Page 71 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 71
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 11
1. TEMA: SÖZÜN EZGİSİ (OKUMA)
Metin Tahlili
Etkinliğe
Dönüştürülecek Okuma
Öğrenme Çıktıları
TDE2.1. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme
TDE2.1. Okumayı Yönetebilme
a) TDE2.1.1. İnceler ve görüş oluşturur.
Basamaklandırılmış • Metni okumaya başlamadan önce okuma amacını belirler.
Bilgi Birimleri
(Öğrenme Çıktıları Alt • Okumadan önce metnin içerik ve türüne yönelik tahminlerde bulunur.
Alanlar) b) TDE2.1.2. Seçim yapar.
• Okuyacağı metin için uygun okuma yöntem ve stratejisi seçer.
• Seçtiği okuma stratejisi ile okumayı sürdürür.
• Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
• Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur.
• Okuma stratejilerini kullanır.
• Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tah-
min eder.
• Görselden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Ön Koşul Beceriler/
Temel Kabuller • Metinle ilgili soruları cevaplar.
• Metin içi ve dışı anlam ilişkileri kurulur.
• Metnin konusunu belirler.
• Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
• Metinler arasında karşılaştırma yapar.
• Şiirde kafiye, redif gibi ahenk unsurlarını belirler.
• Öğrenci, okuma stratejilerini doğru kullanmakta zorluk yaşayabilir.
• Şiir metinlerini anlamlarına uygun okumada zorluk yaşayabilir.
Tema Bazlı Öğrenci • Metindeki söz varlığının anlamını bağlamdan hareketle belirlemekte zorluk ya-
İhtiyaçları şayabilir.
• Koşuk, koşma, ninni ve türkülerin içindeki ezgi ve ahenk unsurlarını ortaya ko-
yarak eserleri okumada zorluk yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Koşuk türünde iki şiir seçilebilir. Koşuk türündeki bir şiir orijinal metin diğer se-
çilen koşuk türündeki şiir de günümüz Türkçesiyle yazılmış olarak seçilebilir. Öğren-
İçerik cilerin hazır bulunuşluklarına göre bu iki metinden istediğini okuması sağlanabilir.
İF2: Günümüz Türkçesinde yazılmış koşuğu anlamakta güçlük çeken öğrenciler
varsa bu koşuğun en anlaşılır dörtlüğü koşuk türünde okunmak üzere seçilebilir.
71