Page 124 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 124
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 18
TEMA: CİHAN DEVLETİ OSMANLI (1453-1683)
Etkinliğe TAR.10.3.5. 1453-1683 yılları arasında Osmanlı Devleti’nde bilim, kültür, eğitim ve
Dönüştürülecek sanat alanlarında ortaya çıkan gelişmelere ilişkin oluşturduğu özgün ürünleri pay-
Öğrenme Çıktıları laşabilme
Basamaklandırılmış a) Araştırmasında belirlediği kaynaklardan 1453-1683 yılları arasında bilim, kül-
Bilgi Birimleri tür, eğitim ve sanat alanlarında ortaya çıkan gelişmelere ilişkin bilgi toplar.
Ön Koşul Beceriler/ Avrupa’nın sömürgeci faaliyetleri, Rönesans ve Reform hareketlerine ilişkin temel
Temel Kabuller bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Osmanlı Devleti’nin bilim, kültür, eğitim ve sanat alanındaki gelişmelere olan katkı
İhtiyaçları veren âlimleri ve eserleri hakkında bilgi eksikleri olabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğrencilerin paylaştırılacak proje konularını bir bütün olarak görebilmeleri için
hepsinin yer aldığı bir tablo etkileşimli tahtada açılabilir.
İF2: Öğretmen, sınıfta bulunan öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine göre farklı bir
İçerik
Türk-İslam âlimine dair e-dergi hazırlayabilir.
İF3: Konu özetinin yapıldığı infografik sayfa, öğrencilerin sayısı kadar çoğaltılarak
e-derginin sunumunun hemen ardından sınıftaki öğrencilere dağıtılabilir.
SF1: Sınıfın mevcuduna, öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine göre gruplarda bulu-
nan öğrenci sayıları artırılıp azaltılabilir.
SF2: Öğrencilerin ilgi duyduğu alanlara göre paylaşım yapılacağı gibi desteklenme
ihtiyacı bulunan alanlara göre de konu paylaşımı yapılabilir. Örneğin, gruplarda
bulunan öğrencilerin arasında edebiyat alanına ilgi duyan ve bu alanda yeterlilik-
leri bulunanlar ile desteklenmeye ve motivasyona ihtiyaç duyan öğrenciler akran
desteği için bir araya getirebilir.
SF3: Öğrenciler, araştırmalarını bireysel olarak yapabilirler. Araştırma sürecinde
edindikleri bilgileri ise grup içinde tartışırlar ve arkadaşlarıyla paylaşırlar. Ardın-
dan hep birlikte amaca hizmet eden bilgiler ve malzemelerle ortak ürün oluşturabi-
lirler. Fakat, sınıf profilinde araştırma ve bilgi edinme sürecinde desteğe ihtiyaç du-
Süreç
yan öğrenciler mevcutsa araştırma süreçlerini de birlikte yürütürler. Akran desteği
ile birlikte araştırdıkları âlim ile ilgili eserleri birlikte inceleme, not çıkarma, görsel
malzemeler araştırıp bulma, bulunan malzemeleri kesip yapıştırıp e-derginin say-
falarını oluşturma gibi aşamalarda birbirlerini desteklerler.
SF4: Öğretmen, grupların içindeki görevlendirmeyi kendi yapabilir. İletişim beceri-
leri ve konu hâkimiyeti yüksek öğrenciler e-dergi sunumunda, desteklenmeye ihti-
yacı olan öğrenciler ürün oluştururken kesip yapıştırmada vb. görevlendirilebilirler.
Araştırma sürecinde ise tüm öğrenciler görevli olmalıdır. Grup içinde öğrenciler eş-
leme yapılarak mikro araştırma grupları oluşturulabilir. Mikro araştırma grupların-
dan biri âlimlerin biyografisini, biri eserlerini, biri Osmanlı Devleti’ne katkılarını, biri
âlim ve eserleri ile ilgili görselleri araştırabilir.
124