Page 63 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 63
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sıcaklık Zaman Tablosu
Sıvı Adı:
Zaman (dakika) Sıcaklık (°C) Buhar Basıncı (mmHg)
Her grup belirlenen dakikalarda sıvıların sıcaklıklarını kontrol ederek tabloya işler
(ÜF1) (0. dakikada 20 °C, 2. dakika 30 °C vb.). Eşit zaman aralıklarındaki sıcaklık
ölçülüp tabloya işlenir. Sıvı kaynamaya başladıktan sonra belli bir süre ısıtma ve
ölçüm işlemi devam eder. Daha sonra sıvıların farklı sıcaklıklardaki buhar basınç-
larını içeren hazır veriler gruplara verilir (İF2). Gruplar bu hazır verileri kullanarak
sıcaklık-zaman tablosundaki sıcaklığa karşılık gelen buhar basıncı değerlerini yu-
karıdaki tablonun buhar basıncı sütununa yazar (ÜF2).
Ardından gruplar hazırladıkları sıcaklık-zaman tablosundaki verilerden yola çı-
karak ayrı ayrı sıcaklık-zaman grafiği ve buhar basıncı-sıcaklık grafiğini oluştu-
rur (ÜF3). Oluşturulan tablolar ve tabloya bağlı grafikler belirlenen yerlere asılır
(FÖOD2). Gruplar diğer grupların tablo ve grafiklerini inceler (SF2).
Aşağıdaki gibi sorular sorularak öğrencilerin bu soruları cevaplamaları istenir
(SF3).
• Sıcaklık ile buhar basıncı arasında nasıl bir ilişki vardır?
• Farklı sıvıların aynı sıcaklık değerlerinde buhar basınçları neden farklıdır?
• Grafikteki değerlere göre sıvıların kaynama sıcaklıkları kaç derecedir?
• Buhar basıncı ile kaynama noktası arasında nasıl bir ilişki vardır?
• Kaynama noktası ile sıvıların molekül polarlıkları arasında nasıl bir ilişki vardır?
Öğretmen cevapları özetler (SF4). Konunun önemini pekiştirmek ve genel bir özet
yapmak amacı ile öğretmen etkileşimli tahtada denizaltı, termik santral görseli
açarak bu sistemlerin çalışma prensibini açıklar ve ilgili bir video gösterir. Sınıftaki
öğrenciler ile buhar basıncı ve kaynama noktasının günlük hayattaki uygulama-
ları hakkında beyin fırtınası başlatır (SF5). Ardından temanın bütüncül bir özetini
yapar.
Öğretmen, dersin sonunda “sıvılarda buhar basıncı” ve “kaynama noktası” ile ilgili
önceden hazırladığı tanılayıcı dallanmış ağaç çalışma kâğıdını öğrencilere dağıtır
Değerlendirme ve öğrencilerin sonuca ulaşmalarını ister (ÜF4).
Tanılayıcı dallanmış ağaç uygulaması Ek 1' deki (sayfa 65) gibi olabilir.
63