Page 42 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 42
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Atom Macerası
Konu Periyodik Özellikler
Elementlerin periyodik özelliklerini etkileyen etmenleri belirler.
Öğrenme Hedefleri Elementlerin periyodik özelliklerini etkileyen etmenler ile periyodik tablodaki deği-
şimler arasındaki ilişkiyi belirler.
Beyaz tahta veya projeksiyon, periyodik tablo, farklı renklerde kalemler veya işa-
Materyaller
retleyiciler, kâğıt ve kalem, cetvel (isteğe bağlı)
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte doğrudan anlatım, iş birlikli öğrenme, özetleme, araştırma merkezi,
akran öğretimi yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım: Öğrencilere etkinliğe başlamadan önce periyodik tablonun ve
periyodik özelliklerin önemi ile ilgili anlatım yapılır. Anlatım; video, slayt, sunu ve
görsellerle desteklenir; böylece konunun daha rahat anlaşılması ve öğrenilen bilgi-
nin daha kalıcı olması sağlanır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrencilerin atom yarıçapını, iyonlaşma enerjisini, elektrone-
gatiflik kavramlarını ve bu kavramların periyodik sistemdeki değişim eğilimlerinin
Etkinlik Açıklaması birbirleriyle olan ilişkilerini iş birliği yaparak öğrenmeleridir.
Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
Araştırma Merkezi: Sınıfın gruplara ayrılarak ele alınan konuyla ilgili temel bilgileri
araştırmasıdır.
Akran Öğretimi: Bu etkinlikte öğrenciler sunumlarını yaptıktan sonra diğer öğ-
rencilerden gelen soruları cevaplandırır. Bu şekilde konunun daha iyi anlaşılması
sağlanır.
Öğretmen sınıfa farklı büyüklükte ve renkte toplar getirerek topları hangi özellikle-
rine göre sıralayabileceklerini sorar. Öğretmen, öğrencilere periyodik tablonun ve
periyodik özelliklerin önemini kısaca açıklayarak derse giriş yapar (İF1). Daha son-
ra atom yarıçapı, iyonlaşma enerjisi ve elektronegatiflik gibi temel periyodik özel-
liklerin tanımlarını yapar. Öğrencilerden bu tanımları defterlerine yazmalarını ister
(SF1). Daha sonra sınıf üç farklı gruba ayrılır (FÖOD1). Her gruba periyodik tablo,
konu ile ilgili bilgi kartları, renkli kalemler, kâğıt ve cetvel (isteğe bağlı) verilir (İF2).
1. Grup: Atom Yarıçapı Haritası
Uygulama Süreci Gruptaki tüm öğrenciler, atom yarıçapı kavramını ders kitabından faydalanarak
araştırır ve konuyu birlikte tartışır. Böylece gruptaki herkesin iş birliği ile bu kavra-
mı öğrenmeleri beklenir (SF2). Öğretmen elementlerin sembolü, atom numarası ve
atom yarıçapı değerlerinin bulunduğu hazır verileri gruptaki öğrencilere verir (İF3).
Öğrencilerden bu verileri yorumlayarak atom yarıçapının periyodik sistemde aynı
grupta ve aynı periyotta (2. veya 3. periyot) nasıl değiştiğini tespit etmelerini ve
sonrasında da tespitlerini not almalarını ister (ÜF1).
42