Page 154 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 154
Tarih
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
SF4: Öğrencilerin metinleri okuyarak bilgi edinmesinin ardından grup içinde öğ-
renciler birbirlerine metinle ilgili sorular sorup kendi aralarında tartışırlar. Öğret-
men, soru-cevap ve tartışma aşamasında öğrencilerin gruplarda soru örneklerinin
yer aldığı kartları öğrencilerle paylaşarak onlara rehberlik edebilir.
Soru kartları aşağıdaki örnek gibi hazırlanabilir:
Örnek Soru: Trablusgarp Savaşı’nın ana sebebi nedir? sorusuna öğrencilerin cevap
olarak okuma metninden aldığı bilgilerle “İtalya, ülkesine yakınlığı ve ekonomik po-
tansiyeli ile ideal bir sömürge olarak gördüğü Trablusgarp ve Bingazi’yi elde etmek
için fırsat kollamaya başlamıştır.” cevabına ulaşmaları ve tartışmayı sürdürmeleri
beklenir. Tartışmayı sürdürmeleri için öğretmen soruları zenginleştirebilir, gereksi-
nim duyan öğrenciler için ipucu cümleleri yazabilir.
SF5: Tartışma süreci tamamlandıktan sonra öğrencilerin okudukları metinle ilgili
en önemli bilgiye ulaşmaları istenir. Ulaştıkları bu bilgiyi kâğıda yazmaları ve bu
bilgiyi arkadaşları ile paylaşmaları belirtilir. Gruplar, sırayla söz hakkı alarak pay-
laşımlarını yaparlar. Kendini ifade etme becerisinde desteklenmeye ihtiyaç duyan
öğrenciler sesli okuma aşamasında görevlendirilebilir.
ÜF1: Öğrenciler soru kartlarını sözel olarak kendi aralarında yanıtlayabilirler. Fa-
kat öğretmen öğrencilerin öğrenme ve tartışma sürecini takip edebilmek için soru
kartlarına da yanıtları yazmalarını isteyebilir. Öğrenciler kendi grupları ile çalışma-
larını tamamladıktan sonra grupların soru kartları ve yanıtları sesli olarak paylaşı-
labilir veya öğretmen çalışmasını bitiren grupları gezerek yanıtları kendisi okuyup
gerekli dönütleri verebilir.
Ürün ÜF2: Okuma etkinliği sonrasında öğretmen, öğrencilerden metinde verilen tema
ile ilgili bireysel olarak kavram haritası hazırlamalarını ister. Gereksinim duyan öğ-
renciler için öğretmen metinden öğrenilmesi gereken ana başlıkları kavram hari-
tasına yazarak ipucu sunabilir. Kavram haritasının yerine balık kılçığı diyagramı
da kullanılabilir. Balık kılçığı kullanılır ise şablon öğretmen tarafından hazırlanır.
Gereksinim duyan öğrenciler için sayfaya cümleler numaralandırılarak yazılabilir.
Öğrencilerden bu cümleleri kalemle çizerek diyagramda uygun başlığın altına gö-
türmesi istenebilir.
FÖOD1: Öğrenciler gruplarına göre oturma düzeni alırlar. Grupların rahatlıkla ça-
Fiziksel Öğrenme lışabileceği bir oturma planı yapılması gerekebilir. Öğretmen sınıf ortamında öğ-
Ortamı Düzenlemeleri rencilerin birbirilerinin okumaları ve tartışmalarını engellemeyecek düzeyde ara-
lıklarla grupları yerleştirir.
154