Page 150 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 150

Tarih

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Osmanlı Devleti’nde Demokratikleşme Süreci
         Konu                  Osmanlı Devleti’nin Demokratikleşme Sürecinde Kanun-ı Esasi’nin Önemi
                               1789-1908 yılları arasında meydana gelen siyasi, askerî ve idari gelişmelerin Os-
         Öğrenme Hedefleri
                               manlı Devleti’nin yönetim ve toplum yapısına etkileri
         Materyaller             Bilgisayar, tablet, kaynak kitaplar, dergiler, ders kitabı, kâğıt, kalem.
         Süre                  1 ders saati
                               Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemi, oyunlaştırma ve öğrenme menüsü yön-
                               temleri kullanılmıştır.
                               Doğrudan Anlatım Yöntemi: Kalabalık bir sınıfa bilgi vermede, derse giriş aşama-
                               sında, dikkat çekmede, öğrencileri güdülemede, konular arasında geçiş yapmada
                               etkili bir şekilde kullanılır.
         Etkinlik Açıklaması
                               Oyunlaştırma: Oyunlaştırma ile derse giriş kısmında öğrencilerin motivasyonu art-
                               tırılır. Öğrenme sürecini eğlenceli hale getirir ve derinlemesine öğrenmeye teşvik
                               eder.

                               Öğrenme Menüsü: Öğrencilerin konuya bağlılığını sağlarken bir yandan da kendi
                               ilgi, öğrenme stilleri ve hazır bulunuşluklarına hitap etmek hedeflenir.

                               Osmanlı Devleti’nin demokratikleşme sürecinde Kanun-ı Esasi’nin önemi üzerinde
                               durularak Senedi İttifak, Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı ile ilgili öğretmen
                               konu anlatımını yapar. Öğrencilere http://meb.ai/gmlUCW  adresindeki Osmanlı
                               Devleti ve Demokrasi videosu izletilir (İF1).

                               1. ETKİNLİK
                               Öğretmen şimdi sizlerle “Nesi Var?” oyunu oynayacağız, der ve oyunun kuralları-
                               nı açıklar (İF2). Öğretmen Tanzimat Fermanı’nın birkaç özelliğini söyler (İF3). "Bu
                               özelliklerin 1789-1908 yılları arasında meydana gelen siyasi, askerî ve idari geliş-
                               melerden hangisi olduğunu kim söylemek ister?" der. Cevap vermek isteyen öğren-
                               cilerden birine söz hakkı verilir. Öğrenci, öğretmenin özelliklerini söylediği siyasi,
                               askerî ve idari gelişmenin adını bulamadığında öğretmene "Nesi var?" diye sorar,
                               öğretmen gelişmenin bir özelliğini daha söyler. Öğrenci cevap verir (SF1). Öğrenci
         Uygulama Süreci
                               siyasi gelişmenin adını bulana kadar oyun devam ettirilir (İF2). Oyun sırasında “öğ-
                               renci oyun kontrol listesi” öğretmen tarafından doldurulur (ÜF1).
                               Örnek Kontrol Listesi

                                              Tanzimat Fermanının Özellikleri           Evet     Hayır
                                Osmanlı Devleti’nde demokratikleşme hareketinin aşamalarındandır.
                                Yönetimin yetkilerini halkın istekleri doğrultusunda düzenlenmesi-
                                nin yazılı metne dönüşmüş hâlidir.
                                Osmanlı toplum yapısında can, mal, güvenliğinde azınlıkların yeni
                                haklar elde ettiği önemli bir metindir.

                               Öğrenci söylenilen özelliğin Tanzimat Fermanı’na ait olduğunu bildiyse evet sütu-
                               nuna (+), bilemediyse hayır sütununa (-) konulur.






    150
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155