Page 43 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Daha sonra öğretmen öğrencilerden atom yarıçapının periyodik sistemdeki deği-
şim eğiliminin nedenlerini not almalarını (SF3), notlardaki bilgileri kullanarak bir
periyodik tablo haritası oluşturmalarını (ÜF1) ve periyodik tabloda atom yarıçap-
larının nasıl değiştiğini göstermelerini ister.
Oluşturulacak haritada öğrenciler;
• Atom yarıçaplarının genel eğilimlerini (soldan sağa ve yukarıdan aşağıya) gös-
teren oklar ve renk kodları kullanır.
• İstisnaları ve ilginç bulguları belirtir ve açıklar.
• Uygun yere gerekli bilgileri yazar ve haritasını oluşturur.
2. Grup: İyonlaşma Enerjisi Grafiği
Gruptaki tüm öğrenciler, iyonlaşma enerjisi kavramını ders kitabından faydala-
narak araştırır ve konuyu birlikte tartışır. Böylece gruptaki herkesin iş birliği ile bu
kavramı öğrenmeleri beklenir (SF2). Öğretmen elementlerin sembolleri, atom nu-
marası, atom yarıçapları ve 1. iyonlaşma enerjisi değerleri bulunan hazır verileri
gruptaki öğrencilere verir (İF3). Öğrencilerden bu verileri yorumlayarak 1. iyonlaş-
ma enerjilerinin periyodik sistemde aynı grupta ve aynı periyotta (2. veya 3. periyot)
nasıl değiştiğini ve bu değişime neden olan etmenleri tespit etmelerini sonrasında
da tespitlerini not almalarını ister (ÜF1). Daha sonra öğretmen, öğrencilerden
aynı grupta ve aynı periyotta iyonlaşma enerjileri ile hazır veri olarak verilen atom
yarıçapı arasında ilişki kurmalarını bekler (ÜF1). Gruptaki öğrencilerden hazır ve-
rilerdeki değerlerden yola çıkarak 1. iyonlaşma enerjisinin periyodik sistemdeki
değişimini, değişimin nedenlerini kendilerine göre not almalarını ister (SF3). Son-
ra öğrenciler bu verileri kullanarak bir periyodik tablo üzerinde değişim yönlerini
oklarla belirtir. Ayrıca öğretmen, bir gruba ait (örneğin 2A grubu) elementlerin 1.
iyonlaşma enerjilerini gösteren bir grafik ve bir periyoda ait (örneğin 2. periyot)
elementlerin 1. iyonlaşma enerji değerlerini gösteren ayrı bir grafik oluşturarak öğ-
rencilerden bu grafikleri tablonun altına yerleştirmelerini ister (ÜF3). Daha sonra
öğrencilerden grafikleri analiz ederek iyonlaşma enerjisinin grup ve periyot içinde
nasıl değiştiğini ve istisna durumları yorumlayarak not almalarını ister (SF4).
Oluşturulacak tablo ve grafikte öğrenciler;
• İyonlaşma enerjisine ait grafikleri tablonun altına yerleştirir.
• İyonlaşma enerjilerinin genel eğilimlerini (soldan sağa ve yukarıdan aşağıya)
gösteren oklar ve renk kodları kullanır.
• Uygun yere gerekli bilgileri de yazarak tablonun ve bilgilerin de bulunduğu gra-
fiklerini oluşturur.
3. Grup: Elektronegatiflik Tablosu
Gruptaki tüm öğrenciler, elektronegatiflik kavramını ders kitabından faydalanarak
araştırır ve konuyu birlikte tartışır. Böylece gruptaki herkesin iş birliği ile bu kavra-
mı öğrenmeleri beklenir (SF2). Öğretmen elementlerin sembolü, atom numarası,
atom yarıçapları ve Pauling ölçeğinde elektronegatiflik değerleri bulunan (peri-
yodik tablodaki ilk 20 element) hazır verileri öğrencilere verir (İF3). Öğrencilerden
bu verileri yorumlayarak elektronegatifliğin periyodik sistemde aynı grupta ve aynı
periyotta (2. veya 3. periyot) nasıl değiştiğini ve bu değişime neden olan etmenleri
tespit etmelerini ve sonrasında da tespitlerini not almalarını ister (ÜF1).
43