Page 43 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43

Kimya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Daha sonra öğretmen öğrencilerden atom yarıçapının periyodik sistemdeki deği-
                               şim eğiliminin nedenlerini not almalarını (SF3), notlardaki bilgileri kullanarak bir
                               periyodik tablo haritası oluşturmalarını (ÜF1) ve periyodik tabloda atom yarıçap-
                               larının nasıl değiştiğini göstermelerini ister.
                               Oluşturulacak haritada öğrenciler;

                                 •  Atom yarıçaplarının genel eğilimlerini (soldan sağa ve yukarıdan aşağıya) gös-
                                   teren oklar ve renk kodları kullanır.

                                 •  İstisnaları ve ilginç bulguları belirtir ve açıklar.
                                 •  Uygun yere gerekli bilgileri yazar ve haritasını oluşturur.
                               2. Grup: İyonlaşma Enerjisi Grafiği
                               Gruptaki  tüm  öğrenciler,  iyonlaşma  enerjisi  kavramını  ders  kitabından  faydala-
                               narak araştırır ve konuyu birlikte tartışır. Böylece gruptaki herkesin iş birliği ile bu
                               kavramı öğrenmeleri beklenir (SF2). Öğretmen elementlerin sembolleri, atom nu-
                               marası, atom yarıçapları ve 1. iyonlaşma enerjisi değerleri bulunan hazır verileri
                               gruptaki öğrencilere verir (İF3). Öğrencilerden bu verileri yorumlayarak 1. iyonlaş-
                               ma enerjilerinin periyodik sistemde aynı grupta ve aynı periyotta (2. veya 3. periyot)
                               nasıl değiştiğini ve bu değişime neden olan etmenleri tespit etmelerini sonrasında
                               da  tespitlerini  not  almalarını  ister  (ÜF1).  Daha  sonra  öğretmen,  öğrencilerden
                               aynı grupta ve aynı periyotta iyonlaşma enerjileri ile hazır veri olarak verilen atom
                               yarıçapı arasında ilişki kurmalarını bekler (ÜF1). Gruptaki öğrencilerden hazır ve-
                               rilerdeki  değerlerden  yola  çıkarak  1.  iyonlaşma  enerjisinin  periyodik  sistemdeki
                               değişimini, değişimin nedenlerini kendilerine göre not almalarını ister (SF3). Son-
                               ra öğrenciler bu verileri kullanarak bir periyodik tablo üzerinde değişim yönlerini
                               oklarla belirtir. Ayrıca öğretmen, bir gruba ait (örneğin 2A grubu) elementlerin 1.
                               iyonlaşma enerjilerini gösteren bir grafik ve bir periyoda ait (örneğin 2. periyot)
                               elementlerin 1. iyonlaşma enerji değerlerini gösteren ayrı bir grafik oluşturarak öğ-
                               rencilerden bu grafikleri tablonun altına yerleştirmelerini ister (ÜF3). Daha sonra
                               öğrencilerden grafikleri analiz ederek iyonlaşma enerjisinin grup ve periyot içinde
                               nasıl değiştiğini ve istisna durumları yorumlayarak not almalarını ister (SF4).
                               Oluşturulacak tablo ve grafikte öğrenciler;
                                 •  İyonlaşma enerjisine ait grafikleri tablonun altına yerleştirir.

                                 •  İyonlaşma enerjilerinin genel eğilimlerini (soldan sağa ve yukarıdan aşağıya)
                                   gösteren oklar ve renk kodları kullanır.

                                 •  Uygun yere gerekli bilgileri de yazarak tablonun ve bilgilerin de bulunduğu gra-
                                   fiklerini oluşturur.

                               3. Grup: Elektronegatiflik Tablosu
                               Gruptaki tüm öğrenciler, elektronegatiflik kavramını ders kitabından faydalanarak
                               araştırır ve konuyu birlikte tartışır. Böylece gruptaki herkesin iş birliği ile bu kavra-
                               mı öğrenmeleri beklenir (SF2). Öğretmen elementlerin sembolü, atom numarası,
                               atom  yarıçapları  ve  Pauling  ölçeğinde  elektronegatiflik  değerleri  bulunan  (peri-
                               yodik tablodaki ilk 20 element) hazır verileri öğrencilere verir (İF3). Öğrencilerden
                               bu verileri yorumlayarak elektronegatifliğin periyodik sistemde aynı grupta ve aynı
                               periyotta (2. veya 3. periyot) nasıl değiştiğini ve bu değişime neden olan etmenleri
                               tespit etmelerini ve sonrasında da tespitlerini not almalarını ister (ÜF1).


                                                                                                         43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48