Page 81 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 81
Kimya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Tepkime Türlerini Öğreniyorum
Konu Kimyasal Tepkime Türleri
Tepkime türlerinin (çökelme, indirgenme - yükseltgenme, asit - baz) oluşum süreci-
ne ilişkin gözlemlenebilir göstergeleri (renk değişimi, çökelek oluşumu, enerji deği-
şimi, gaz çıkışı) tanımlar.
Öğrenme Hedefleri Tepkime türlerinin oluşum sürecine ilişkin gözlemlenebilir göstergelere yönelik veri
toplar ve kaydeder.
Tepkimelerin oluşum sürecine ilişkin verileri sembolik ve alt mikro seviyedeki göste-
rimlerle açıklar.
10. Sınıf Kimya Ders Kitabı, EBA Portalı, OGM Materyal Web Sitesi, fon kartonu,
Materyaller kalem, renkli boyalar, farklı tepkime türlerini içeren denklemlerin bulunduğu bilgi
kartları
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte doğrudan anlatım, tartışma, seçim tablosu yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmenin tepkime türlerinin (çökelme, indirgenme-yük-
seltgenme, asit-baz) oluşum sürecine ilişkin gözlemlenebilir göstergeleri sözel
olarak ifade etmesidir. Anlatımı video izleterek resimler göstererek veya sunuyla
zenginleştirebilir.
Etkinlik Açıklaması
Tartışma: Öğrencilerin var olan bilgilerini ifade etmeleri, akranlarının fikirlerini
dinleyerek yeni bilgiler öğrenmeleri sağlanır. Deneyi tasarlama sürecinde yaratıcı
fikirlerin ortaya çıkmasını sağlayabilir.
Seçim Tablosu: Öğrencilerin ilgi alanları ve yetenekleri doğrultusunda istedikleri
gruba katılımı sağlanabilir. Öğrenciye seçim imkânı sunulması, öğrencinin aktif ka-
tılımını ve motivasyonu artırabilir.
Öğretmen, öğrencilere tepkime türleri (çökelme, indirgenme-yükseltgenme, asit-
baz) ve tepkime türlerinin oluşum sürecine ilişkin gözlemlenebilir göstergeleri (renk
değişimi, çökelek oluşumu, enerji değişimi, gaz çıkışı) ile ilgili videolar izleyecekle-
rini söyler. Öğrencilere tepkime türleri ve tepkime türlerinin oluşum sürecine ilişkin,
gözlemlenebilir göstergelerinin maddeler halinde yazıldığı ve devamının boş bıra-
kıldığı çalışma kâğıdı dağıtılır (İF1).Videolarda fark ettikleri gözlemlenebilir gös-
tergeleri çalışma kâğıdına yazacaklarını söyler. Sınıf ortamı öğrencilerin videoyu
rahatça görebileceği şekilde düzenlenir (FÖOD1). Sınıf ortamı düzenlendikten
sonra videolar gösterilir (SF1). Öğrenciler videolardaki tepkimelerin oluşum sü-
Uygulama Süreci
recine ilişkin gözlemlenebilir göstergelerinden yola çıkarak fark ettiklerini çalışma
kâğıdında boş bırakılan yerlere yazar (ÜF1).
Örnek bir çalışma kâğıdı Ek 1' de (sayfa 84) verilmiştir.
Ardından öğrencilere çökelme, indirgenme-yükseltgenme, asit-baz olmak üzere üç
başlıktan oluşan seçim tablosu verilir (SF2). Öğretmen sınıfın üç gruba ayrılacağını
söyler. Öğrenciler çalışmak istedikleri gruba dahil olurlar (FÖOD2). Gruptaki her
öğrenci kendi çalışma kâğıdında not ettiği verilerden yola çıkarak gözlem sonuçla-
rını diğer öğrencilerle paylaşıp tartışır (SF3).
81