Page 75 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 75

Kimya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Eğer bir futbol sahası bir metreyse bir nanometre bu saha üzerinde bir misket ta-
                               nesi kadar küçüktür. Lotus yapraklarının yüzeyi, suyu iten nanoyapılar içerir. Bu na-
                               noyapılar, bitkilerin neden su geçirmez olduğunu açıklar. Gümüş nanoparçacıklar
                               antimikrobiyal özelliklere sahiptir ve bu nedenle yara bantlarında ve bazı giysilerde
                               kullanılır. Çinko oksit veya titanyum dioksit nanoparçacıkları içeren güneş kremleri
                               cildi UV ışınlarından korur ve ciltte beyaz bir tabaka bırakmaz.” açıklamasını yapar
                               (İF1).
                               Daha sonra sınıfı istasyon düzeni için hazırlar. Sınıftaki masaları 5 ayrı istasyon ola-
                               cak şekilde düzenler ve öğrencileri ilk istasyona yönlendirir. Etkinlik sürecinde yer
                               alan istasyonlar aşağıdaki sıra ile takip edilir:
                                 1. Kimyasal Yöntem İstasyonu
                                 2. Kimyasal Atıkların Zararları İstasyonu
                                 3. Evsel Atık Hazırlama İstasyonu

                                 4. Gelecek İçin Yeşil Kimya İstasyonu
                                 5. Nanoparçacık Elde Etme İstasyonu
                                 1. Kimyasal Yöntem İstasyonu

                               Öğretmen  1  mM,  100  mL  gümüş  nitrat  çözeltisini  70-80  °C  değerine  kadar  ısıtır.
                               Daha sonra yavaş yavaş karıştırarak 10 ml Sodyum Sitrat (1mM) çözeltisini AgNO
                                                                                                       3
                               (1 mM) çözeltisine ilave eder. “Başlangıçta açık sarı renk olan AgNO  çözeltisi, dene-
                                                                                         3
                               yin sonunda koyu kahve renge dönüşür.” açıklamasını yaparak deneyin süreçleri hak-
                               kında bilgi verir (SF3). Ardından deneyin bekleme aşaması için öğrencileri kimyasal
                               atıkların zararları hakkında araştırma yapacakları istasyona yönlendirir.
                                 2. Kimyasal Atıkların Zararları İstasyonu

                               Bu  istasyonda  masaların  üzerinde  kimyasal  atıkların  zararları  ile  ilgili  görseller,
                               afişler, haber metinleri ve kitaplar yer almaktadır (İF2). Öğrenciler bu istasyonda
                               masa üzerindeki kaynakları inceleyerek kimyasal atıkların zararları hakkında not
                               alacakları çalışma kâğıtları öğrencilere dağıtılır. 15 dakika süre verilerek öğrenci-
                               lerden, notlarını almaları istenir (ÜF1). Ardından ilk deneyin sonuçlarını gözlemle-
                               mek amacı ile 1. istasyona geri dönerler.
                               İlk istasyona geri döndüklerinde deney sonucuna ilişkin öğretmenlerinden bilgi alır-
                               lar. Ardından aldıkları notlara ilişkin kimyasal atıkların zararları ve deneyin ilişkisi
                               üzerine beyin fırtınası yaparlar (SF4).

                                 3. Evsel Atık Hazırlama İstasyonu
                               Öğrenci,  evsel  atık  olarak  çeşitli  meyve  kabuklarından  birini  seçer  (İF3).
                               Seçtiği  10  g  kabuğu  küçük  parçalara  ayırarak  100  mL  saf  su  içinde  80-90  °C
                               sıcaklıkta 30 dakika karıştırarak bekletir (SF5).
                                 4. Gelecek İçin Yeşil Kimya İstasyonu:

                               Bu istasyon için toplam süre 30 dakikadır. İlk 10 dakika içerisinde, öğretmen daha
                               önceden hazırladığı yeşil kimya ile ilgili infografiği öğrenci ile paylaşır ve yeşil kim-
                               ya hakkında bilgiler verir (İF4). Ardından öğrenciler gruplara ayrılır (FÖOD1). 15
                               dakika içerisinde yeşil kimya ve yakın çevrelerinde bulunan bir ekosistemde metal,
                               alaşım ve metal nanoparçacıkların sebep olduğu problemler üzerine bir poster ha-
                               zırlamalarını ister (ÜF2).

                                                                                                         75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80