Page 22 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 22
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğrenme güçlüğünün nedenleri arasında çevresel faktörler de önemli bir rol oynamaktadır, tıpkı diğer
özel eğitim kategorilerinde olduğu gibi. Bu çevresel faktörler arasında yetersiz beslenme veya sağlıklı beslene-
meme durumları bulunmaktadır. Bu durumlar, besin maddelerine erişim eksikliği ya da kimyasal boyalı gıda-
ların tüketimi gibi sebeplerle ortaya çıkabilir. Zararlı madde kullanımı da öğrenme güçlükleriyle ilişkilendirilen
bir başka çevresel faktördür; bu bağlamda alkol, sigara ve uyuşturucu kullanımı örnek gösterilebilir. Ayrıca,
toksik maddelere maruz kalma (örneğin, kurşun veya civa gibi) de öğrenme güçlüğünün potansiyel nedenleri
arasında yer almaktadır. Hamilelik sürecinde sağlıksız koşulların yaşanması veya bu dönemde yeterli sağlık
hizmetlerine erişimde zorluklar da öğrenme güçlükleri üzerinde etkili olabilir (Pierangelo ve Giuliani, 2006). Bu
nedenlerle doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası dönemlerde meydana gelen olumsuzlukların öğren-
me güçlüklerine katkıda bulunabileceği düşünülmektedir.
Son yıllarda teknolojik gelişmeler, beyin görüntüleme tekniklerinin daha geniş bir şekilde kullanılması-
nı sağlamıştır. Bu gelişme, öğrenme güçlüklerinin nedenlerinin araştırılmasında araştırmacılara değerli imkân
sunmaktadır. Özellikle, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin beyin aktiviteleri, normal gelişim gösteren akranla-
rına göre farklılık göstermektedir (Mayes ve diğerleri, 2020). Bu farklılıklar, genetik ve çevresel faktörlerin bu
işlev bozukluklarına katkıda bulunduğunu göstermektedir.
Öğrenme güçlüklerinin kökenleri incelendiğinde, birden fazla faktörün etkileşimi ile ortaya çıktığı
anlaşılmaktadır. Öğrenme güçlüğünün kesin nedenleri tam olarak bilinmese de, mevcut bilgilerimiz zamanla
artmakta ve bu artış devam edecektir. Bu nedenle, öğrenme güçlüklerinin öğrenciler üzerindeki akademik ve
duygusal etkilerini en aza indirmek için etkili yöntem, teknik ve yaklaşımların uygulanması önemlidir. Bu kap-
samda, kanıtlanmış akademik müdahalelerin yanı sıra özellikle dil, dikkat, motor ve bellek gibi temel becerilerin
desteklenmesi gerektiği düşünülmektedir.
5. Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Özellikleri ve Eğitimleri
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin büyük bir kısmı, kaynaştırma veya bütünleştirme metotları ara-
cılığıyla genel eğitim okullarında eğitimlerine devam eder. Bu öğrenciler, Rehberlik ve Araştırma Merkezleri
(RAM) tarafından yapılan değerlendirmeler sonucu eğitsel bir tanı alır ve ardından okullardaki destek eğitim
odalarında bireysel veya küçük gruplar halinde özel eğitim alabilirler. Bunun yanı sıra özel eğitim ve rehabi-
litasyon merkezlerinden de benzer formattaki destek eğitimlerini alabilirler. Ayrıca, genel eğitim sınıflarında
bireysel eğitim, küçük grup eğitimi veya akran desteği gibi çeşitli yöntemlerle de destek sağlanabilir.
Genel eğitim okullarında, özel eğitim gereksinimleri olan öğrencilere yardımcı olmak için "Destek Eği-
tim Odaları" oluşturulmuştur. Bu odalar, özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin diğer öğrencilerle aynı sınıf or-
tamında eğitim alabilmesini kolaylaştırmak amacıyla kurulmuş ve gerekli eğitim materyalleri ile donatılmıştır.
Türkiye’de bu odalar, ilgili özel eğitim hizmetleri kurullarının önerisi ve millî eğitim müdürlüklerinin onayı ile açı-
lır.
22