Page 153 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 153
Tarih
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 23
TEMA: SAVAŞLAR SARMALINDA OSMANLI (1908-1918)
Etkinliğe TAR.11.3.1. 1908-1918 yılları arasında Osmanlı Devleti’nde meydana gelen siyasi
Dönüştürülecek ve askerî gelişmelerin sonuçlarını tarihsel bağlamı içerisinde değerlendirebilme
Öğrenme Çıktıları
Basamaklandırılmış b) 1908-1918 yılları arasında Osmanlı Devleti’nde meydana gelen siyasi ve askerî
Bilgi Birimleri gelişmelerle ilgili olarak dönemin koşullarını fark eder.
Öğrencilerin Tanzimat’tan II. Meşrutiyet’e kadar meydana gelen olaylara ilişkin ön
Ön Koşul Beceriler/ bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir. 1908-1918 yılları arasında Osmanlı
Temel Kabuller Devleti’nde meydana gelen siyasi ve askerî gelişmeleri kaynaklara dayanarak
çözümler.
Tema Bazlı Öğrenci Öğrenciler ll. Meşrutiyet’in ilanı, Trablusgarp Savaşı ve I. Balkan Savaşı’nın
İhtiyaçları yaşandığı dönem şartlarını anlamakta güçlük çekebilirler.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen, okuma çemberi etkinliğinde öğrencilerin dikkat etmesi gerektiği
kuralları içeren bir yönerge kartı sunar. Bu yönerge kartında yer alan basamak-
lar aşamalandırılmış şekilde, öğrencilerin anlayabileceği yalın bir dille yazılmalıdır.
Öğretmen, yönerge kartlarını öğrencilere bireysel veya grup olarak verebileceği
gibi yansı ile tüm öğrencilerin görebileceği şekilde de sunabilir. Yansı ile sunuldu-
ğunda gereksinim duyan öğrenciler için seslendirme kullanılabilir.
İçerik İF2: Öğretmen, Trablusgarp Savaşı ve I. Balkan Savaşı ile ilgili hazırlamış olduğu
aşağıda belirtilen içeriklerden oluşan okuma metinlerini gruplara dağıtır. Okuma
metinlerinin düzeyleri gruplarda yer alan öğrencilerin ders içi performanslarına,
ilgi ve ihtiyaçlarına göre belirlenebilir. Bazı gruplar için daha zor metinler hazırla-
nabilir, gereksinim duyan öğrenciler için sadeleştirilmiş basit düzeyde okuma me-
tinleri verilebilir. Gereksinim duyan öğrenciler için öğretmen dijital araç gereç ile
öğrencilere sesli bir metin sunabilir.
SF1: Öğretmen, öğrencilere “Trablusgarp Savaşı ve I. Balkan Savaşı ile ilgili oku-
ma çemberi etkinliği yapacağız. Bu etkinlik için çalışma grupları oluşturacağım.”
diyerek derse giriş yapar. Gruplar öğrencilerin bireysel özellikleri ve performans
düzeyleri dikkate alınarak heterojen bir şekilde oluşturulur. Fakat, sınıfın var olan
durumuna göre grup oluşturma aşaması öğrencilerin kendilerine de bırakılabilir.
SF2: Etkinlik süresince gruptaki her öğrenciye okuma, soru sorma ve konuşma sü-
resi verilmesine dikkat edilmesi gerektiği yazar. Sınıftaki öğrencilerin performans
düzeylerine göre verilen süreler azaltılabilir veya arttırılabilir. Aynı zamanda öğ-
Süreç rencilerin okuma düzeyine göre öğretmen, önceden metinde okunacak bölümleri
öğrencilere paylaştırabilir. Okuma performansı desteklenmeye ihtiyaç duyan öğ-
renciler için kısa bölümler verilebilir.
SF3: Okuma metninin tümü, öğrencilerin bölümleri parça parça okumasıyla ta-
mamlanır. Akıcı okuma, okuduğunu anlama gibi becerilerde desteklenmeye ihti-
yaç duyan öğrencilere metinden kısa bölümler verilebilir. Öğretmen, metni grup-
lara dağıtmadan önce hangi paragrafı hangi öğrencinin okuyacağına dair notlar
düşerek görev dağılımı yapabilir.
153