Page 62 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 62
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Buhar Basıncı mı Kaynama Noktası mı?
Konu Buhar Basıncı/Kaynama Noktası
Belirlediği faktörlerin buhar basıncına etkilerini araştırabilmek için bağımlı-bağım-
sız değişkenleri ve kontrol değişkenlerini belirler.
Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere denemeler yapar.
Öğrenme Hedefleri Sıvıların kaynama sıcaklığını etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik ölçütler (mole-
küller arası etkileşimin türü, açık hava basıncı) belirler.
Gözlem veya hazır veri setlerinden seçtiği verileri değişkenler arası ilişkileri belirle-
yecek şekilde düzenler.
Isıtıcı (tüp, ispirto ocağı, elektrikli ısıtıcı vb.), kimya termometresi(-10 °C - +110 °C)
Materyaller ısıya dayanıklı cam kap (beherglas, 250 mL), bunzen mesnedi, bunzen kıskacı, ikili
bağlama parçası,amyant tel, sacayağı, manyetik karıştırıcı, kaynama taşı
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, soru-cevap yöntemi, deney, gözlem ve özetleme
yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler deney sürecine başlamadan önce belirli sayıda
gruplara ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dik-
kate alınır. Oluşturulan gruplara etkinlik süreci anlatılır. Grup çalışmaları sırasında
öğrencilerden verileri birlikte tabloya işlemeleri, grafik oluşturmaları beklenir.
Soru-Cevap Yöntemi: Etkinlik sürecinde öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilir.
Öğrencilerin cevapları dikkatle dinlenir. Öğrencilerden gelen cevaplara uygun geri
bildirimler verilir.
Etkinlik Açıklaması
Deney: Öğrencilerin soyut kavramları somut bir şekilde görmeleri sağlanır. Öğren-
cilere bilimsel yöntemleri uygulama fırsatı sunar. Deney sonucundaki verileri kulla-
narak öğrencilerin kendi başlarına problem çözme becerilerini geliştirerek derse
katılımlarını artırır.
Gözlem: Bu etkinlikte öğrenciler, deneyin nasıl gerçekleştiğini, nelere dikkat edil-
mesi gerektiğini gözlemler. Gözlem sonuçlarını uygun tablolara işleyerek gerekli
grafikleri oluştururlar.
Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
Öğretmen, öğrencilere buhar basıncını ve kaynama noktasını etkileyen faktörle-
rin anlatıldığı videoyu izletir (SF1). Öğrencilerle kaynatma deneyleri yapmak için
farklı sıvılar (saf su, karbon tetraklorür (CCl ), tuzlu su, etil alkol vb.) belirler. Deney
4
yapmak için belirlenen sıvıları ve gerekli malzemeleri eğitim ortamına getirir. Öğ-
Uygulama Süreci
renciler belirlenen sıvı sayısı kadar gruplara ayrılır. Sınıf ortamındaki sıralar küme
düzeni olacak şekilde birleştirilerek çalışma grupları oluşturulur (FÖOD1). Öğret-
men uygulama yaptıracağı sıvılarla ilgili aşağıdaki örnekte olduğu gibi hazırladığı
sıcaklık-zaman tablosunu gruplara verir (İF1).
62