Page 37 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 37
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerden kartları incelemeleri istenir. Sonra öğretmen öğrencilerin hangi or-
bital türüne ilişkin elektron dizilimini (Örneğin son orbital türü “s” olanlar, son orbital
türü “p” olanlar, son orbital türü “d” olanlar) incelediklerini sorar. Aynı tür dizilimi
inceleyen öğrencileri “Ayrılıp-Birleşme Tekniği” kullanarak bir araya getirir (SF1).
Öğretmen öğrencilerden sıraları gruplayarak sınıf içinde ayrı gruplar oluşturmala-
rını ister (FÖOD1). Grupların bir araya getirilmesinin ardından öğrencilerden kendi
gruplarında orbital türüne ilişkin elektron diziliminin nasıl olduğunu incelemelerini
ister. Sonrasında her öğrencinin incelediği orbital türüne ilişkin bilgileri diğer grup-
larla paylaşmalarını ister. Gruplar arasında bilgi paylaşımının ardından öğretmen
her öğrenciye farklı orbital türleriyle ilgili elektron dizilimlerinin yer aldığı soru kart-
larını dağıtır.
Örnek soru kartları aşağıdaki gibi olabilir:
SORU KARTI SORU KARTI
Aşağıda atom numarası verilen Aşağıda atom numarası verilen
element atomunun elektron or- element atomunun elektron or-
bital dizilimini yazınız. bital dizilimini yazınız.
Li: Al:
3 13
SORU KARTI SORU KARTI
Aşağıda atom numarası verilen Aşağıda atom numarası verilen
element atomunun elektron or- element atomunun elektron or-
bital dizilimini yazınız. bital dizilimini yazınız.
Fe: As:
26 33
Öğrencilerden soru kartlarında yer alan soruları yanıtlamalarını ister (ÜF1). Öğ-
retmen bir kavanoz getirerek öğrencilerin cevapladığı soru kartlarını içine atma-
larını ister. Öğrenciler kartları kavanozun içine atarken öğretmen yapılan elektron
orbital dizilimini kontrol eder. Yanlış yazılan dizilim varsa düzelterek kavanozun
içine atılmasını sağlar. Ardından bir kura çekeceklerini ve kurada çıkan elektron
dizilimini kullanarak elementi periyodik tabloda göstereceklerini belirtir (SF2).
Öğretmen tahtaya elektron dizilimlerinin ışığında öğrencilerin yerleşim yapacak-
ları boş bir periyodik tablo asar (İF2). Öğretmen kura çekimini gerçekleştirerek öğ-
rencilerin sırayla çektikleri element atomuna ait elektron dizilimini kullanarak ele-
mentin periyodik tablodaki yerini bulmalarını ve yerleştirmelerini ister (ÜF2). Tüm
öğrencilerin periyodik tabloya yerleşim yapmalarının ardından öğretmen etkinliğin
başından bu yana sunulan bilgileri özetleyerek öğrencilere bilgi verir ve özetleme
sürecinde konu ile ilgili önemli noktaları tahtaya yazarak öğrencilerin bunları not
almalarını ister (SF3).
37