Page 63 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 63

Kimya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI





                                Sıcaklık Zaman Tablosu

                                Sıvı Adı:

                                Zaman (dakika)          Sıcaklık (°C)          Buhar Basıncı (mmHg)











                               Her grup belirlenen dakikalarda sıvıların sıcaklıklarını kontrol ederek tabloya işler
                               (ÜF1) (0. dakikada 20 °C, 2. dakika 30 °C vb.). Eşit zaman aralıklarındaki sıcaklık
                               ölçülüp tabloya işlenir. Sıvı kaynamaya başladıktan sonra belli bir süre ısıtma ve
                               ölçüm işlemi devam eder. Daha sonra sıvıların farklı sıcaklıklardaki buhar basınç-
                               larını içeren hazır veriler gruplara verilir (İF2). Gruplar bu hazır verileri kullanarak
                               sıcaklık-zaman tablosundaki sıcaklığa karşılık gelen buhar basıncı değerlerini yu-
                               karıdaki tablonun buhar basıncı sütununa yazar (ÜF2).
                               Ardından  gruplar  hazırladıkları  sıcaklık-zaman  tablosundaki  verilerden  yola  çı-
                               karak  ayrı  ayrı  sıcaklık-zaman  grafiği  ve  buhar  basıncı-sıcaklık  grafiğini  oluştu-
                               rur (ÜF3). Oluşturulan tablolar ve tabloya bağlı grafikler belirlenen yerlere asılır
                               (FÖOD2). Gruplar diğer grupların tablo ve grafiklerini inceler (SF2).
                               Aşağıdaki  gibi  sorular  sorularak  öğrencilerin  bu  soruları  cevaplamaları  istenir
                               (SF3).
                                 •  Sıcaklık ile buhar basıncı arasında nasıl bir ilişki vardır?

                                 •  Farklı sıvıların aynı sıcaklık değerlerinde buhar basınçları neden farklıdır?
                                 •  Grafikteki değerlere göre sıvıların kaynama sıcaklıkları kaç derecedir?
                                 •  Buhar basıncı ile kaynama noktası arasında nasıl bir ilişki vardır?

                                 •  Kaynama noktası ile sıvıların molekül polarlıkları arasında nasıl bir ilişki vardır?
                               Öğretmen cevapları özetler (SF4). Konunun önemini pekiştirmek ve genel bir özet
                               yapmak  amacı  ile  öğretmen  etkileşimli  tahtada  denizaltı,  termik  santral  görseli
                               açarak bu sistemlerin çalışma prensibini açıklar ve ilgili bir video gösterir. Sınıftaki
                               öğrenciler ile buhar basıncı ve kaynama noktasının günlük hayattaki uygulama-
                               ları hakkında beyin fırtınası başlatır (SF5). Ardından temanın bütüncül bir özetini
                               yapar.
                               Öğretmen, dersin sonunda “sıvılarda buhar basıncı” ve “kaynama noktası” ile ilgili
                               önceden hazırladığı tanılayıcı dallanmış ağaç çalışma kâğıdını öğrencilere dağıtır
         Değerlendirme         ve öğrencilerin sonuca ulaşmalarını ister (ÜF4).

                               Tanılayıcı dallanmış ağaç uygulaması Ek 1' deki (sayfa 65) gibi olabilir.








                                                                                                         63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68