Page 81 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 81
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
d) TDE2.2.5. Sınıflandırır.
• Okuduğu metinleri belirlenen ölçütlere (içerik, tür, şekil, dönem, zihniyet, üslup,
ileti) göre sınıflandırır.
• Metindeki gerçek ve kurgu arasındaki farkı belirler.
• Metindeki öznel ve nesnel ifadeleri ayırt eder.
• Metindeki bilgilerin güvenilir olup olmadığını belirler.
e) TDE2.2.6. Tepki verir.
• Okuduğu metinlere yönelik geri bildirimler sunar.
• Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur.
• Okuma stratejilerini kullanır.
• Metindeki söz sanatlarını tespit eder.
• Benzetme (teşbih), kişileştirme (teşhis), konuşturma (intak) ve karşıtlık (tezat),
abartma (mübalağa) söz
Ön Koşul Beceriler/
Temel Kabuller sanatlarının belirlenmesi sağlanır.
• Görsel ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
• Metinle ilgili soruları cevaplar.
• Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
• Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur.
• Öğrenci okuma stratejilerini doğru kullanamayabilir.
• Öğrenci okuma metnindeki bilgiler ile ön bilgileri arasında bağlantı kurmakta
Tema Bazlı Öğrenci sorun yaşayabilir.
İhtiyaçları
• Öğrenci edebî metnin üslup özelliklerini kavramakta zorlanabilir.
• Öğrenci metinden hareketle çıkarım yapmakta zorlanabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: EBA’dan açılacak olan gazel ses dosyası, oynatma hızı 0.75 olacak şekilde veya
öğrencilere uygun hızda açılabilir.
İF2: Etkileşimli tahtadan açılacak olan metinlerin okunaklı olması için büyük punto-
lu ve okuması kolay renk tonlarında olmasına dikkat edilir.
İF3: Öğrencilere açılacak olan videodaki gazel metni büyük puntolu, okunaklı renk
tonları kullanılarak basılmış hâlde, önemli yerlerin / satırların altı çizili şekilde öğ-
İçerik rencilere dağıtılabilir.
İF4: Dikkatini toplamakta zorlanan öğrencilere dağıtılan çift taraflı evet-hayır kar-
tı yerine iki ayrı evet-hayır kartları hazırlanabilir. Kartları karıştırmaması için evet
kartına yeşil hayır kartına kırmızı renklendirme yapılabilir.
İF5: Etkileşimli tahtadan açılan şiiri dinlemekte ve anlamakta zorlanan öğrenciler
varsa video oynatma hızı 0.75 şeklinde açılabilir ya da öğretmenin kendisi sınıfa
yavaş bir şekilde okuyabilir.
81