Page 150 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 150
Tarih
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Osmanlı Devleti’nde Demokratikleşme Süreci
Konu Osmanlı Devleti’nin Demokratikleşme Sürecinde Kanun-ı Esasi’nin Önemi
1789-1908 yılları arasında meydana gelen siyasi, askerî ve idari gelişmelerin Os-
Öğrenme Hedefleri
manlı Devleti’nin yönetim ve toplum yapısına etkileri
Materyaller Bilgisayar, tablet, kaynak kitaplar, dergiler, ders kitabı, kâğıt, kalem.
Süre 1 ders saati
Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemi, oyunlaştırma ve öğrenme menüsü yön-
temleri kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım Yöntemi: Kalabalık bir sınıfa bilgi vermede, derse giriş aşama-
sında, dikkat çekmede, öğrencileri güdülemede, konular arasında geçiş yapmada
etkili bir şekilde kullanılır.
Etkinlik Açıklaması
Oyunlaştırma: Oyunlaştırma ile derse giriş kısmında öğrencilerin motivasyonu art-
tırılır. Öğrenme sürecini eğlenceli hale getirir ve derinlemesine öğrenmeye teşvik
eder.
Öğrenme Menüsü: Öğrencilerin konuya bağlılığını sağlarken bir yandan da kendi
ilgi, öğrenme stilleri ve hazır bulunuşluklarına hitap etmek hedeflenir.
Osmanlı Devleti’nin demokratikleşme sürecinde Kanun-ı Esasi’nin önemi üzerinde
durularak Senedi İttifak, Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı ile ilgili öğretmen
konu anlatımını yapar. Öğrencilere http://meb.ai/gmlUCW adresindeki Osmanlı
Devleti ve Demokrasi videosu izletilir (İF1).
1. ETKİNLİK
Öğretmen şimdi sizlerle “Nesi Var?” oyunu oynayacağız, der ve oyunun kuralları-
nı açıklar (İF2). Öğretmen Tanzimat Fermanı’nın birkaç özelliğini söyler (İF3). "Bu
özelliklerin 1789-1908 yılları arasında meydana gelen siyasi, askerî ve idari geliş-
melerden hangisi olduğunu kim söylemek ister?" der. Cevap vermek isteyen öğren-
cilerden birine söz hakkı verilir. Öğrenci, öğretmenin özelliklerini söylediği siyasi,
askerî ve idari gelişmenin adını bulamadığında öğretmene "Nesi var?" diye sorar,
öğretmen gelişmenin bir özelliğini daha söyler. Öğrenci cevap verir (SF1). Öğrenci
Uygulama Süreci
siyasi gelişmenin adını bulana kadar oyun devam ettirilir (İF2). Oyun sırasında “öğ-
renci oyun kontrol listesi” öğretmen tarafından doldurulur (ÜF1).
Örnek Kontrol Listesi
Tanzimat Fermanının Özellikleri Evet Hayır
Osmanlı Devleti’nde demokratikleşme hareketinin aşamalarındandır.
Yönetimin yetkilerini halkın istekleri doğrultusunda düzenlenmesi-
nin yazılı metne dönüşmüş hâlidir.
Osmanlı toplum yapısında can, mal, güvenliğinde azınlıkların yeni
haklar elde ettiği önemli bir metindir.
Öğrenci söylenilen özelliğin Tanzimat Fermanı’na ait olduğunu bildiyse evet sütu-
nuna (+), bilemediyse hayır sütununa (-) konulur.
150