Page 89 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89
Kimya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sınıf ortamı grupların uygun çalışması için küme düzenine getirilir (FÖOD1). Grup-
lar referans alacakları maddeye göre isimlendirilir. Gruplara kendi içinde eşit sa-
yıda olacak şekilde her malzemeden verilir. Örneğin bir gruba 50 nohut, 50 mer-
cimek, 50 pirinç verilirken diğer gruba 100 nohut, 100 mercimek, 100 pirinç verilir.
Gruplara hassas terazi, kâğıt ve kalem verilir (İF2). Gruplar hassas teraziyle kendi-
lerine verilen maddelerin kütlelerini ölçerek sonuçları bu kâğıda not eder. Her grup
bütün maddelerin kütlelerini referans aldıkları maddenin kütlesine böler (Örneğin;
mercimek grubu sırasıyla mercimek, nohut ve pirincin tartım sonucunu mercimeğin
tartım sonucuna böler.). Bu bölme işleminde çıkan sonuçlar kadar madde yeniden
tartılır (İF3). İçerdikleri tanecik sayısı belirlenip aynı kâğıda not edilir. Belirlenen ta-
necik sayısına karşılık gelen bir kümeleme birimi tanımlanır. Gruplar bu kümeleme
birimine bir isim bulmak için kendi aralarında beyin fırtınası yapar. Beyin fırtınası
sonunda bir isim belirlenir (SF2). Öğrenciler tanımladığı birimi kullanarak küçük
taneciklere sahip her bir maddenin miktarını aynı çalışma kâğıdına yazar.
Ardından öğretmen sınıfa bir kutu kibrit getirir. Kibrit kutusunun bir molü temsil
edeceğini anlatarak grupların bulduğu birimler ile kimyada aynı amaçla kullanılan
“MOL” arasında bağlantı kurar (SF3).
Daha sonra öğretmen mol, izotop atom, ortalama atom kütlesi ve atomik kütle bi-
riminin tanımlarının yazılı olduğu bilgi kartını öğrencilere verir (İF4). Bilgi kartından
yola çıkarak kavramları anlatır (SF4).
Etkinliğin sonunda öğrenciler ikişerli gruplar oluşturarak veya bireysel olarak ça-
lışabilirler (FÖOD2). Süreç boyunca madde miktarını ifade etmede kullanılan bi-
Değerlendirme rimlerle ilgili değişen görüşlerini ve kavramları özetledikleri bir yansıtma notu yaz-
maları istenir. Öğrenciler yansıtma notlarını paylaşırlar (ÜF1). Yansıtma notları
belirlenen bir yere asılarak süreç sonlandırılır.
• Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
Kullanılan Evrensel • İçeriği küçük parçalara bölerek sunma ve her bir konsepti adım adım açıklama
Tasarım Ögeleri • Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
yaçlarına uygun hedefler belirleme
89