Page 66 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 66

Türk Dili ve Edebiyatı

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Benim Yolculuğum
         Konu                  Otobiyografi Yazma
                               TDE4.1. Öz yaşam öyküsünü oluşturabilmek için bir yazılı anlatım sürecini yönete-
         Öğrenme Hedefleri:
                               bilme
         Materyaller           A4 kâğıdı, şablon (öz geçmiş şablonu).
         Etkinlik Süresi       1 ders saati

                               Bu  etkinlikte  yazma  öğrenme  alanını  geliştirmeye  yönelik  beyin  fırtınası  tekniği,
                               kavram haritası ve kontrol listesi uygulanmıştır.

                               Beyin Fırtınası: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin doğru-
                               dan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapılabilir. Fikirle-
                               rin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleştiril-
                               mez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm fikirlerini çekinmeden,
                               aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yargılama yapılmadığı için fikirle-
         Etkinlik Açıklaması   rin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği varsayılır.
                               Kavram Haritası: Daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların birbirleriyle
                               ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır. Bu etkinlikte öğrenciler, otobiyografiyle
                               ilgili bilgilerini tahtada kavram haritasına dönüştürerek hatırlar.

                               Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
                               yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir ölçektir. En ba-
                               sit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte yazma sürecinin aşamalarını hatırla-
                               maları için öğrencilere kontrol listesi dağıtılır.
                               Öğrencilerin birbirlerini ve tahtayı görecekleri şekilde sıralarına oturmaları sağlanır
                               (FÖOD1). Otobiyografi yazımıyla ilgili temel bilgiler, beyin fırtınası yöntemiyle öğ-
                               rencilerden gelen cevaplar doğrultusunda tahtaya yazılır (SF1, SF2, SF3). Öğret-
                               men, öğrencilerden gelen cevapları sınıflandırarak tahtada otobiyografi hakkında
                               bir kavram haritası oluşturur (SF4). Bu doğrultuda otobiyografi türünün özellikleri
                               kavram haritası üzerinden hatırlatılır.
                               Öğrencilere otobiyografilerini estetik bakış açısıyla yazmaları için bir performans
                               ödevi verileceği söylenir. Bu performans ödevi için öğrencilerle birlikte metin yaz-
                               ma  stratejilerine  yönelik  bir  kontrol  listesi  oluşturmak  üzere  etkileşimli  tahtadan
                               çevrimiçi platformlar kullanılarak boş bir kontrol listesi açılır.
         Uygulama Aşamaları
                               Kavram haritasında ortaya çıkan sonuçlardan da yararlanılarak öğrencilerden sö-
                               zel olarak fikirleri alınır ve kontrol listesi oluşturulur (Bu listede yazı türünü ve hedef
                               kitleyi  belirleme,  metnin  yazılış  amacına  uygun  olarak  konuyu  sınırlama,  anlatım
                               özelliğine karar verme, doğru planlama, cümlelerin bağdaşıklık ve bağlaşıklık ilkele-
                               rine uygun kullanılması, yazım ve noktalamaya dikkat etme gibi kriterlere öğrencile-
                               rin görüşlerinden de yola çıkılarak yer verilebilir.) (İF1).
                               Öğretmen,  öğrencilere  birer  A4  kâğıdı  dağıtır  ve  bu  kâğıtlara  10  yıl  sonrasında
                               kendini  nerede  görmek  istediklerine  yönelik  bir  otobiyografi  yazmalarını  söyler
                               (ÜF1).  Yazma  görevinde  kullanılacak  stratejilerden  oluşan  kontrol  listesi,  yazma
                               görevi süresince etkileşimli tahtada açık tutularak öğrencilere görünür kılınır (İF2).



    66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71