Page 44 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 44
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Aynı grupta ve aynı periyotta elektronegatiflik ile hazır veri olarak verilen atom ya-
rıçapı arasında ilişki kurmalarını ister (ÜF1).
Gruptan hazır verilerdeki değerlerden yola çıkarak elektronegatifliğin periyodik
sistemdeki değişimini, değişimin nedenlerini kendilerine göre not almalarını ister
(SF4). Sonra bu verileri kullanarak bir periyodik tablo üzerinden değişim yönlerini
oklarla gösterir. Daha sonra grup, periyodik sistemde elektronegatiflik değerlerini
gösteren bir tablo oluşturur.
Oluşturulacak tabloda öğrenciler:
• Elektronegatifliğin genel eğilimlerini (soldan sağa ve yukarıdan aşağıya) gös-
teren oklar ve renk kodları kullanır.
• Öğrenciler, tabloda istisnaları ve ilginç bulguları belirtir ve açıklar.
Gruplar çalışmalarını bitirdikten sonra öğrenciler sırayla tahtaya çıkarlar. Sunum
yapılırken gruptaki her öğrencinin anlatımına yer verilir (ÜF4). Sunumlar sırasında
diğer gruplardaki öğrenciler sunum yapan arkadaşlarının sunumlarını dinleyerek
not alırlar ve sunum yapan arkadaşlarına konu ile ilgili soru sorarlar (SF5). Öğret-
men; sunumlar bittikten sonra periyodik özelliklerin elementlerin kimyasal dav-
ranışlarını nasıl etkilediği, bu özellikler arasındaki ilişkinin nasıl olduğu ve istisnai
durumların neden kaynaklandığı gibi konuları öğrencilerden tartışmalarını ister
(SF6). Daha sonra öğretmen, öğrencilerin verdikleri cevaplara geri bildirimler ve-
rerek konuyu özetler (SF7).
Öğretmen dersin sonunda daha önceden hazırlamış olduğu çalışma kâğıtlarını öğ-
rencilere dağıtır. Öğrencilerden çalışma kâğıdında yer alan elementlerin; atom ya-
Değerlendirme rıçaplarını, iyonlaşma enerjilerini, elektronegatifliklerini sıralamalarını ister. Daha
sonra öğrencilerin çalışma kâğıtlarındaki cevaplarını kontrol ederek puanlar. Öğ-
rencilerin yanlış cevaplarına geri bildirimler verir (ÜF5).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde rahat hareket edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
Kullanılan Evrensel • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
Tasarım Ögeleri me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
yaçlarına uygun hedefler belirleme
44