Page 80 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 80

Matematik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Bu sırada 2 ve 3’ün asal sayı olduğunu  vurgulayarak 2 ve 3 aynı zamanda 6 sayısı-
                               nın bölenleridir şeklinde açıklar.). Sonrasında bu etkinliği öğrencilerin denemesini
                               sağlamak için öğrencileri hazırbulunuşluk düzeyi benzer olma durumuna göre ho-
                               mojen gruplara ayırır ve her grubun iki balon seçerek benzer uygulamayı balonlar
                               üzerindeki sayılarla yapmasını ister. Bu sırada öğretmen öğrencilerden gelen yanıt-
                               ları gözler ve anında dönüt verir (SF3).
                               İkinci derse geçildiğinde öğretmen bu derste EBOB ve EKOK konularına geçilece-
                               ğini öğrencilere söyleyerek konulara ilişkin etkinliği başlatır. Etkileşimli tahta üze-
                               rine EBOB yazarak her büyük harfin altına gelecek şekilde en büyük ortak bölen
                               yazar. Sonrasında iki öğrenciyi aynı anda tahtaya davet ederek verdiği iki sayıyı bir
                               önceki derste öğrendikleri gibi çarpanlarına ayırmalarını ister. Öğrenciler işlemleri
                               tamamladığında ellerine vermiş olduğu renkli kalemler ile ortak çarpanları işaret-
                               lemelerini ister. Örneğin; 6 = 2 · 3 / 75 = 5 · 5 · 3 şeklinde ortak çarpanlar belirlenir
                               ve renkli kalem ile işaretlenir. Ortak çarpan olan 3 aynı zamanda ortak bölendir
                               diye ifade edilir. İşaretlenen 3 sayısı 6 ile 75 sayısının EBOB’u olduğu bilgisini sınıf ile
                               paylaşır.  Ortak bölenlerinin en küçüğünün 1 olduğu, en büyüğünün de bu şekilde
                               bulunabileceği vurgulanır. Sonrasında aynı örnek üzerinde yazılan ortak çarpan bir
                               defa yazılarak diğer asal çarpanlar ile çarpılır ve bu çarpımın EKOK olduğu bilgisi
                               sınıf ile paylaşılır. Ortak katlarının en küçüğünün bu şekilde bulunabileceği fakat en
                               büyüğünün bulunamayacağı vurgulanır. Benzer varsayımlar üç ya da dört sayı için
                               de yapılır.

                               Benzer varsayımlar üç ya da dört sayı için de yapılır.
                               18, 24, 36 sayılarının EBOB ve EKOK larını hesaplanır.
                               18 = 2 · 3 · 3

                               24 = 2 · 2 · 2 · 3
                               36 = 2 · 2 · 3 · 3
                               EBOB = 2 · 3 = 6

                               EKOK= 2 · 2 · 2 · 3 · 3 = 72
                               bulunur. Ardından bu işlemleri öğrencilerin deneyimlemesini sağlamak için öğren-
                               cilere ek sorular yöneltilir ve bu soruları yanıtlamalarını istenir. EBOB ve EKOK kav-
                               ramları pekişene kadar örneklerle devam edilir.

                                 1) 9, 15, 25 ve 45 sayılarının EBOB ve EKOK unu bulunuz.
                                              4
                                       3
                                          2
                                                               3
                                                           2
                                                        2
                                 2) A = 2 · 3  · 5      ve  B = 2  · 3  · 5  · 7  şeklinde asal çarpanlarına ayrılmış A ve B
                                   sayılarının EBOB ve EKOK unu bulunuz.
                               Öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer alan önemli noktaları
                               etkileşimli tahta üzerinden şemalaştırarak öğrencilere özetler.
                                 •  Değerlendirme sürecinde ele alınan konuları temel alacak çalışma kâğıtları su-
                                   nularak öğrenci performansları değerlendirebilir (ÜF1, İF4).
         Değerlendirme
                                 •  Öğretmen, etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel katılımını, talep edilen uygu-
                                   lamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek değerlendirebilir (ÜF2).






    80
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85