d 3
2
2
2
2. periyot 4A 3. periyot 2A 4. periyot 5B
36