Page 89 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Hayal Dünyam
Konu Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştürme
TDE4.1. Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştüreceği yazma sürecini yöne-
tebilme
Öğrenme Hedefleri
TDE4.2. Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştüreceği yazısına içerik oluştu-
rabilme
Materyaller Dijital içerikler, etkileşimli tahta, A4 kâğıdı.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu derste yazma alanının geliştirilmesine yönelik olarak soru -cevap, RAFT tekniği,
iş birlikli öğretim, takım destekli bireyselleştirme tekniği yöntem ve tekniklerinden
faydalanılmıştır.
RAFT Tekniği: Role (Rol), Audience (Seyirci), Format (Tür), Topic (Konu) sözcük-
lerinin ilk harflerinin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş bir yazma tekniğidir. Bu
etkinlikte RAFT tekniğiyle öğrencilerin yazmaya hazırlık yapmaları sağlanır.
Etkinlik Açıklaması
İş Birlikli Öğrenme: Farklı veya aynı özelliklere sahip öğrencilerin küçük gruplar hâ-
linde, iş bölümü yaparak çalışmalarına dayalı bir öğretim modelidir. Grupla birlikte
çalışmak öğrencilerin iş birliğini ve problem çözme becerilerini geliştirir.
Takım Destekli Bireyselleştirme: Her öğrenci kendi seçeceği bir arkadaşıyla çalışır
(eş seçimi). Eş olan öğrenciler birbirlerinin çalışmalarını, ödevlerini ve test kâğıtla-
rını değerlendirir.
Öğretmen, dersin başında öğretici metinler ve edebî metinler arasındaki üslup
farklılıklarını hatırlatmak ve öğrencilerin bu konu ile ilgili ön bilgilerini yoklamak
amacıyla etkileşimli tahtadan eşleştirme etkinliği açar (İF1). Bu eşleştirme etkin-
liğinde edebî metinler ve öğretici metinlerin üslup özellikleri karışık olarak verilir ve
eşleştirilmesi istenir (İF2). Öğrenciler sırayla tahtaya çıkar. Öğretici metinlerin bu-
lunduğu kutucukla bu türün üslup özelliklerini yansıtan cümleleri, edebî metinlerin
bulunduğu kutucukla da bu türe ait üslup özelliklerini yansıtan cümleleri eşleştir-
meleri istenir (SF1). Etkinlik sonunda öğretmen öğrencilere yapıcı dönütler vererek
doğru cevapları aktarır.
Ardından öğretmen tarafından etkileşimli tahtadan tarihî bir metin ile gezip görü-
len yerlerin anlatıldığı bir gezi yazısı olmak üzere yan yana iki öğretici metin açılır
Uygulama Aşamaları (Örneğin, EBA ogm materyal/ Etkileşimli kitap Başlık: Germiyan Vilayeti ve Yiğit-
ler Yurdu Anadolu Tahtı Kütahya Kalesi [gezi yazısı] Başlık: İstanbul’un Fethi (tarihî
metin) gibi.) (İF1). Öğrencilere bu öğretici metinlerden herhangi birisini edebi bir
metne dönüştürecekleri açıklanır. Açılan metinler öğrenciler tarafından sessiz bir
şekilde okunur (SF2). Metinler okunduktan sonra her öğrenci, hangi öğretici metni
edebî metne dönüştüreceğine karar verir. Ardından EBA’dan edebî metinlerin sı-
nıflandırılmasına dair bir görsel açılır (Örneğin, EBA “Metinler” başlığı isimli görsel
gibi.). Öğrenci hangi edebî türü yazacağını seçer. Öğrencilerin planlama üzerinde
çalışmaları beklenir (SF3). Planlarını yazma planı şeklinde yazarlar. Öğrencilere bu
planında yazma amacının, hangi edebî türde yazılacağının ve verilmek istenen ile-
tinin mutlaka yer alması gerektiği söylenir. Öğretmen edebî metinlerini yazmaları
için A4 kâğıtlarını dağıtır (ÜF1).
89