Page 218 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 218

Matematik

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrencilere çalışma kâğıtlarında bulunan 20 metreye 40 metre ölçülerindeki bah-
                               çelerin  krokileri  üzerine  yeterli  sayıda  fıskiyeyi  yerleştirmeleri  için  gerekli  süreyi
                               verdikten sonra aşağıdaki iki görseli etkileşimli tahtaya yansıtır. Öğrencilere elde
                               edebilecekleri farklı durumlarda fıskiyelerin suladığı daire şeklindeki alanların bir-
                               birlerine teğet olacak ve fıskiyeler bahçenin dışında olmayacak şekilde yerleştiril-
                               mesi gerektiği bilgisini verir.
                               1 . Görsel

                                            2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m

                                            2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m

                                            2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m

                                            2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m

                                            2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m  2 m


                               2. Görsel
                                                2 m     2 m      2 m     2 m      2 m     2 m
                                            2 m     2 m     2 m      2 m     2 m      2 m
                                                2 m     2 m     2 m      2 m      2 m
                                                                                          2 m
                                            2 m     2 m     2 m      2 m     2 m      2 m
                                                2 m     2 m     2 m      2 m      2 m
                                                                                          2 m
                                            2 m     2 m     2 m      2 m     2 m      2 m
                                                2 m     2 m     2 m      2 m      2 m
                                                                                          2 m
                                            2 m     2 m     2 m      2 m     2 m      2 m
                                                2 m     2 m     2 m      2 m      2 m
                                                                                          2 m
                                            2 m     2 m     2 m      2 m     2 m      2 m
                                                2 m     2 m     2 m      2 m      2 m     2 m

                               Etkinliğin devamında öğretmen gruplara her iki görselde bahçelerin sulanmayan
                               bölümlerinin alanlarını nasıl bulabileceklerini sorar. Öğrencilerden gelen cevapları
                               değerlendirerek öğrencilere doğru cevabı bulmaları için rehberlik yapar.
                               Sürecin sonunda öğrencilerin sulanmayan alanın; bahçenin alanından fıskiyelerin
                               suladığı toplam alan çıkarılarak bulunabileceği sonucuna ulaşmaları beklenir.
                               Öğretmen daha sonra öğrencilerden ortaokulda öğrendikleri bilgilerden hareketle
                               dairenin ve dikdörtgenin alanlarının nasıl bulunduğunu söylemelerini ister. Öğren-
                               cilerden gelen cevapları aldıktan sonra dikdörtgenin alanının kısa kenar uzunluğu
                                                                                            2
                               a, uzun kenar uzunluğu b olmak üzere a · b; dairenin alanının ise π · r  formülü kul-
                               lanılarak bulunabileceğini söyler. Öğrencilere birinci ve ikinci görselde kaçar tane
                               daire olduğunu sorar.
                               Ardından birinci görselde toplam 50 tam daire, ikinci görselde ise 57 tam bir yarım
                               daire olduğunu söyler ve bu durumu formülize ederek  aşağıdaki ifadeleri tahtaya
                               yazar.

                               •   1. görselde sulanmayan alan  20 ∙ 40 – 50 ∙ π ∙ 2  = 800 – 200 ∙ π
                                                                            2
                                                                             2
                               •   2. görselde sulanmayan alan 20 ∙ 40 – 57,5 ∙ π ∙ 2  = 800 – 230 ∙ π olur.



    218
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222