Page 93 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 93
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Destandan Hikâyeye
Konu Sözlü gelenekten yazılı geleneğe tahkiyeli eserlerin değişimi, dönüşümü
TDE1.1. “Dünden Bugüne” temasında ele alınan metinlerde dinleme/izlemeyi yö-
Öğrenme Hedefleri
netebilme
Materyaller Bilgi kartları, etkileşimli tahta, dijital içerikler, günlük, kontrol listesi, etiket.
Etkinlik Süresi 6 ders saati
Destan, fabl, mesnevi ve hikâye türüne kadar ilerleyen süreçte Türk dili ve edebi-
yatındaki değişim ve dönüşüm yolculuğuna ilişkin süreç, metinleri dinleme/izleme
çalışması bağlamında işlenmiştir.
Bu etkinlikte öğrenme günlüğü, bilgi kartları, doğrudan anlatım, kontrol listesi yön-
tem ve teknikleri kullanılmıştır.
Öğrenme Günlüğü: Öğrencilerin öğrenme süreçlerini izlemek ve değerlendirmek
amacıyla tuttukları bir tür günlüktür. Bu etkinlikte öğrenci edindiği bilgileri günlü-
ğüne not alarak ders boyunca edindikleri bilgileri görme imkânı sağlanmaktadır.
Bilgi Kartları: Ön yüzünde el yazısı veya basılı slogan, kelime, tarih veya soru; arka
yüzünde tanım, çeviri, açıklama veya cevap bulunan küçük kartlardır. Bu etkinlikte
Etkinlik Açıklaması destan, fabl, halk hikâyesi ve mesnevinin özellikleri hakkındaki bilgiler bilgi kartları
kullanılarak ortaya konmaktadır.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
leştirilmektedir. Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemiyle destan, halk hikâyesi,
mesnevi ve fabl türlerinden yola çıkılarak sözlü gelenekten yazılı geleneğe geçiş
süreci öğrencilere aktarılmaktadır.
Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir ölçektir. En ba-
sit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte dinleme sürecinin aşamalarını hatır-
lamaları için öğrencilere kontrol listesi dağıtılmaktadır.
Öğretmen bu derste destan, halk hikâyesi, mesnevi ve fabl türlerinin işleneceğini
ve konu ile ilgili öğrenme günlüğü tutulacağını söyleyerek derse giriş yapar (ÜF1).
Ardından öğrencilere destan, halk hikâyesi, mesnevi ve fabl ile ilgili önceden ha-
zırladığı anahtar sözcüklerden oluşan (sözlü gelenek, destan, motif, doğal destan,
yapma destan, fabl, olağanüstülük, mesnevi, halk hikâyesi, kurmaca, didaktik üslup,
anlatım biçimleri ile ilgili bilgilerin yer aldığı) bilgi kartlarını rastgele dağıtır (İF1,
İF2).
Uygulama Aşamaları Kartlar üzerinde yazan bilgilerin hangi metin türüne ait olduğu hakkında (İF3) öğ-
rencilerden tahminlerde bulunmalarını ister (SF1). Tahminleri almak için öğrenci-
lere söz hakkı verilir. Yanlış cevap olması durumunda farklı sorular sorularak doğru
cevabın ortaya çıkarılması sağlanır (ÜF2). Öğretmen, öğrencilerin kartlarda oku-
dukları özelliklerden yola çıkarak destan, fabl, halk hikâyesi ve mesnevinin özellik-
leri ve bunların tarihî süreçteki değişimlerini doğrudan anlatım ile öğrencilere akta-
rır. Öğretmen konu ile alakalı ders notlarını (SF2) da etkileşimli tahtadan (FÖOD1,
FÖOD2) açarak paylaşır (İF4).
93