Page 20 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 20
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
ICD'de öğrenme güçlüğü, okuma bozukluğu, yazılı anlatım bozukluğu ve sayısal (matematiksel bozuk-
luk) gibi alt kategoriler altında sınıflandırılmaktadır. Bu sınıflamalar, öğrenme güçlüğünün farklı yönlerini ve bu
yönlerin her birine özgü özellikleri belirtmektedir.
Şekil 1. ICD Tanı Ölçütleri
Sözcük okuma doğruluğu
Okuma Bozukluğu ile giden
güçlükler Okuma hızı ve akıcılığı
Okuduğunu anlama
Öğrenme Güçlüğü Tanı Ölçütleri
Sayı algısı
Aritmetik gerçekliklerin
ezberlenmesi
Sayısal (Matematik) Bozukluk
ile giden güçlükler
Doğru ve akıcı hesaplama
Doğru sayısal uslamlama
Yazma doğruluğu
Yazılı Anlatım Bozukluğu ile Dil bilgisi ve noktalama
giden güçlükler doğruluğu
Yazılı anlatımın açıklığı ya
da düzeni
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin tanılanmasında kullanılan iki önemli kılavuz, DSM-5 ve ICD-11,
öğrenme güçlüklerinin sınıflandırılmasında farklı yaklaşımlar benimsemektedir. DSM-5, Amerikan Psikiyatri
Birliği (APA, 2013) tarafından yayımlanmış olup, öğrenme güçlüklerini temel akademik alanlara göre ele alır ve
bunları tek bir genel kategori altında toplar. Buna karşın, Dünya Sağlık Örgütü'nün (WHO, 2018) yayımladığı
ICD-11 ise, öğrenme güçlüklerini ayrı ayrı tanımlayarak daha detaylı bir sınıflandırma sunmaktadır. Bu iki kı-
lavuzun farklı metodolojileri, öğrenme güçlüklerinin tanı ve müdahale süreçlerinde çeşitli yaklaşımların benim-
senmesine olanak tanır ve bu farklılıklar, alan uzmanlarına öğrencilerin ihtiyaçlarına daha uygun müdahaleler
geliştirmede yardımcı olabilir.
20