Page 47 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 47
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Lewis’in Molekül Rüyası
Konu Moleküllerin Lewis Yapısı ile Polarlığı ve Apolarlığı
Lewis nokta yapısını kullanarak moleküllerin yapısına ilişkin örüntüler oluşturur.
Önermelerini farklı moleküllerin Lewis nokta yapılarını kullanarak değerlendirir.
Öğrenme Hedefleri
Molekülleri dipol momentine göre gruplandırır.
Molekülleri polar ya da apolar olarak adlandırır.
Oyun hamuru, pinpon topu, kürdan, kulak temizleme çubuğu, fon kartonu, mukav-
Materyaller va, keçeli ve kurşun kalemler, renkli boyalar, makas, yapıştırıcı, etiket, bilgisayar,
yazıcı, 9. Sınıf Kimya Ders Kitabı
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte iş birlikli öğrenme, soru-cevap, seçim panosu yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrencilerin bir görevi yerine getirmek üzere ortak bir amaç
için birlikte çalışarak konuyu öğrenme yöntemidir. Gruplar oluşturulurken öğrenci-
lerin hazır bulunuşluk düzeylerinin dikkate alınması gerekir.
Etkinlik Açıklaması Soru - Cevap Yöntemi: Etkinliğin sonunda öğrencilere işlenen konuyla ilgili sorular
sorulmasıdır. Öğrencilerin verdiği doğru cevaplar tabloya işlenebilir. Öğrencilerin
verdiği yanlış cevaplar öğretmen tarafından düzeltilebilir.
Seçim Panosu: Araştırma, oluşturma ve modelleme grupları oluşturularak seçim
panosu hazırlanmasıdır. Öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda istedikleri
çalışma grubuna dâhil olmasına izin verilir.
Etkileşimli tahtada atom yapısı, elektron dizilimi, kimyasal bağ ve molekül ile ilgili
kavramlar ve bu kavramların tanımları karışık şekilde verilir (İF1). Öğrencilerden
verilen kavramlar ile kavramların tanımlarını eşleştirmeleri istenir (SF1).
Doğru eşleştirmenin ardından öğretmen aşağıdaki seçim listesini hazırlar (SF2):
1. Gilbert Newton Lewis’i ve Kimya ile ilgili çalışmalarını araştırma ve tanıtma
grubu,
2. Elementlerin Lewis nokta yapısını oluşturma grubu,
3. Moleküllerin Lewis nokta yapılarını ve üç boyutlu modellerini oluşturma grubu
Uygulama Süreci Öğrenciler ilgileri doğrultusunda çalışmak istedikleri grupta yer alırlar. Öğrencile-
rin gruplara dağılmasının ardından sınıf ortamındaki sıralar küme düzeni olacak
şekilde birleştirilerek çalışma grupları oluşturulur (FÖOD1).
1. grup: Gilbert Newton Lewis’in hayatını, molekül yapıları ile ilgili çalışmalarını çe-
şitli kaynaklardan yararlanarak araştırır. Araştırma sonucu elde ettikleri bilgiler-
den yararlanarak Gilbert Newton Lewis’in biyografisini hazırlar (ÜF1).
2. grup: Periyodik sistemdeki ilk 20 elementin içinden seçilen atom numarası ve
sembolü (Örn: C) bulunan kartlar ile çalışır (İF2). Öğrencilerden bu kartlardaki
6
elementlerin orbital elektron dizilimini yapıp Lewis nokta yapılarını oluşturmaları
istenir.
47