Page 83 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 83
SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA
İkinci uygulamada ise öğrenciye birinci metinle eş değer başka bir metin verilir. Sınıftaki kaynaklardan görsel
ve işitsel uyaranlar verilir (akıllı tahtadan yüksek sesli bir video açılır, sınıfın penceresi açılır, telefonda şarkı
açılır vb.) öğrencilerin bu şartlar altında ikinci metni bir kez okuması ve daha sonra okuduğunu anlatması
beklenir.
Hikâye 2: Gizemli Mağara
Kaan ve arkadaşları ormanda bisiklet sürerken daha önce hiç görmedikleri bir mağara keşfettiler. Ma-
ğaranın girişi karanlıktı ve gizemli bir hava vardı. Çocuklar biraz korktular ama meraklarını da yeneme-
diler ve mağaraya girmeye karar verdiler. Mağaranın içi serin ve nemliydi. Çocuklar ellerindeki fenerlerle
ilerlerken duvarlarda yarasalar ve örümcekler gördüler. Mağaranın derinliklerine doğru ilerlerken bir ışık
gördüler. Işığa doğru ilerlerken mağaranın sonuna geldiklerini ve nehrin kenarında bir şelale olduğunu fark
ettiler. Şelalenin suyu berrak ve soğuktu. Çocuklar şelalenin altında serinleyip piknik yaptılar. Mağaradan
çıkmadan önce, mağarayı keşfettikleri için çok mutluydular. Bu macera sayesinde doğanın gizemlerini
keşfetmenin ve yeni yerler görmenin heyecanını yaşamışlardı.
Anlatımların ardından tartışmaya geçilir.
Tartışma
Öğretmen öğrencilere aşağıdaki soruları yönelterek tartışma başlatır.
• Hangi metni daha kolay hangi metni daha zor okudunuz?
• Zorlandığınız metinde sizi etkileyen neydi?
Sınıftaki tartışmanın ardından öğrenmede etkili olan iletişimde, olumsuz uyaranların mesajın doğruluğunu
ve güvenirliğini etkilediği söylenir. Farklı gelişim özellikleri gösteren öğrencilerin öğrenme sürecinde
de dikkat ve algı özelliklerinin farklı olabileceği anlatılır. Bu farklılığa saygılı olması ve uygun öğrenme
ortamının sağlanmasında sorumluluk hissetmesi sağlanabilir.
Değerlendirme
Öğretmen, “İletişim ağına göre; kaynaktan aldığın mesajı alıcıya ulaştıramadığın bir durumu düşün. İletişim
ağında yaşanan problemler neler olabilir? ” ve “İletişim engeli yaşadığın durumda nasıl bir destek beklerdin? ”
şeklinde sorular yönelterek farkındalık oluşturur.
Uyarlama
Bilişsel güçlük yaşayan öğrenciler için hikâyeler daha kısa hale getirilebilir.
Görmede güçlük yaşayan öğrenciler için okuma metninin puntosu büyütülebilir.
İşitmede güçlük yaşayan öğrencinin konumu okuyucuya yakın hale getirilir.
83