Page 75 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 75
Kimya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Eğer bir futbol sahası bir metreyse bir nanometre bu saha üzerinde bir misket ta-
nesi kadar küçüktür. Lotus yapraklarının yüzeyi, suyu iten nanoyapılar içerir. Bu na-
noyapılar, bitkilerin neden su geçirmez olduğunu açıklar. Gümüş nanoparçacıklar
antimikrobiyal özelliklere sahiptir ve bu nedenle yara bantlarında ve bazı giysilerde
kullanılır. Çinko oksit veya titanyum dioksit nanoparçacıkları içeren güneş kremleri
cildi UV ışınlarından korur ve ciltte beyaz bir tabaka bırakmaz.” açıklamasını yapar
(İF1).
Daha sonra sınıfı istasyon düzeni için hazırlar. Sınıftaki masaları 5 ayrı istasyon ola-
cak şekilde düzenler ve öğrencileri ilk istasyona yönlendirir. Etkinlik sürecinde yer
alan istasyonlar aşağıdaki sıra ile takip edilir:
1. Kimyasal Yöntem İstasyonu
2. Kimyasal Atıkların Zararları İstasyonu
3. Evsel Atık Hazırlama İstasyonu
4. Gelecek İçin Yeşil Kimya İstasyonu
5. Nanoparçacık Elde Etme İstasyonu
1. Kimyasal Yöntem İstasyonu
Öğretmen 1 mM, 100 mL gümüş nitrat çözeltisini 70-80 °C değerine kadar ısıtır.
Daha sonra yavaş yavaş karıştırarak 10 ml Sodyum Sitrat (1mM) çözeltisini AgNO
3
(1 mM) çözeltisine ilave eder. “Başlangıçta açık sarı renk olan AgNO çözeltisi, dene-
3
yin sonunda koyu kahve renge dönüşür.” açıklamasını yaparak deneyin süreçleri hak-
kında bilgi verir (SF3). Ardından deneyin bekleme aşaması için öğrencileri kimyasal
atıkların zararları hakkında araştırma yapacakları istasyona yönlendirir.
2. Kimyasal Atıkların Zararları İstasyonu
Bu istasyonda masaların üzerinde kimyasal atıkların zararları ile ilgili görseller,
afişler, haber metinleri ve kitaplar yer almaktadır (İF2). Öğrenciler bu istasyonda
masa üzerindeki kaynakları inceleyerek kimyasal atıkların zararları hakkında not
alacakları çalışma kâğıtları öğrencilere dağıtılır. 15 dakika süre verilerek öğrenci-
lerden, notlarını almaları istenir (ÜF1). Ardından ilk deneyin sonuçlarını gözlemle-
mek amacı ile 1. istasyona geri dönerler.
İlk istasyona geri döndüklerinde deney sonucuna ilişkin öğretmenlerinden bilgi alır-
lar. Ardından aldıkları notlara ilişkin kimyasal atıkların zararları ve deneyin ilişkisi
üzerine beyin fırtınası yaparlar (SF4).
3. Evsel Atık Hazırlama İstasyonu
Öğrenci, evsel atık olarak çeşitli meyve kabuklarından birini seçer (İF3).
Seçtiği 10 g kabuğu küçük parçalara ayırarak 100 mL saf su içinde 80-90 °C
sıcaklıkta 30 dakika karıştırarak bekletir (SF5).
4. Gelecek İçin Yeşil Kimya İstasyonu:
Bu istasyon için toplam süre 30 dakikadır. İlk 10 dakika içerisinde, öğretmen daha
önceden hazırladığı yeşil kimya ile ilgili infografiği öğrenci ile paylaşır ve yeşil kim-
ya hakkında bilgiler verir (İF4). Ardından öğrenciler gruplara ayrılır (FÖOD1). 15
dakika içerisinde yeşil kimya ve yakın çevrelerinde bulunan bir ekosistemde metal,
alaşım ve metal nanoparçacıkların sebep olduğu problemler üzerine bir poster ha-
zırlamalarını ister (ÜF2).
75