Page 52 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 52
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerin bilgi paylaşımı bittikten sonra sınıf üç gruba ayrılarak istasyonları
temsil edecek üç köşe oluşturulur (FÖOD2).
Öğrendikleri bilgileri daha derinlemesine anlamaları ve daha kalıcı hâle getirmele-
ri için sınıf ortamında üç farklı istasyon oluşturulur (SF3).
1. İstasyon: İyonlar ve Atomları Belirleme İstasyonu
Bu istasyonda öğrencilerden iyonik bileşikleri oluşturabilecek katyon ve anyonların
sembollerini yazmaları istenir. Kovalent bağlı bileşik adlandırmasında kullanılacak
ametal atomlarının sembollerini yazmaları beklenir.
2. İstasyon: Formül Oluşturma İstasyonu
Bu istasyonda öğrencilerin formül oluşturmada kullanabilecekleri iyonların sem-
bolleri ve bileşik formüllerinin nasıl oluşturulacağını örnekleyen bilgi notları
bulunur (İF3).
Öğrencilerin her birinin birer formül oluşturmaları ve bunları istasyondaki fon kar-
tonuna yazmaları beklenir.
3. İstasyon: Bileşikleri Adlandırma Kurallarını Belirleme İstasyonu
Bu istasyonda iyonik bileşik formülleri ve adları ile iyonların sembolleri ve adlarının
bulunduğu bilgi notları bulunur. Kovalent bileşikler için Latince sayılar ve bu sayıla-
rın adlarının bulunduğu bilgi notları bulunur (İF4).
Öğrencilere bileşik adlarından yola çıkarak bileşiği oluşturan iyonların adlarını
yazmaları söylenir. Bileşik ve iyonların adları yardımıyla iyonik ve kovalent bileşik-
lerin adlandırma kurallarını oluşturmaları istenir.
Aşama aşama iyonik bileşiklerin adlandırma kurallarını, değişken değerlikli katyon
içeren iyonik bileşiklerin adlandırma kurallarını ve kovalent bileşiklerin adlandırma
kurallarını belirlemeleri beklenir.
Her grup belirli sürelerde istasyonlarda zaman geçirir. Yanlış olduğunu düşündüğü
bilgilerin altına kendine göre doğrusunu yazar. Öğrenciler istasyonları gezerek çı-
kan sonuçları inceler. Hatalı bilgiler öğretmenle birlikte tartışılarak düzeltilir (ÜF2).
Öğrenciler diğer istasyonları inceledikten sonra öğretmen konu anlatımı yapar
(İF5). Konu anlatımının ardından öğrenciler ikişer kişilik gruplara ayrılır (FÖOD3).
Öğrencilere “Adlandırma kuralları, İyonların ve atomların adları yardımıyla formül-
leri verilen bileşiklerin adlarını yazma” konulu bileşiklerin formüllerinin bulunduğu
çalışma kâğıtları verilir (İF6). Öğrencilerin bu bileşikleri verilen kurallar çerçevesin-
de adlandırmaları beklenir. Öğrenciler çalışmalarını bitirdikten sonra grup üyele-
ri birbiriyle çalışma kâğıdını değiştirir. Öğrenciler birbirlerinin cevaplarını inceler
(ÜF3). Varsa hatalar düzeltilir. Öğretmen de öğrencilerin cevaplarını inceleyerek
gerekli düzeltmeleri yapar ve süreç sonlandırılır.
Öğrencilere yapboz parçaları verilir ve öğrencilerden iyonik ve kovalent bağlı bi-
leşiklerin adları ile formüllerini eşleştirerek parçaları birleştirmeleri istenir (ÜF4).
Değerlendirme Yapboz örneği Ek 1' de (sayfa 54) verilmiştir.
Öğretmen, öğrencileri derse aktif katılım durumlarına ve çalışma kağıdındaki ce-
vaplarına göre kontrol listesi aracılığıyla değerlendirir.
52