Page 156 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 156
Tarih
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Yönerge kartı paylaşıldıktan sonra öğretmen gruplara Trablusgarp Savaşı ve I.
Balkan Savaşı ile ilgili hazırlamış olduğu aşağıda belirtilen içeriklerden oluşan oku-
ma metinlerini verir (İF2).
Örneğin, Trablusgarp Savaşı ile ilgili metinlerin içeriğinde:
• Trablusgarp ve İtalya neresidir? sorusuna cevap aranır. Okuma metninde bu
bölgeleri gösteren bir harita sunulur.
• Trablusgarp Savaşı’nın sebepleri yine metinde öğrencilerin anlayacağı seviye-
de verilir.
• Başta Mustafa Kemal olmak üzere bu savaştaki gönüllü subaylar ve çalışmala-
rına yer verilir.
• Okuma metninde Trablusgarp Savaşı’nın sonuçları, 1912 yılında imzalanan Uşi
Antlaşması ve maddeleri odak alınarak öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarına uy-
gun şekilde verilir.
I. Balkan Savaşı ile ilgili metinlerin içeriğinde:
Uygulama Süreci • Coğrafi bölge olarak Balkanlar neresidir? sorusuna cevap aranır. Okuma met-
ninde savaşa katılan Bulgaristan, Yunanistan, Sırbistan ve Karadağ’ı gösteren
bir harita sunulur.
• I. Balkan Savaşı’nın sebepleri yine metinde öğrencilerin anlayacağı seviyede
verilir.
• Osmanlı Devleti’nin bu savaşı kaybetmesine sebep olan “alaylı-mektepli subay-
lar” kavramı açıklanır.
• Okuma metninde I. Balkan Savaşı’nın sonuçlarına yer verilir.
Okuma metinlerinin gruplara verilmesinin ardından yönerge kartında bulunan kri-
terlere göre öğrenciler grup içinde sırasıyla metinlerini okurlar. Okuma metninin
tümü, öğrencilerin bölümleri parça parça okumasıyla tamamlanır (SF3). Öğrenci-
ler metinleri okuyarak konu ile ilgili bilgi edinirler. Ardından gruplar kendi içlerinde
birbirlerine metinle ilgili sorular sorup tartışırlar (SF4). Tartışma süreci tamamlan-
dıktan sonra, öğrencilerin okudukları metinle ilgili en önemli bilgiye ulaşmaları iste-
nir. Ulaştıkları bu bilgiyi kâğıda yazmaları ve arkadaşları ile paylaşmaları beklenir.
(ÜF1). Gruplar, sırayla söz alarak paylaşımlarını yaparlar (SF5).
Okuma etkinliği sonrasında öğretmen, öğrencilerden metinde verilen tema ile ilgili
Değerlendirme
bireysel olarak kavram haritası hazırlamalarını ister (ÜF2).
• İçeriği parçalara bölerek sunun ve her bir konsepti adım adım açıklayın.
• Görsel ve işitsel materyallerle dersleri zenginleştirin.
• Sınıf içinde belirli görev ve etkinlikler için açık ve düzenli alanlar oluşturun.
Kullanılan Evrensel • Grup çalışmaları ve akran öğrenimi için alanlar oluşturarak sosyal etkileşimi
Tasarım Ögeleri teşvik edin.
• Değerlendirmelerde çeşitliliği sağlayın (yaratıcı projeler, uygulamalı görevler
vb.).
• Akran geri bildirimi ve iş birlikli öğrenme fırsatları sağlayarak öğrencilerin bir-
birlerinden öğrenmelerini teşvik edin.
156