Page 72 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 72
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İF3: İncelenecek ninni öğrencilerin hazır bulunuşluklarına uygun kolaylıkta ve içe-
rikte seçilebilir.
İF4: Öğrencilerin destek gereksinimine göre boş A4 kâğıdı yerine şiirin konusu ve
teması hakkında ipuçları içeren bir şablon verilebilir.
İF5: Fon müziğine hassasiyeti olan, dikkati dağılan öğrenciler varsa müzik sesi çok
kısık seviyeye getirilebilir ya da tamamen kapatılabilir. İşitime güçlüğü yaşayan öğ-
renciler için şiire uygun bir ritim verilebilir, dilerse öğrencinin ritim tutması sağlana-
bilir.
İF6: Dağıtılan şiir kâğıtlarında şiirde verilen duyguları anlamakta zorlanan öğren-
ciler için, şiirin verdiği duygulara ipucu olacak şekilde emojiler eklenebilir. Böylece
öğrenci duyguları anlamakta zorlansa da emojiler yardımıyla şiirde anlatılan duy-
gunun ne olduğunu anlayabilir.
İF7: Koşuğun günümüz Türkçesine çevrilmiş hâli, A4 kâğıdına önemli görülen yer-
lerin altı çizilmiş şekliyle, basılı olarak öğrencilere dağıtılabilir, ses dosyası şeklinde
paylaşılabilir.
İF8: Etkileşimli tahtada açılan şiirin puntosu öğrenci gereksinimine göre büyütüle-
bilir; tırnaksız, kolay okunabilir, belirgin harf karakterleri ve okunaklı renk tonları
kullanılabilir.
İF9: Sınıfın fizikî ortamından dolayı etkileşimli tahtadan okumakta zorlanan öğren-
ciler için koşma türündeki şiir büyük puntolu, ipucu sağlayan görsellerle desteklen-
miş basılı doküman şeklinde öğrencilere dağıtılabilir.
SF1: Hazır bulunuşlukları ölçmek için yapılacak soru cevap sürecinde, hatırlamakta
ve/veya söz almaya cesaret etmekte desteğe gereksinimi olan öğrenciler için ipucu
içeren hatırlatıcı sorularla kolaylık sağlanabilir (Örneğin, “Mutlaka bir ezgi ile söyle-
nen şiir türü nedir?”, “Bebeği uyutmak için hangi tür şiirler söylenir?”, “İslamiyet döne-
minde kullanılan koşma türünün İslamiyet öncesi dönemdeki adı nedir?” gibi sorular
yöneltilebilir.).
SF2: Öğretmen tahtayı ikiye ayırıp bir bölümüne yapı unsurlarıyla ilgili diğer bölü-
Süreç müne ahenk unsurlarıyla ilgili gelen cevapları not alabilir. Böylece hatırlatıcı unsur-
ları dinlemekte ve bellekte tutmakta zorlanan öğrenciler için takip etmek kolayla-
şabilir.
SF3: Sessiz okuma yaparken takipte zorlanabilecek öğrencilerin parmağıyla veya
kalemiyle satırları takip etmesi sağlanabilir; bu süreçte zorlandığında kendisine
destek olabilecek bir akranıyla oturması ve akran desteği alması sağlanabilir veya
öğretmen, öğrencinin okuma yapıp yapamadığını kontrol ederek destek sağlaya-
bilir.
ÜF1: Öğrenci durumuna göre şiirin kısa bir bölümü okutulabilir, hangi bölümü oku-
yacağı öğrencinin ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda kendi seçimine bırakılabilir.
Ürün
ÜF2: Sesli okumalarda desteğe ihtiyacı olan öğrencinin, destekleyici bir arkadaşı
ile eşleşip koro hâlinde okuma yapması sağlanabilir.
FÖOD1: Akıllı tahtada açılan şiirleri takip etmekte zorlanan öğrencilerin daha ra-
hat takip etmeleri, işitme güçlüğü çeken öğrencilerin daha iyi duyabilmeleri, görme
Fiziksel Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin daha iyi görmeleri için, ayrışmaya sebebiyet verme-
Ortamı Düzenlemeleri meye dikkat edilerek, derse katılabileceği uygun yerlerde oturmaları sağlanabilir.
Uygun fiziksel şartlara sahip sınıflarda oturma düzeni U şekli gibi formlara getiri-
lebilir.
72