Page 73 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 73

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI





        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
         Etkinlik Adı          Bizde Şiir Sevgiyi Söyler
                               Türk şiir geleneğinden koşuk, koşma, türkü ve ninnilerin içindeki ezgi ve ahenk un-
         Konu
                               surlarının ortaya konularak okunması.
         Öğrenme Hedefleri     TDE2.1. “Sözün Ezgisi” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme.
         Materyaller           Dijital içerikler, etkileşimli tahta, A4 kâğıdı, sınıf portfolyo dosyası.

         Etkinlik Süresi       3 ders saati
                               Bu etkinlikte şiirlerin tarihî süreçteki değişimleri dikkate alınarak koşuk şiir türü ile
                               başlanıp koşma, türkü ve ninni türleriyle devam edilir.
                               Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulur. Bu etkinlikte sorula-
         Etkinlik Açıklaması   cak sorular tahtaya yazılır veya sınıfa direkt sunulur. Cevaplar için öğrencilere ye-
                               terli zaman ve durumuna uygun fırsatlar verilir. Bu etkinlikte öğretmen soru-cevap
                               yöntemiyle  öğrencilerin  şiirde  ahenk  yapı  unsurları  ile  ilgili  hazır  bulunuşluklarını
                               kontrol eder.
                               Öğretmen derste okunması için ana metin olarak doğanın güzelliklerini anlatan bir
                               koşuk, sevgilinin güzelliğini anlatan bir koşma, özlem duygusunu işleyen bir türkü
                               ve bir ninni seçer (İF1, İF2, İF3). (Örneğin EBA/ogm materyal/10. sınıf Türk Dili ve
                               Edebiyatı Ders Anlatım Sunularında Koşuk- Sagu s.6, Âşık edebiyatında Türk Halk
                               Edebiyatı Koşma s.11, Anonim Halk Edebiyatında Mani Türkü s.13, EBA’dan 23 Ni-
                               san 1.Sınıf Şarkıları-Atem Tutam Ben Seni başlıklı ninni.).
                               Ardından  öğretmen  soru-cevap  yöntemiyle  öğrencilerin  hazır  bulunuşluklarını
                               kontrol eder (SF1, SF2). Bu amaç doğrultusunda şiirdeki ezgi, ahenk ve yapı unsur-
                               larıyla ilgili sorular sorar. Öğrencilerin cevaplarından eksik bilgilerini tespit edip bu
                               bilgileri kısaca hatırlatır. Daha sonra öğretmen bütün sınıfın tahminlerini yazması
                               ve öğrencilerin yazdıklarını kontrol etmesi için A4 kâğıdı dağıtır. Öğrencilerden kâ-
                               ğıdı dört sütuna ayırmalarını, her bir sütuna sırasıyla koşuk, koşma, türkü ve ninni
                               başlıklarını atmalarını söyler. Önceden seçilmiş şiirlerin başlıklarını ve biçim özel-
         Uygulama Aşamaları    likleri gösteren şablonlar etkileşimli tahtadan sırasıyla açılır. Öğrencilerden şiirin
                               adından ve şekil özelliklerinden yola çıkarak, şiirlerin konusu ve teması hakkında
                               tahminlerini kâğıtlarına yazmaları istenir (İF4). Herkes tahminlerini yazdıktan son-
                               ra öğretmen öğrencilerin konu ile ilgili tahminlerini sözlü olarak alır, olumlu pekiş-
                               tireçler vererek öğrencilerin derse katılımı için motivasyonlarını sürdürür. Başlıkları
                               ve biçim özellikleri verilmiş şiirlerin tam metni etkileşimli tahtada açılır ve öğretmen
                               tarafından tür özelliklerine dikkat edilerek okunur. Öğretmen konu ve temayı açık-
                               lar. Öğrencilerin soru-cevap yoluyla tahminlerini değerlendirmeleri ve ilgili şiir tür-
                               lerinin özelliklerini fark etmesi sağlanır.
                               Koşuk şiirine uygun bir fon müziği (İF5) etkileşimli tahtadan eklenir (FÖOD1). Ko-
                               şuk metni için okuma yapılır (İF6, İF7). İlk okumada her dizeyi önce öğretmen okur,
                               öğrenciler koro şeklinde tekrar eder. İlk dörtlük bittiğinde koroya katılmayan öğ-
                               rencilerin olduğu görülürse aynı şiirin günümüz Türkçesine uyarlanmış şekli okuna-
                               rak sınıfın tamamının koroya katılması sağlanır.







                                                                                                         73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78