Page 36 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36

Kimya

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Adres Tarifi
         Konu                  Elementlerin Periyodik Tablodaki Yeri
                               Elektronların atom orbitallerine yerleşimine ilişkin örüntü bulur.
                               Atomların elektron dizilimiyle periyodik tablodaki yeri arasında örüntü bulur.
         Öğrenme Hedefleri
                               Atomların elektron dizilimiyle periyodik tablodaki yeri arasında bulduğu örüntüyü
                               yeni örnekler üzerinde dener.

         Materyaller           Karton, mukavva, yapıştırıcı, bant, kavanoz, renkli kalemler, dijital materyaller
         Süre                  2 ders saati
                               Bu  etkinlikte;  iş  birlikli  öğrenme,  soru-cevap,  akran  öğretimi,  doğrudan  anlatım,
                               ayrılıp-birleşme, özetleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
                               İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler etkinlik sürecine başlamadan önce ikili küçük grup-
                               lar oluşturulur. Grup oluşturulurken öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyleri dikkate
                               alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.

                               Soru-Cevap Yöntemi: Etkinlik sürecinde öğrencilere konuyla ilgili soru bulunan kâ-
                               ğıtlar dağıtılır. Öğrenciler cevaplarını yazdıkları kâğıtları cam kavanoza atar. Sırası
                               gelen grup öğrencisi cam kavanozdan rastgele bir kâğıt çeker. Soruyu arkadaşına
                               yöneltir. Cevaplayan öğrenci cevabı periyodik tabloda gösterir.
                               Akran Öğretimi: Bu etkinlikte öğrenciler soruları birbirlerine yöneltir ve cevaplar.
         Etkinlik Açıklaması
                               Periyodik tabloda bulunan elementleri birlikte keşfederler.
                               Doğrudan  Anlatım:  Bu  etkinlikte  öğretmen,  öğrencilere  etkinliğe  başlamadan
                               önce element atomlarının elektron diziliminin nasıl yapıldığını ve elementlerin peri-
                               yodik tablodaki yerlerinin nasıl bulunduğunu sözel olarak ifade eder.

                               Ayrılıp-Birleşme Tekniği: Öğrenciler, belli bir orbital türüne ilişkin elektron dizilimi-
                               ni anlamak amacıyla üç gruba ayrılır. Gruplar bilgi paylaşımı yaptıktan sonra diğer
                               gruplarla yer değiştirerek o grubun orbital türüne ilişkin elektron dizilimi hakkında
                               bilgi alır.

                               Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
                               en önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.

                               Öğrencilere bu etkinlikte elementlerin periyodik tablodaki yerlerinin bulunması ile
                               ilgili çalışılacağı söylenir. Ardından öğretmen elementlerin elektron diziliminin nasıl
                               yapıldığını gösteren bir animasyon izletir. Öğretmen elektron diziliminin nasıl ya-
                               pıldığını animasyon izleterek gösterdikten sonra ilk 36 elementten oluşan ve farklı
                               orbital türlerinin örneklendiği element kartlarını öğrencilere dağıtır (İF1). Örnek
                               element kartları aşağıdaki gibi olabilir.
         Uygulama Süreci
                                        C                  Mg                      V
                                       6                  12                      23
                                                                             2
                                                              6
                                                                           2
                                                                                      6
                                                                                         2
                                                                                6
                                                                                   2
                                      2
                                    1s 2s 2p 2        1s 2s 2p 3s 2      1s 2s 2p 3s 3p 4s  3d 3
                                        2
                                                           2
                                                        2
                                  2. periyot 4A       3. periyot 2A          4. periyot 5B
    36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41