Page 68 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 68
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Yapışma Macerası
Konu Sıvılarda Adezyon ve Kohezyon Kuvvetleri
Belirlediği faktörlerin buhar basıncına etkilerini araştırabilmek için bağımlı-bağım-
sız değişkenleri ve kontrol değişkenlerini belirler.
Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere denemeler yapar.
Öğrenme Hedefleri Sıvıların kaynama sıcaklığını etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik ölçütler (mole-
küller arası etkileşimin türü, açık hava basıncı) belirler.
Gözlem veya hazır veri setlerinden seçtiği verileri değişkenler arası ilişkileri belirle-
yecek şekilde düzenler.
Metal materyaller, cam materyaller, kâğıt, pamuk, cam kap (petri kabı, kristalizu-
Materyaller
var veya cam bir çukur tabak olabilir), su, kekik, karabiber, sıvı deterjan
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, deney, gözlem, özetleme yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler, deney sürecine başlamadan önce belirli sayıda
gruplara ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dik-
kate alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır. Grup çalışmaları sırasın-
da öğrencilerden verileri birlikte tabloya işlemeleri, grafik oluşturmaları beklenir.
Deney: Öğrencilerin soyut kavramları somut bir şekilde görmeleri sağlanır. Öğ-
Etkinlik Açıklaması rencilere bilimsel yöntemleri uygulama fırsatı sunulur. Öğrencilerin deneyde elde
edilen verileri kullanarak problem çözme becerilerini geliştirmeleri ve derse katı-
lımlarının artması sağlanır.
Gözlem: Bu etkinlikte öğrenciler deneyin nasıl gerçekleştiğini, nelere dikkat edil-
mesi gerektiğini gözlemler. Gözlem sonuçlarını uygun tablolara işleyerek gerekli
grafikleri oluşturur.
Özetleme: Öğretmen, etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
önemli noktaları kısaca ifade eder ve tahtaya yazar.
Öğretmen, “Yağmurlu bir günde camın üzerinde su neden damlacık hâlinde ka-
lır?” sorusunu sorar (SF1). Öğretmen öğrencilerden gelen cevapları tahtaya yazar
(ÜF1). Daha sonra sınıf iki farklı gruba ayrılır. Sınıf, oluşturulan grupların rahatça
etkileşimde bulunacağı şekilde düzenlenir (FÖOD1).
1. Grup
Öğretmen, öğrencilerle su ile yüzeyi ıslatma/ıslatmama deneyleri yapmak için fark-
Uygulama Süreci
lı yüzeyler (metal, cam, kâğıt, pamuk vb.) belirler (İF1). Su ve gerekli malzemeleri
eğitim ortamına getirir (İF2). Öğrencilere incelemeleri için farklı türdeki yüzeyler
(cam, kâğıt vb.) dağıtılır. Daha sonra bu yüzeylere su damlatılarak suyun davra-
nışını gözlemlemeleri istenir. Suyun hangi yüzeyleri ıslattığı, hangi yüzeyleri ıslat-
madığı gözlemlenir (SF2). Gözlem sonuçları not edilir. Öğrencilerden bu sonuçları
kendi aralarında tartışarak raporlaştırmaları istenir. Gruptan bir temsilci seçilir ve
temsilci grubun hazırladığı raporu sınıf ile paylaşır (ÜF2).
68