Page 78 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 78
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Önceki derslerde okunan örnek metinler etkileşimli tahtaya yan yana yansıtılır (İF1)
(Örneğin, EBA/ogm materyal/10. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Anlatım Sunula-
rında Koşuk- Sagu s.6, Âşık edebiyatında Türk Halk Edebiyatı Koşma s.11, Anonim
Halk Edebiyatında Mani Türkü s.13, EBA’dan 23 Nisan 1.Sınıf Şarkıları-Atem Tutam
Ben Seni başlıklı ninni). Türün biçim ve içerik özelliklerine, duygusuna uygun şekilde
ezgi ve ahenk unsurlarını ortaya koyarak okunması için öğrenciler cesaretlendirilir
(SF1). Böylece öğrencilerin metinleri hatırlaması sağlanır. Türk halk şiirinin özellik-
leri hakkında öğrencilere kısa bilgi verilip tarihî derinlik içerisinde şiirlerin değişik
biçimler ve isimlerle devam ettiği doğrudan anlatım tekniğiyle hatırlatılır (SF2).
Koşuk metninde öğrencilerin anlamını bilmediği bazı kelimeler etkileşimli tahtada
açılan sözlük ve yapay zekâ yardımıyla buldurulur. Gönüllü öğrenciler tahtaya çı-
karak bilmediği kelimeleri sözlükte arama çubuğuna yazar (İF2), sözcüklerin an-
lamlarına bakar ve arkadaşlarına açıklar. Az bilinen ve sözlükte bulunamayan ke-
limelerden birkaçının ise metinlerin bağlamından hareketle tahmin edilmesi istenir.
Uygulama Aşamaları Tahminler beyin fırtınası yöntemiyle alınarak tahtaya yazdırılır. Gelen tahminler-
den yola çıkılarak kelimenin anlamı sınıfta açıklanır. Sırasıyla koşma, türkü ve ninni
türlerinde de aynı yöntem takip edilir (SF3).
Öğrencilerin metin türleriyle ilgili okuma ve çalışmalarının ardından öğrenciler 4-9
kişilik gruplara ayrılır (SF4). Grup içinde öğrenciler, birbirini ve etkileşimli tahtayı
rahat görebilecekleri ve tartışabilecekleri şekilde otururlar (FÖOD1). Öğrenilen-
lerin değerlendirilmesi amacıyla koşuk, koşma, türkü ve ninnilerin özellikleriyle ilgili
hazırlanmış yapılandırılmış grid etkileşimli tahtadan açılır (ÜF1). Öğretmen sıra-
sıyla maddeleri okur. Gruplar kendi aralarında sırayla okunan maddeleri tartışır.
Her madde için 3 dakika tartışma süresi verilir (SF5). Verilen sürenin sonunda grup
içerisindeki bir öğrenci, grup adına fikirlerini açıklar. Her grubun fikirleri alındıktan
sonra ortak bir fikre varılır. Sınıfın ortak fikirleri yapılandırılmış grid tablosuna ya-
zılır. Öğretmen, gruplara rehberlik ederek öğrencilerin doğru cevaba ulaşmasına
yardım eder. Öğrencilere anında dönüt sağlar ve konuda eksik gördüğü yerlerin
tekrarını yaparak dersi tamamlar.
Yapılandırılmış grid doldurulurken öğrencilerin öz değerlendirme yapması amaç-
lanır. Edindiği bilgileri arkadaşlarıyla etkileşime geçerek pekiştirmesi sağlanır.
Değerlendirme
Öğrenciler şiirleri okurken okuma stratejilerine uygun okuma bakımından değer-
lendirilir, yapıcı geri bildirimler ile desteklenir.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)
Kullanılan Evrensel • İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
Tasarım Ögeleri
• Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Kelime ve sembolleri (ikon görseller vb.) tanımlayan seçenekler
78