Page 72 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 72

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               İF3: İncelenecek ninni öğrencilerin hazır bulunuşluklarına uygun kolaylıkta ve içe-
                               rikte seçilebilir.
                               İF4: Öğrencilerin destek gereksinimine göre boş A4 kâğıdı yerine şiirin konusu ve
                               teması hakkında ipuçları içeren bir şablon verilebilir.

                               İF5: Fon müziğine hassasiyeti olan, dikkati dağılan öğrenciler varsa müzik sesi çok
                               kısık seviyeye getirilebilir ya da tamamen kapatılabilir. İşitime güçlüğü yaşayan öğ-
                               renciler için şiire uygun bir ritim verilebilir, dilerse öğrencinin ritim tutması sağlana-
                               bilir.

                               İF6: Dağıtılan şiir kâğıtlarında şiirde verilen duyguları anlamakta zorlanan öğren-
                               ciler için, şiirin verdiği duygulara ipucu olacak şekilde emojiler eklenebilir. Böylece
                               öğrenci duyguları anlamakta zorlansa da emojiler yardımıyla şiirde anlatılan duy-
                               gunun ne olduğunu anlayabilir.

                               İF7: Koşuğun günümüz Türkçesine çevrilmiş hâli, A4  kâğıdına önemli görülen yer-
                               lerin altı çizilmiş şekliyle, basılı olarak öğrencilere dağıtılabilir, ses dosyası şeklinde
                               paylaşılabilir.
                               İF8: Etkileşimli tahtada açılan şiirin puntosu öğrenci gereksinimine göre büyütüle-
                               bilir; tırnaksız, kolay okunabilir, belirgin harf karakterleri ve okunaklı renk tonları
                               kullanılabilir.
                               İF9: Sınıfın fizikî ortamından dolayı etkileşimli tahtadan okumakta zorlanan öğren-
                               ciler için koşma türündeki şiir büyük puntolu, ipucu sağlayan görsellerle desteklen-
                               miş basılı doküman şeklinde öğrencilere dağıtılabilir.

                               SF1: Hazır bulunuşlukları ölçmek için yapılacak soru cevap sürecinde, hatırlamakta
                               ve/veya söz almaya cesaret etmekte desteğe gereksinimi olan öğrenciler için ipucu
                               içeren hatırlatıcı sorularla kolaylık sağlanabilir (Örneğin, “Mutlaka bir ezgi ile söyle-
                               nen şiir türü nedir?”, “Bebeği uyutmak için hangi tür şiirler söylenir?”, “İslamiyet döne-
                               minde kullanılan koşma türünün İslamiyet öncesi dönemdeki adı nedir?” gibi sorular
                               yöneltilebilir.).

                               SF2: Öğretmen tahtayı ikiye ayırıp bir bölümüne yapı unsurlarıyla ilgili diğer bölü-
         Süreç                 müne ahenk unsurlarıyla ilgili gelen cevapları not alabilir. Böylece hatırlatıcı unsur-
                               ları dinlemekte ve bellekte tutmakta zorlanan öğrenciler için takip etmek kolayla-
                               şabilir.
                               SF3: Sessiz okuma yaparken takipte zorlanabilecek öğrencilerin parmağıyla veya
                               kalemiyle  satırları  takip  etmesi  sağlanabilir;  bu  süreçte  zorlandığında  kendisine
                               destek olabilecek bir akranıyla oturması ve akran desteği alması sağlanabilir veya
                               öğretmen, öğrencinin okuma yapıp yapamadığını kontrol ederek destek sağlaya-
                               bilir.
                               ÜF1: Öğrenci durumuna göre şiirin kısa bir bölümü okutulabilir, hangi bölümü oku-
                               yacağı öğrencinin ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda kendi seçimine bırakılabilir.
         Ürün
                               ÜF2: Sesli okumalarda desteğe ihtiyacı olan öğrencinin, destekleyici bir arkadaşı
                               ile eşleşip koro hâlinde okuma yapması sağlanabilir.

                               FÖOD1: Akıllı tahtada açılan şiirleri takip etmekte zorlanan öğrencilerin daha ra-
                               hat takip etmeleri, işitme güçlüğü çeken öğrencilerin daha iyi duyabilmeleri, görme
         Fiziksel Öğrenme      güçlüğü yaşayan öğrencilerin daha iyi görmeleri için, ayrışmaya sebebiyet verme-
         Ortamı Düzenlemeleri  meye dikkat edilerek, derse katılabileceği uygun yerlerde oturmaları sağlanabilir.
                               Uygun fiziksel şartlara sahip sınıflarda oturma düzeni U şekli gibi formlara getiri-
                               lebilir.


    72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77