Page 57 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 57
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Zayıf Bir Etkileşim
Konu Kimyasal Türler Arası Etkileşimler
Moleküller arası etkileşimlerin sınıflandırılmasına ilişkin ölçütler (atom, iyon, polar
molekül, apolar molekül vb.) belirler.
Öğrenme Hedefleri Belirlediği ölçütler doğrultusunda aynı ya da farklı kimyasal türler arasında oluşan
moleküller arası etkileşimleri ayrıştırır.
Moleküller arası etkileşimleri gruplandırır.
Materyaller Çalışma kartları, kavanoz, kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, canlandırma, gözlem, özetleme yöntem ve teknik-
leri kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler derse başlamadan belirli sayıda gruplara ayrılır.
Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır. Oluş-
turulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır. Grup çalışmaları sırasında öğrencilerden
diğer öğrencilere yardım etmeleri beklenir. Birlikte elde ettikleri sonuçları paylaş-
maları istenir.
Canlandırma: Öğrencilerin zihinlerinde canlı görseller oluşturarak bilgiyi daha ko-
Etkinlik Açıklaması
lay anlamalarının sağlanmasıdır. Bu etkinlikte öğrencilerin molekül, iyon ve atom
yerine geçerek aralarındaki etkileşimleri görsel ve işitsel olarak sergilemiş ve kav-
ramayı artırmış olmaları beklenir.
Gözlem: Bu etkinlikte öğrenciler canlandırmanın nasıl gerçekleştiğini, nelere dik-
kat edilmesi gerektiğini gözlemler. Zayıf etkileşimlerin nelere bağlı oluştuğunu
gözlemlerler.
Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
Öğretmen, kertenkelelerin farklı zeminlerde yürüdüğünü gösteren bir video izletir.
Daha sonra öğrencilere “Kertenkeleler dik bir zeminde ve tavanda nasıl yürüye-
biliyor?” sorusunu sorar (SF1). Öğretmen, öğrencilerden gelen cevapları tahtaya
yazar. Daha sonra kimyasal türler (atom, molekül ve iyon) arasında hangi etkile-
şimlerin meydana gelebileceğini sorar ve akıllarına gelen ifadeleri bir kâğıda yaz-
malarını ister (ÜF1). Öğrenciler yazdıkları ifadeleri tüm sınıfla paylaşır.
Öğretmen, öğrencilere üzerlerinde formül veya sembollerin olduğu ve moleküllere
Uygulama Süreci ait top-çubuk modellerinin yer aldığı kartlar dağıtır (İF1). Öğrencilerden bu kart-
lara maddelerin Lewis yapılarını oluşturmasını ve polar/apolar olma durumlarını
belirtmelerini ister (ÜF2). Öğretmen, öğrenciler kartlarda çalışma yaparken ge-
rekli geri bildirimleri verir ve yanlış bilgi yazan öğrenciler için gerekli düzeltmeleri
yaparak kartları tamamlamalarını sağlar.
Öğrenciler, kartlardaki bilgileri doldurduktan sonra, öğretmen polar moleküllerin
kalıcı dipole, apolar moleküllerin ise indüklenmiş (geçici) dipole sahip olduğunu ifa-
de eder (SF2).
57