Page 20 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 20

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

               ICD'de öğrenme güçlüğü, okuma bozukluğu, yazılı anlatım bozukluğu ve sayısal (matematiksel bozuk-
        luk) gibi alt kategoriler altında sınıflandırılmaktadır. Bu sınıflamalar, öğrenme güçlüğünün farklı yönlerini ve bu
        yönlerin her birine özgü özellikleri belirtmektedir.

        Şekil 1. ICD Tanı Ölçütleri

                                                                        Sözcük okuma doğruluğu



                                Okuma Bozukluğu ile giden
                                        güçlükler                        Okuma hızı ve akıcılığı



                                                                          Okuduğunu anlama

                 Öğrenme Güçlüğü Tanı Ölçütleri
                                                                                   Sayı algısı



                                                                             Aritmetik gerçekliklerin
                                                                                 ezberlenmesi
                                 Sayısal (Matematik) Bozukluk
                                      ile giden güçlükler
                                                                            Doğru ve akıcı hesaplama



                                                                            Doğru sayısal uslamlama



                                                                           Yazma doğruluğu



                                Yazılı Anlatım Bozukluğu ile             Dil bilgisi ve noktalama
                                     giden güçlükler                          doğruluğu


                                                                        Yazılı anlatımın açıklığı ya
                                                                               da düzeni


               Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin tanılanmasında kullanılan iki önemli kılavuz, DSM-5 ve ICD-11,
        öğrenme güçlüklerinin sınıflandırılmasında farklı yaklaşımlar benimsemektedir. DSM-5, Amerikan Psikiyatri
        Birliği (APA, 2013) tarafından yayımlanmış olup, öğrenme güçlüklerini temel akademik alanlara göre ele alır ve
        bunları tek bir genel kategori altında toplar. Buna karşın, Dünya Sağlık  Örgütü'nün (WHO, 2018) yayımladığı
        ICD-11 ise, öğrenme güçlüklerini ayrı ayrı tanımlayarak daha detaylı bir sınıflandırma sunmaktadır. Bu iki kı-
        lavuzun farklı metodolojileri, öğrenme güçlüklerinin tanı ve müdahale süreçlerinde çeşitli yaklaşımların benim-
        senmesine olanak tanır ve bu farklılıklar, alan uzmanlarına öğrencilerin ihtiyaçlarına daha uygun müdahaleler
        geliştirmede yardımcı olabilir.









    20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25