Page 74 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 74

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Koşuk  şiiri  okunduktan  seçilen  koşma  şiirine  uygun  bir  fon  müziği  (İF5)  açılır
                               (FÖOD1). Burada tüm öğrenciler sessiz okuma (SF3) metodunu kullanırlar (ÜF1,
                               ÜF2).

                               Koşma  şiirinin  ardından  seçilen  türkü  şiiri  (İF8,  İF9)  etkileşimli  tahtadan  açılır
                               (FÖOD1).  Türkü enstrümantal ezgiler tarafından desteklenebilir (İF5). Türkü, söz
                               almak isteyen öğrenciler tarafından sınıfta birkaç kez sesli okunur (ÜF1).
                               Türkü şiiri de okunduktan sonra seçilen ninni, melodisi (İF5) ile etkileşimli tahtadan
                               açılır (FÖOD1). Öğrencilerden daha önce okunan tüm şiir türleri ile ninni türünü
                               benzerlik ve farklılıkları bakımından karşılaştırması istenir. Ninni, özelliklerine uy-
                               gun şekilde öğrenciler tarafından sesli okunur (ÜF2).
                                Öğrencilerin koşuk, koşma, türkü ve ninninin sevgi, aşk, güzellik, özlem ve doğa
                               sevgisi temalarında toplandığını bilmesi; bu noktada şiirlerin tema ve konusu hak-
                               kında öğrencilerin görüşlerinin aynı noktalara yaklaşması beklenir. Koşuk okunur-
                               ken doğadaki sevgi, coşku; koşma okunurken sevgilinin güzelliğinden kaynaklanan
                               sevgi ve coşku; türkü okunurken özlem duygularından kaynaklanan sevgi ve coşku;
         Değerlendirme         ninni okunurken anne-çocuk ilişkisinden doğan sevgi ve coşkuyu hissetmesi bekle-
                               nir. Hece ölçüsü gereği duraklarda ve dize sonlarında öğrencilerin doğru nefes al-
                               ması, diğer ezgi ve ahenk unsurlarında doğru vurguları yapması yapması, şiir türü-
                               ne uygun okuma yapması bakımından değerlendirilir. Öğrencilerin ders süresinde
                               performansları değerlendirilerek hedef davranışları gerçekleştirmeleri için öğren-
                               ciler yapıcı geri bildirim ve pekiştireçlerle yönlendirilir.
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
                                 •  İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler

                                 •  Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
                               Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
                                 •  Kelime ve sembolleri (ikon görseller vb.) tanımlayan seçenekler
                               İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri         •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
                                 •  Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler

                               Yürütücü işlevleri için seçenekler sağlayın:
                                 •  İlerlemeyi izleme sağlayan seçenekler
                               Çabayı ve motivasyonu sürdürmek için seçenekler sağlayın:
                                 •  Farklı zorluk ve destek düzeylerinin de çeşitlilik gösteren seçenekler

                               Öz düzenleme becerileri için seçenekler sunun:
                                 •  Kendini değerlendirme ve yansıtmayı geliştirici seçenekler









    74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79