Page 58 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 58
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Daha sonra öğretmen sınıfta bulunan üç kavanozdan birine birden fazla sayıda
molekül formülünün yazılı olduğu farklı kartları, bir başka kavanoza sadece iyon-
ların yazılı olduğu farklı kartları, son kavanoza ise sadece soygaz elementlerine
(atom) ait sembollerin yazılı olduğu kartları bırakır (İF2). Daha sonra sınıf beş farklı
gruba ayrılır (FÖOD1).
Öğretmen, her grubun iki öğrenci belirlemesini ister. Her gruptan gelen ikişer öğ-
renciye yalnızca birer kart seçmelerini söyler. İlk grup öğrencileri molekül-mole-
kül, ikinci grup öğrencileri molekül-iyon, üçüncü grup öğrencileri molekül-atom,
dördüncü grup öğrencileri iyon-atom ve son grup öğrencileri atom-atom şeklinde
kartlarını çeker. Öğretmen sınıfa, ilk grup (molekül-molekül) “Nasıl bir etkileşim
yaptı? Etkileşimin adı nedir?” diye sorar (SF3). Öğrencilerden gelen cevapları tah-
taya not eder. Aynı şekilde diğer gruplar için de ikişerli olarak etkileşimler değer-
lendirilir ve öğrencilerin verdiği cevaplar tahtaya not edilir. Daha sonra öğretmen
zayıf etkileşimin ne anlama geldiğini ve kimyasal türler arasında oluşabilecek zayıf
etkileşimlerin (dipol-dipol, dipol-indüklenmiş dipol, iyon-dipol, iyon-indüklenmiş
dipol ve indüklenmiş dipol-indüklenmiş dipol (London Kuvvetleri) ve hidrojen bağı)
olduğunu öğrencilere özetler (SF4).
Öğretmen önceden hazırlamış olduğu ve üzerinde madde çiftlerinin ve zayıf et-
kileşim adlarının bulunduğu çalışma kâğıdını vererek öğrencilerin madde çiftleri
arasında oluşabilecek etkileşimleri çalışma kâğıdında yazılı olan zayıf etkileşimler-
le eşleştirmesini ister, bir süre sonra çalışma kâğıtlarının doğru cevaplanmış hâlini
etkileşimli tahta yardımıyla öğrencilere gösterir (ÜF3). Öğrencilere kimyasal türler
arası etkileşim infografiği gösterilir. (İF3). Gruplardan türler arası zayıf etkileşim-
lerle ilgili infografik hazırlamaları istenir (ÜF4).
Öğrencilerin anlama ve uygulama becerileri, uygulama sürecinde gösterdikle-
ri grup çalışması, çalışma kâğıtları ve hazırlanan infografikler, kontrol listesi ile
Değerlendirme değerlendirilir.
Örnek bir infografik Ek 1' deki (sayfa 59) gibi olabilir.
• Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma ( uzatılmış zaman, alternatif
ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma ( sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturun ve her öğrencinin bireysel ihtiyaç-
larına uygun hedefler belirleme
58