Page 126 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 126
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Osmanlı’nın Kandilleri
Osmanlı Devleti’nde Bilim, Kültür, Eğitim, Sanat Alanlarında Ortaya Çıkan Geliş-
Konu
meler ve Âlimler
Akşemseddin, Ali Kuşçu, Mimar Sinan, Piri Reis, Sabuncuoğlu Şerefeddin, Buhuri-
zade Mustafa Itri Efendi, Kâtip Çelebi, Evliya Çelebi, Matrakçı Nasuh ve Nabi’nin
Öğrenme Hedefleri
Osmanlı Devleti’nin bilim, kültür, eğitim ve sanat anlayışına katkılarını ifade etme-
leri istenir.
Türk-İslam âlimlerinden biri ile ilgili hazırlanmış örnek e-dergi, öğrenci sayısı ade-
Materyaller dince hazırlanmış “proje süreci öz değerlendirme” formu, öğrenci sayısı adedince
hazırlanmış “tarihsel bakış açısı formu, etkileşimli tahta, tahta, kâlem vb.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte proje tabanlı öğrenme ve akran destekli öğrenme kullanılmıştır.
Proje Tabanlı Öğrenme: 1453-1683 yılları arasında bilim, kültür, eğitim ve sanat
alanlarında ortaya çıkan gelişmeler ile ilgili bölümde bu öğrenme stili kullanılacak-
Etkinlik Açıklaması
tır.
Akran Destekli Öğrenim: Etkinlikler masalarda heterojen gruplarla gerçekleştiri-
lecektir. Öğrenme aşamasında öğrenciler akranlarını destekleyecektir.
Öğretmen öğrencilere 1453-1683 yılları arasında bilim, kültür, eğitim ve sanat
alanlarında ortaya çıkan gelişmeler ile ilgili proje çalışması yapacaklarını söyler. Bu
çalışma için öğrenciler arasından heterojen gruplar oluşturulur (SF1).
Gruplar oluşturulduktan sonra, aşağıda belirtilen proje konuları bütün hâliyle
öğretmen tarafından öğrencilere sunulur (İF1).
1- Ali Kuşçu ve Akşemseddin’in Astronomi Bilimine Katkıları
2- Mimar Sinan’ın Mimari Alanına Katkıları
3- Evliya Çelebi’nin Gezi Alanına Katkıları
4- Buhurizade Mustafa Itri Efendi’nin Müzik Alanına Katkıları
5- Kâtip Çelebi’nin Felsefe Alanına Katkıları
Uygulama Süreci
6- Nabi’nin Edebiyat Alanına Katkıları
7- Matrakçı Nasuh’un Matematik Bilimine Katkıları
Öğrencilerin ilgi ve gereksinimleri ile yeterliliklerine göre yukarıda belirtilen alanlar
ve âlimler arasından gruplara dağılım yapılır (SF2).
Gruplara konu dağılımı yapıldıktan sonra, öğretmen, araştırma konusu olarak
verilen âlimlerin hayatı, 1453-1683 yılları arasında Osmanlı Devleti’nin bilim, kültür,
eğitim ve sanat anlayışına katkıları ile ilgili araştırma yapacaklarını ve araştırmaları
sonucunda grupların ortak bir e-dergi hazırlayacaklarını öğrencilere söyler (SF3,
ÜF1).
126