Page 84 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 84

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Şiirde ahenk kavramının neyi ifade ettiği, hangi kavramları içerdiği pekiştirildikten
                               sonra öğrencilere seslendirilmiş bir gazel örneği etkileşimli tahtada sunulacaktır
                               (İF1) (EBA’dan “Divan Şiirinden Seçmeler” başlığı altındaki ses dosyası.) ( FÖOD1).
                               Bunun  için  önce  gazelin  yazılı  hâli  etkileşimli  tahtadan  (İF2)  açılır  (FÖOD1,
                               FÖOD2). Daha sonra ses dosyasının önce 6. dakika ile 7. dakika 10 saniye aralığın-
                               da yer alan gazel dinletilir (EBA’dan “Divan Şiirinden Seçmeler” başlığı altındaki ses
                               dosyası.). Gazel seslendirmesini öğrenci etkileşimli tahtadan da takip eder (İF3).
                               Öğrenci  dinlediği  seslendirmeden  yararlanarak  gazele  uygun  okuma  yöntem  ve
                               stratejiyi belirler. Öğrencilere “Ahenk unsurlarıyla örülmüş duygusal bir metin na-
                               sıl okunur?” sorusu sorulur. Öğrencilerin belirledikleri okuma stratejileri gelen ce-
                               vaplar aracılığıyla öğrenilir (SF3). Öğretmen, gelen cevapları öğrencilerle birlikte
                               değerlendirip şiir okumada dikkat edilecek hususları (vurgu,tonlama vb.) anlatır ve
                               tahtaya yazarak öğrencilerle paylaşır.
                               Gönüllü bir öğrenci tarafından gazel örneği tekrar okunur. Okuma bittikten sonra
                               öğrencilere bir tarafında evet, bir tarafında hayır yazan kartlar dağıtılır (İF4). Öğ-
                               retmenin sorduğu sorulara verdikleri cevaplara göre öğrencilerin bu kartları kal-
                               dırmaları istenir. Öğretmen cevabı “evet” ya da “hayır” olacak şekilde; şiirin içeriği,
                               dil ve anlatım özellikleri ile ilgili sorular sorar. “Şiirde şair sevgilisine sitem ediyor.
                               Şiirde mutluluk duygusu ağır basıyor. Şiirde bireysel bir konu işlenmiş. Şiirde sanatlı
                               bir anlatım var. Şiirde kullanılan kelimeler günümüzde de çok karşımıza çıkıyor.” gibi
                               cümlelerle öğrencilerin evet- hayır etkinliğine katılmaları sağlanır. Daha sonra et-
                               kileşimli tahtadan saf şiirin özelliklerine sahip bir şiir (İF5, İF6) açılır (Örneğin, Cahit
                               Sıtkı Tarancı Otuz Beş Yaş şiiri gibi.) (FÖOD1, FÖOD2). Şiir dinlendikten sonra bu
                               şiirin daha önce tahlil edilen gazelden farklı bir dönemde, Cumhuriyet Dönemi’nde
         Uygulama Aşamaları
                               yazıldığı ifade edilir.
                               İlk dinlenen gazel ve Cumhuriyet Dönemi saf şiirinin yazılı hâlleri, etkileşimli tahta-
                               dan yan yana açılarak aralarında dil ve anlatım yönünden bir farklılık olup olmadığı
                               öğrencilere sorulur (İF2, İF3). Verilen cevaplardan hareketle şiirdeki dil anlayışının
                               yazıldıkları dönemlere göre farklılık gösterdiği öğrencilere açıklanır (ÜF2). Oku-
                               nan gazel ve saf şiir şairlerinin biyografilerini ve sanat anlayışlarını yansıtan bilgi-
                               lendirici videolar sırayla  etkileşimli tahtadan  açılır (İF7) (Örneğin; EBA’dan Fuzuli
                               Biyografisi- Bilgi videosu, Cahit Sıtkı Tarancı Biyografisi gibi.) (FÖOD1, FÖOD2).
                               Öğretmen tahtayı ikiye ayırarak bir bölüme “Fuzuli” başlığını, diğer bölüme “Ca-
                               hit Sıtkı Tarancı” başlığını yazar. Öğretmen iki şairin sanat anlayışını öğrencilerden
                               karşılaştırmalarını ister. Karşılaştırma tablosuna öğrencilerden gelen cevaplar ya-
                               zılır. Tüm sınıfın derse katılımı için öğrenciler teşvik edilir. Öğretmen gelen cevaplar
                               doğrultusunda konuyla ilgili açıklamalarda bulunur. Öğrencilere hangi şiiri, hangi
                               nedenden daha çok beğendiklerini sorar. Gelen cevapların ardından öğrencilerden
                               bir sonraki derse beğendikleri şiirin birkaç bölümünü ezberleyerek gelmeleri istenir
                               (İF8).

                               Öğretmen tarafından öğrencilere dersin son aşamasında şiir ile şair, metin ile dö-
                               nem arasındaki ilişki hakkında kısa, açıklayıcı bilgiler verilir. Bu bilgiler infografik
                               (İnfografik: Metin, grafik, tablo ve diğer görsel öğelerin bir araya getirilerek verileri
                               daha basit, çekici ve anlaşılır hâlde sunma) şekilde öğrencilere sunulur (İF9).
                               Öğrencilere doğrudan anlatılan, infografik metinlerle pekiştirilen “şiir ile şair” ve
                               “metin ile dönem” arasındaki ilişkiye dair soruları içeren önceden hazırlanmış çalış-
                               ma kâğıtları dağıtılır. Öğrencilerden bu çalışma kâğıtlarındaki soruları cevaplan-
                               dırmaları istenir (ÜF3). Öğretmen öğrencilerin verdikleri cevapları kontrol eder.





    84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89