Page 66 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 66
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Benim Yolculuğum
Konu Otobiyografi Yazma
TDE4.1. Öz yaşam öyküsünü oluşturabilmek için bir yazılı anlatım sürecini yönete-
Öğrenme Hedefleri:
bilme
Materyaller A4 kâğıdı, şablon (öz geçmiş şablonu).
Etkinlik Süresi 1 ders saati
Bu etkinlikte yazma öğrenme alanını geliştirmeye yönelik beyin fırtınası tekniği,
kavram haritası ve kontrol listesi uygulanmıştır.
Beyin Fırtınası: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin doğru-
dan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapılabilir. Fikirle-
rin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleştiril-
mez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm fikirlerini çekinmeden,
aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yargılama yapılmadığı için fikirle-
Etkinlik Açıklaması rin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği varsayılır.
Kavram Haritası: Daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların birbirleriyle
ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır. Bu etkinlikte öğrenciler, otobiyografiyle
ilgili bilgilerini tahtada kavram haritasına dönüştürerek hatırlar.
Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir ölçektir. En ba-
sit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte yazma sürecinin aşamalarını hatırla-
maları için öğrencilere kontrol listesi dağıtılır.
Öğrencilerin birbirlerini ve tahtayı görecekleri şekilde sıralarına oturmaları sağlanır
(FÖOD1). Otobiyografi yazımıyla ilgili temel bilgiler, beyin fırtınası yöntemiyle öğ-
rencilerden gelen cevaplar doğrultusunda tahtaya yazılır (SF1, SF2, SF3). Öğret-
men, öğrencilerden gelen cevapları sınıflandırarak tahtada otobiyografi hakkında
bir kavram haritası oluşturur (SF4). Bu doğrultuda otobiyografi türünün özellikleri
kavram haritası üzerinden hatırlatılır.
Öğrencilere otobiyografilerini estetik bakış açısıyla yazmaları için bir performans
ödevi verileceği söylenir. Bu performans ödevi için öğrencilerle birlikte metin yaz-
ma stratejilerine yönelik bir kontrol listesi oluşturmak üzere etkileşimli tahtadan
çevrimiçi platformlar kullanılarak boş bir kontrol listesi açılır.
Uygulama Aşamaları
Kavram haritasında ortaya çıkan sonuçlardan da yararlanılarak öğrencilerden sö-
zel olarak fikirleri alınır ve kontrol listesi oluşturulur (Bu listede yazı türünü ve hedef
kitleyi belirleme, metnin yazılış amacına uygun olarak konuyu sınırlama, anlatım
özelliğine karar verme, doğru planlama, cümlelerin bağdaşıklık ve bağlaşıklık ilkele-
rine uygun kullanılması, yazım ve noktalamaya dikkat etme gibi kriterlere öğrencile-
rin görüşlerinden de yola çıkılarak yer verilebilir.) (İF1).
Öğretmen, öğrencilere birer A4 kâğıdı dağıtır ve bu kâğıtlara 10 yıl sonrasında
kendini nerede görmek istediklerine yönelik bir otobiyografi yazmalarını söyler
(ÜF1). Yazma görevinde kullanılacak stratejilerden oluşan kontrol listesi, yazma
görevi süresince etkileşimli tahtada açık tutularak öğrencilere görünür kılınır (İF2).
66