Page 57 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 57

Kimya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Zayıf Bir Etkileşim
         Konu                  Kimyasal Türler Arası Etkileşimler
                               Moleküller arası etkileşimlerin sınıflandırılmasına ilişkin ölçütler (atom, iyon, polar
                               molekül, apolar molekül vb.) belirler.
         Öğrenme Hedefleri     Belirlediği ölçütler doğrultusunda aynı ya da farklı kimyasal türler arasında oluşan
                               moleküller arası etkileşimleri ayrıştırır.
                               Moleküller arası etkileşimleri gruplandırır.
         Materyaller           Çalışma kartları, kavanoz, kalem
         Süre                  2 ders saati

                               Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, canlandırma, gözlem, özetleme yöntem ve teknik-
                               leri kullanılmıştır.

                               İş Birlikli Öğrenme:  Öğrenciler  derse  başlamadan  belirli  sayıda  gruplara  ayrılır.
                               Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır. Oluş-
                               turulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır. Grup çalışmaları sırasında öğrencilerden
                               diğer öğrencilere yardım etmeleri beklenir. Birlikte elde ettikleri sonuçları paylaş-
                               maları istenir.

                               Canlandırma: Öğrencilerin zihinlerinde canlı görseller oluşturarak bilgiyi daha ko-
         Etkinlik Açıklaması
                               lay anlamalarının sağlanmasıdır. Bu etkinlikte öğrencilerin molekül, iyon ve atom
                               yerine geçerek aralarındaki etkileşimleri görsel ve işitsel olarak sergilemiş ve kav-
                               ramayı artırmış olmaları beklenir.

                               Gözlem: Bu etkinlikte öğrenciler canlandırmanın nasıl gerçekleştiğini, nelere dik-
                               kat  edilmesi  gerektiğini  gözlemler.  Zayıf  etkileşimlerin  nelere  bağlı  oluştuğunu
                               gözlemlerler.
                               Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
                               önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
                               Öğretmen, kertenkelelerin farklı zeminlerde yürüdüğünü gösteren bir video izletir.
                               Daha sonra öğrencilere “Kertenkeleler dik bir zeminde ve tavanda nasıl yürüye-
                               biliyor?” sorusunu sorar (SF1). Öğretmen, öğrencilerden gelen cevapları tahtaya
                               yazar. Daha sonra kimyasal türler (atom, molekül ve iyon) arasında hangi etkile-
                               şimlerin meydana gelebileceğini sorar ve akıllarına gelen ifadeleri bir kâğıda yaz-
                               malarını ister (ÜF1). Öğrenciler yazdıkları ifadeleri tüm sınıfla paylaşır.

                               Öğretmen, öğrencilere üzerlerinde formül veya sembollerin olduğu ve moleküllere
         Uygulama Süreci       ait top-çubuk modellerinin yer aldığı kartlar dağıtır (İF1). Öğrencilerden bu kart-
                               lara maddelerin Lewis yapılarını oluşturmasını ve polar/apolar olma durumlarını
                               belirtmelerini ister (ÜF2). Öğretmen, öğrenciler kartlarda çalışma yaparken ge-
                               rekli geri bildirimleri verir ve yanlış bilgi yazan öğrenciler için gerekli düzeltmeleri
                               yaparak kartları tamamlamalarını sağlar.
                               Öğrenciler, kartlardaki bilgileri doldurduktan sonra, öğretmen polar moleküllerin
                               kalıcı dipole, apolar moleküllerin ise indüklenmiş (geçici) dipole sahip olduğunu ifa-
                               de eder (SF2).






                                                                                                         57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62