Page 68 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 68

Kimya

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Yapışma Macerası
         Konu                  Sıvılarda Adezyon ve Kohezyon Kuvvetleri
                               Belirlediği faktörlerin buhar basıncına etkilerini araştırabilmek için bağımlı-bağım-
                               sız değişkenleri ve kontrol değişkenlerini belirler.
                               Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere denemeler yapar.
         Öğrenme Hedefleri     Sıvıların kaynama sıcaklığını etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik ölçütler (mole-
                               küller arası etkileşimin türü, açık hava basıncı) belirler.
                               Gözlem veya hazır veri setlerinden seçtiği verileri değişkenler arası ilişkileri belirle-
                               yecek şekilde düzenler.
                               Metal materyaller, cam materyaller, kâğıt, pamuk, cam kap (petri kabı, kristalizu-
         Materyaller
                               var veya cam bir çukur tabak olabilir), su, kekik, karabiber, sıvı deterjan
         Süre                  2 ders saati
                               Bu  etkinlikte;  iş  birlikli  öğrenme,  deney,  gözlem,  özetleme  yöntem  ve  teknikleri
                               kullanılmıştır.
                               İş  Birlikli  Öğrenme:  Öğrenciler,  deney  sürecine  başlamadan  önce  belirli  sayıda
                               gruplara ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dik-
                               kate alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır. Grup çalışmaları sırasın-
                               da öğrencilerden verileri birlikte tabloya işlemeleri, grafik oluşturmaları beklenir.

                               Deney:  Öğrencilerin  soyut  kavramları  somut  bir  şekilde  görmeleri  sağlanır.  Öğ-
         Etkinlik Açıklaması   rencilere bilimsel yöntemleri uygulama fırsatı sunulur. Öğrencilerin deneyde elde
                               edilen verileri kullanarak problem çözme becerilerini geliştirmeleri ve derse katı-
                               lımlarının artması sağlanır.

                               Gözlem: Bu etkinlikte öğrenciler deneyin nasıl gerçekleştiğini, nelere dikkat edil-
                               mesi  gerektiğini  gözlemler.  Gözlem  sonuçlarını  uygun  tablolara  işleyerek  gerekli
                               grafikleri oluşturur.
                               Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
                               önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
                               Öğretmen, “Yağmurlu bir günde camın üzerinde su neden damlacık hâlinde ka-
                               lır?” sorusunu sorar (SF1). Öğretmen öğrencilerden gelen cevapları tahtaya yazar
                               (ÜF1). Daha sonra sınıf iki farklı gruba ayrılır. Sınıf, oluşturulan grupların rahatça
                               etkileşimde bulunacağı şekilde düzenlenir (FÖOD1).

                               1. Grup
                               Öğretmen, öğrencilerle su ile yüzeyi ıslatma/ıslatmama deneyleri yapmak için fark-
         Uygulama Süreci
                               lı yüzeyler (metal, cam, kâğıt, pamuk vb.) belirler (İF1). Su ve gerekli malzemeleri
                               eğitim ortamına getirir (İF2). Öğrencilere incelemeleri için farklı türdeki yüzeyler
                               (cam, kâğıt vb.) dağıtılır. Daha sonra bu yüzeylere su damlatılarak suyun davra-
                               nışını gözlemlemeleri istenir. Suyun hangi yüzeyleri ıslattığı, hangi yüzeyleri ıslat-
                               madığı gözlemlenir (SF2). Gözlem sonuçları not edilir. Öğrencilerden bu sonuçları
                               kendi aralarında tartışarak raporlaştırmaları istenir. Gruptan bir temsilci seçilir ve
                               temsilci grubun hazırladığı raporu sınıf ile paylaşır (ÜF2).





    68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73