Page 76 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 76
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen posterler tamamlandıktan sonra öğrencileri bir önceki istasyona tekrar
yönlendirir. Ardından evsel atık hazırlama istasyonuna dönerek 30 dakika bekle-
tilmiş karışımı süzgeç kağıdı kullanarak süzer. Süzüntü, Nanoparçacık elde etme
istasyonunda kullanılmak üzere ayrılır (SF6).
5. Nanoparçacık elde etme İstasyonu:
Evsel atıklardan ekstrakte edilerek hazırlanan 10 mL özüt 1 mM, 100 mL AgNO
3
çözeltisine ilave edilir. 70-80°C sıcaklıkta sürekli karıştırılarak 30 dakika bekleti-
lir. Başlangıçta açık sarı olan çözelti rengi yavaş yavaş koyu kahve renge dönüşür
(SF7). Bu aşamada öğretmen etkileşimli tahtada nano parçacıkların kristal şekille-
rini gösteren SEM (Scanning Electron Microscope) görüntüsünü arka planda açar
http://meb.ai/jbXwk7 (İF5). Öğrencilere görselden de yararlanarak çözeltinin renk
değişiminin temelinde yatan süreç hakkında bilgi verilir (SF7).
Ardından öğrenciler dört gruba ayrılır (FÖOD1). Benzer bir deneyi alternatif ola-
rak nasıl yapabileceklerine ilişkin bir deney süreci planlamaları istenir (SF8). Her
gruptan bir temsilci seçilir. Planladıkları deney süreçlerini tahtada anlatmaları is-
tenir (ÜF3). Öğretmen planlanan alternatif deney süreçlerine ilişkin yapılabilirlik,
doğruluk, yeşil kimya vb. başlıklar çerçevesinde değerlendirerek tüm etkinliğin ge-
nel özetini yapmış olur.
Öğrencilerden grup performans görevi olarak yeşil kimya ile ilgili bir derleme ma-
kalesi yazmaları istenir (ÜF4). Ayrıca deneyin yapılışını gözlemleyen öğrencilere
dersin sonunda aşağıdaki soruların sorulduğu çalışma kâğıdı dağıtılır (İF6).
1. Gümüş iyonlarının tane boyutu hakkında neler düşünüyorsunuz?
Değerlendirme
2. Renk değişikliğinin nedenleri nelerdir? vb. sorular yöneltilebilir.
3. Evsel atıklardaki bileşenlerin hangi görevi yerine getirdiğini tahmin etmeleri
istenir.
Çalışma kâğıdında verdikleri cevaplara göre öğrenciler değerlendirilir (ÜF5).
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
• İşitsel bilgilere alternatif olarak video veya animasyon gibi seçenekler sunma
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
Kullanılan Evrensel me ve değerlendirme biçimleri vb.)
Tasarım Ögeleri • Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler sunma
• Farklı zorluk ve destek düzeylerinde çeşitlilik gösteren seçenekler sunma
• İşbirliği ve iletişimi teşvik eden seçenekler sunma
76