Page 89 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Hayal Dünyam
         Konu                  Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştürme
                               TDE4.1. Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştüreceği yazma sürecini yöne-
                               tebilme
         Öğrenme Hedefleri
                               TDE4.2. Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştüreceği yazısına içerik oluştu-
                               rabilme
         Materyaller           Dijital içerikler, etkileşimli tahta, A4 kâğıdı.
         Etkinlik Süresi       2 ders saati
                               Bu derste yazma alanının geliştirilmesine yönelik olarak soru -cevap, RAFT tekniği,
                               iş birlikli öğretim, takım destekli bireyselleştirme tekniği yöntem ve tekniklerinden
                               faydalanılmıştır.
                               RAFT Tekniği: Role (Rol), Audience (Seyirci), Format (Tür), Topic (Konu) sözcük-
                               lerinin ilk harflerinin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş bir yazma tekniğidir. Bu
                               etkinlikte RAFT tekniğiyle öğrencilerin yazmaya hazırlık yapmaları sağlanır.
         Etkinlik Açıklaması
                               İş Birlikli Öğrenme: Farklı veya aynı özelliklere sahip öğrencilerin küçük gruplar hâ-
                               linde, iş bölümü yaparak çalışmalarına dayalı bir öğretim modelidir. Grupla birlikte
                               çalışmak öğrencilerin iş birliğini ve problem çözme becerilerini geliştirir.
                               Takım Destekli Bireyselleştirme: Her öğrenci kendi seçeceği bir arkadaşıyla çalışır
                               (eş seçimi). Eş olan öğrenciler birbirlerinin çalışmalarını, ödevlerini ve test kâğıtla-
                               rını değerlendirir.

                               Öğretmen,  dersin  başında  öğretici  metinler  ve  edebî  metinler  arasındaki  üslup
                               farklılıklarını hatırlatmak ve öğrencilerin bu konu ile ilgili ön bilgilerini yoklamak
                               amacıyla etkileşimli tahtadan eşleştirme etkinliği açar (İF1). Bu eşleştirme etkin-
                               liğinde edebî metinler ve öğretici metinlerin üslup özellikleri karışık olarak verilir ve
                               eşleştirilmesi istenir (İF2). Öğrenciler sırayla tahtaya çıkar. Öğretici metinlerin bu-
                               lunduğu kutucukla bu türün üslup özelliklerini yansıtan cümleleri, edebî metinlerin
                               bulunduğu kutucukla da bu türe ait üslup özelliklerini yansıtan cümleleri eşleştir-
                               meleri istenir (SF1). Etkinlik sonunda öğretmen öğrencilere yapıcı dönütler vererek
                               doğru cevapları aktarır.
                               Ardından öğretmen tarafından etkileşimli tahtadan tarihî bir metin ile gezip görü-
                               len yerlerin anlatıldığı bir gezi yazısı olmak üzere yan yana iki öğretici metin açılır
         Uygulama Aşamaları    (Örneğin, EBA ogm materyal/ Etkileşimli kitap Başlık: Germiyan Vilayeti ve Yiğit-
                               ler Yurdu Anadolu Tahtı Kütahya Kalesi [gezi yazısı] Başlık: İstanbul’un Fethi (tarihî
                               metin) gibi.) (İF1). Öğrencilere bu öğretici metinlerden herhangi birisini edebi bir
                               metne dönüştürecekleri açıklanır. Açılan metinler öğrenciler tarafından sessiz bir
                               şekilde okunur (SF2). Metinler okunduktan sonra her öğrenci, hangi öğretici metni
                               edebî metne dönüştüreceğine karar verir. Ardından EBA’dan edebî metinlerin sı-
                               nıflandırılmasına dair bir görsel açılır (Örneğin, EBA “Metinler” başlığı isimli görsel
                               gibi.). Öğrenci hangi edebî türü yazacağını seçer. Öğrencilerin planlama üzerinde
                               çalışmaları beklenir (SF3). Planlarını yazma planı şeklinde yazarlar. Öğrencilere bu
                               planında yazma amacının, hangi edebî türde yazılacağının ve verilmek istenen ile-
                               tinin mutlaka yer alması gerektiği söylenir. Öğretmen edebî metinlerini yazmaları
                               için A4 kâğıtlarını dağıtır (ÜF1).



                                                                                                         89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94