Page 193 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 193
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Türk Modernleşmesi
Konu Eğitim ve Bilim Alanında Yapılan İnkılaplar
Türk modernleşmesi çerçevesinde Atatürk Dönemi’nde eğitim, bilim ve kültür alan-
Öğrenme Hedefleri
larında yapılan inkılapları değişim ve süreklilik açısından karşılaştırabilme
Kitaplar, makaleler, biyografiler, internet siteleri, döneme ait anlaşma metinleri,
Materyaller resmî yazışmalar, dönemin gazeteleri, videolar, belgeseller, haritalar, dijital harita-
lar, Google form için dijital cihaz.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte Jigsaw, karşılaştırma tablosu, rubrik ve akran öğretimi stratejilerinden
yararlanılmıştır.
Jigsaw Tekniği: Bu teknik kullanılarak öğrencilerin aktif katılımı sağlanır. Öğrenci-
ler, öğrenme sorumluluğu alırlar. Çeşitli bakış açıları geliştirirler ve öz saygı kazan-
malarına destek sağlanmış olur. Böylelikle öğrencilerin hem akademik becerileri
hem de kişisel-sosyal becerileri gelişir.
Bu teknik kullanılırken öğrencilere aşağıdaki yönerge verilir:
Öğretmen, “Belirlediğim konularla ilgili sınıfı gruplara böleceğim. Yaptığınız test
sonuçlarına göre her gruptan bir veya birkaç uzman belirleyeceğim. Uzmanlara
bazı kaynaklar verip çalışmaları için zaman tanıyacağım. Bu sırada uzmanlar dı-
şındaki grup üyeleri kendi gruplarının konusu dışındaki konularla ilgili araştırma
Etkinlik Açıklaması ve okuma yapacaklar. Uzman grup; çalışmalarını bitirdiğinde öncelikle diğer grup
arkadaşlarına, ardından tüm sınıfa doğrudan anlatımla sunum yapacak.” diyerek
teknik hakkında kısaca bilgi verir.
Karşılaştırma Tablosu: Bu teknik, ödev olarak verilerek öğrencilerin bilgi düzenle-
me, analiz yapma ve karar verme becerileri daha etkili hale getirilir.
Rubrik: Standartlaştırılmış olması nedeniyle daha şeffaf, adil ve tutarlı bir değer-
lendirme yapılmış olur. Ayrıca öğrenciler beklentileri daha iyi anlamış olurlar.
Akran Öğretimi: Bu teknik kullanılarak öğrencilerin öğrenme süreçlerine aktif ka-
tılmaları sağlanır. Bilgi paylaşımı ve yardımcı olma hissi öğrencilere kendini değerli
hissettirir. İletişim, empati, iş birliği, liderlik gibi sosyal beceriler kazanırlar. Böylelik-
le sosyal, akademik ve kişisel gelişimlerine katkıda bulunulur.
Atatürk’ün eğitim, bilim ve kültürle ilgili, “Milletimizin siyasi, toplumsal hayatında,
milletimizin fikrî terbiyesinde rehberimiz, ilim ve teknik olacaktır. Mektep sayesinde,
mektebin vereceği ilim ve teknik sayesindedir ki Türk milleti, Türk sanatı, ekonomisi,
Türk şiir ve edebiyatı, bütün güzelliğiyle gelişir.” sözü tahtada yansıtılır. Atatürk’e ait
ses kaydı varsa açılır. Öğrencilerin bu söz üzerine birkaç dakika düşünmeleri istenir.
Ardından öğrencilere bu derste Türk modernleşmesi çerçevesinde Atatürk Döne-
mi’nde eğitim, bilim ve kültür alanlarında yapılan inkılapları değişim ve süreklilik
Uygulama Süreci
açısından ele alacakları söylenir (SF1).
Bu çalışmada ilk test ve son test ölçme yöntemi ölçme yöntemi kullanılacağı için
dersin başında ve sonunda öğrencilere aynı test uygulanır. Bunun için çevrim içi uy-
gulamadan bir form oluşturulur. Uzmanları belirlemek için de bu testten faydala-
nılır (ÜF1).
193